Hade hjälp med flytspacklingen av badrummet precis. Det tog en timme sen var de färdiga. Hantverkarna sa att det inte behövdes skrapa något lokalt fall runt brunnen utan att jag skulle vänta 4h innan golvet beträds och sen är det klart. Jag har bara läst instruktioner där man går in och skrapar ett lokalt fall när spacklet är hårt nog att gå på.

Finns det metoder där man skippar att skrapa runt brunnen?

Så här ser det ut

Nyligen flytspacklat golv i badrum med våtrumsmatta och synlig golvbrunn, släta ytor på väggarna och ingen synlig sluttning runt brunnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Landbogården
  • Laddar…
Ehhh....
Nog för att det skulle kunna klara sig men det är inte något jag tror du ska nöja dig med om du inte har nån konstig brunn eller stora plattor.

Men enligt reglerna kan det vara okej men i detta fallet betvivlar jag starkt på de

Oavsett vilket så är det bättre med förmycket fall vid golvbrunn och sen jämna ut med klinker. Än om du har förlite....
 
A Alexn72 skrev:
Ehhh....
Nog för att det skulle kunna klara sig men det är inte något jag tror du ska nöja dig med om du inte har nån konstig brunn eller stora plattor.

Men enligt reglerna kan det vara okej men i detta fallet betvivlar jag starkt på de
Vad borde jag göra då?
useless useless skrev:
Branschreglerna är ganska tydliga. Vad har du för fall runt golvbrunnen och i resten av rummet?

[länk]
Jag ska mäta när golvet går att beträda om en dryg timme.
 
M Martin Lj skrev:
Vad borde jag göra då?


Jag ska mäta när golvet går att beträda om en dryg timme.

Mäta upp är väl egentligen de rätta.. men ska du ha nån konstig brunn eller stora plattor
 
A Alexn72 skrev:
Mäta upp är väl egentligen de rätta.. men ska du ha nån konstig brunn eller stora plattor
Nä vanlig purus golvbrunn och 15*15 plattor tänkte jag.

Ringde deras förman och han sa att jag kunde skrapa lite om jag ville så jag gjorde det kollade fallet. Har inte mätt exakt än men det är större fall ca 50 cm runt golvbrunnen än övriga golvet och jag har inte hittat något bakfall så jag har nog lugnat mig lite :rolleyes:
 
M Martin Lj skrev:
Nä vanlig purus golvbrunn och 15*15 plattor tänkte jag.

Ringde deras förman och han sa att jag kunde skrapa lite om jag ville så jag gjorde det kollade fallet. Har inte mätt exakt än men det är större fall ca 50 cm runt golvbrunnen än övriga golvet och jag har inte hittat något bakfall så jag har nog lugnat mig lite :rolleyes:
Du kan ha råkat ut för en hantverkare som har både vana och är bra på de denna gör.
Jag vet att det låter otroligt men de kan vara så...
 
  • Gilla
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
När du tar bort den blå skumlisten så ska det vara en övergång som är slät till brunnen, varken uppåt eller neråt ska det vara , är det så är det bra.

Ligger plasten lite högre får du spackla ut kanten, är plasten lägre så skrapa ner så det kommer i nivå.
 
  • Gilla
Martin Lj
  • Laddar…
nino nino skrev:
När du tar bort den blå skumlisten så ska det vara en övergång som är slät till brunnen, varken uppåt eller neråt ska det vara , är det så är det bra.

Ligger plasten lite högre får du spackla ut kanten, är plasten lägre så skrapa ner så det kommer i nivå.
Ok då gjorde jag rätt när jag skrapade :sweat:. Om man behöver fylla upp något vad för sorts spackel ska man köra på då?
 
M Martin Lj skrev:
Ok då gjorde jag rätt när jag skrapade :sweat:. Om man behöver fylla upp något vad för sorts spackel ska man köra på då?
Vilken roll har egentligen hantverkarna?

Samt har du bild på brunnen
 
Nåt cementbaserat, tex Ardex A45 men är det lite så kan man ta det med fix.
Huvudsaken är att inte manschetten som ska dit kan bli skadad på nåt vis
 
A Alexn72 skrev:
Vilken roll har egentligen hantverkarna?

Samt har du bild på brunnen
Monteringsanvisning för Purus golvbrunn ligger på betonggolv omgivet av vit fläns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Landbogården
  • Laddar…
Det där ser bra ut
Blir det matta eller klinker på golvet?
 
  • Gilla
Landbogården
  • Laddar…
nino nino skrev:
Det där ser bra ut
Blir det matta eller klinker på golvet?
Klinker var det tänkt. Spelar det någon roll för flytspacklingen?
 
M Martin Lj skrev:
[bild]
Är det träbjälklag? Alltså en spånskiva under?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.