Vi hade en brand i källaren i Söndags morse kl. 3.
Det var ett litiumbatteri som blivit överladdat och exploderat/tagit eld. Rummet där den stod med dörren öppen blev enormt varmt och mycket brann upp och resten, som var av plast smälte ner. Även alla elkablar, eldosor och cisternen till Bergvärmepumpen som står där.
Brandkåren lyckades släcka elden, men hela den 120 kvm stora källaren blev helt svart av sot på både tak väggar och golv, pluss att allt i hela källaren blev förstört. Enormt mycket grejer som vi samlat på oss under 35 år i huset. Som tur är så är huset byggt i betong, annars hade troligen hela huset brunnit ner.

Nu till frågorna, som vid det här laget börjar bli många.
Från början lät försäkringsbolaget som att de skulle göra allt för att hjälpa oss och allt skulle ju ersättas. Källaren saneras etc.
Flera experter har varit här, men ingen från försäkringsbolaget, utan från saneringsfirman, elektriker och rörmokare. Vissa säger att allt måste kastas, för det går inte att sanera grejerna. Någon säger att vissa saker går att sanera, om de t.ex. är av metall osv.
Jag har pratat med 3 olika personer på försäkringsbolaget, men den senaste tar priset tycker jag.
Han ville att jag skulle gå över allt och bära ut sådant som inte fungerade före branden ????
Jag frågade vad han menar. ”Ja man kan ju inte förväntas ha sådant som inte har något värde i källaren” svarade han. Det skulle bli för svårt för honom att göra en bedömning av värdet på lösöret annars.
Jag frågade om han trodde jag bedrev ett skrotupplag. Det är klart att jag inte har sparat något som inte är värt något.
Jag frågade : var ska jag göra av det menar du. ”Ställ ut det på tomten” svarar han.
Så för några dagar sedan fick jag inte gå ner i källaren. Första dygnet skulle alla fönster i huset stå öppna och vi fick bara gå på toaletten och nu tycker han att jag ska rota igenom hela den sotiga källaren för att hitta sådant som inte har något värde. Får man ens vistas i en källare där allt är svart av sot och det stinker fruktansvärt?
 
Staffans2000
Det är väl bättre att du lite försiktigt kollar igenom vad som kan ha klarat sig, än att några flyttkarlar river ut alltihop så att det som inte var trasigt innan, nu är det.

Staffans
 
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det är väl bättre att du lite försiktigt kollar igenom vad som kan ha klarat sig, än att några flyttkarlar river ut alltihop så att det som inte var trasigt innan, nu är det.

Staffans
Det mesta har ju "klarat sig" förutom det i rummet där det brann. Men Ocab bedömer att allt måste kastas pga att det är rökskadat och aldrig mer kan tas in, samt att allt med elektronik KAN vara skadat.
Dessutom är det ju inte sådant som kan ha klarat sig detta handlar om, utan att han tycker att jag ska bära ut allt som inte har något värde
 
Staffans2000
De gör ju bara en grov uppskattning. Om du har din favoritkofot eller verktyg, kan de omöjligtvis behöva kastas. I min källare kryllar det av brandtåliga "braatthasaker". Men har du bara stoppade möbler och kläder, kan det vara värre.

Staffans
 
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
De gör ju bara en grov uppskattning. Om du har din favoritkofot eller verktyg, kan de omöjligtvis behöva kastas. I min källare kryllar det av brandtåliga "braatthasaker". Men har du bara stoppade möbler och kläder, kan det vara värre.

Staffans
Ja, men han menar alltså tvärtom. Om jag skulle ha stoppade möbler t.ex. som inte har något värde. Då ska jag bära ut det. Jag anser att det är galenskap att jag ska göra det.
 
När PVC brinner bildas saltsyra som kan förstöra t ex elektronik även om den ser ganska opåverkad ut och saker som har dragit åt sig röklukt kan vara i stort sett omöjliga att få luktfria. Så visst kan mer saker ha blivit 'värdelösa' än man kan tro vid en första anblick.
Så i viss mån håller jag med Ocab's bedömning, men samtidigt får man tänka på att dom ser det lite mer affärsmässigt och gärna dömer ut saker för att det snarare tar för lång tid att rädda dom än att dom är omöjliga att rädda.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Lite off topic kanske men batteriet som startade branden, vad var det för märke, stod det på laddning när det började brinna?
 
useless useless skrev:
När PVC brinner bildas saltsyra som kan förstöra t ex elektronik även om den ser ganska opåverkad ut och saker som har dragit åt sig röklukt kan vara i stort sett omöjliga att få luktfria. Så visst kan mer saker ha blivit 'värdelösa' än man kan tro vid en första anblick.
Så i viss mån håller jag med Ocab's bedömning, men samtidigt får man tänka på att dom ser det lite mer affärsmässigt och gärna dömer ut saker för att det snarare tar för lång tid att rädda dom än att dom är omöjliga att rädda.
Jag litar också på Ocab, men det är alltså inte det mina frågor gäller.
 
J Johnsson 56 skrev:
Jag litar också på Ocab, men det är alltså inte det mina frågor gäller.
Låter som ditt försäkringsbolag agerat lite märkligt. Dra på dig ett munskydd och plocka bort det du kanske vill spara trots att det är förstört. Anlita sedan tex. Ocab så kommer dom och rensar källaren. Det som går att sanera tar dom med sig. Resten hamnar i containern. Dom dokumenterar allt och du får en inventarieförteckning.

Den får du sedan prissätta efter bästa förmåga. Denna skickar du till försäkringsbolaget som sedan avgör vad dom tycker du ska få för ersättning.

Lycka till!
 
useless useless skrev:
När PVC brinner bildas saltsyra som kan förstöra t ex elektronik även om den ser ganska opåverkad ut och saker som har dragit åt sig röklukt kan vara i stort sett omöjliga att få luktfria. Så visst kan mer saker ha blivit 'värdelösa' än man kan tro vid en första anblick.
Så i viss mån håller jag med Ocab's bedömning, men samtidigt får man tänka på att dom ser det lite mer affärsmässigt och gärna dömer ut saker för att det snarare tar för lång tid att rädda dom än att dom är omöjliga att rädda.
Ett företag som Ocab har ofta även tjänsten sanering av lösöre. Dom tjänar alltså pengar på att sanera lösöret och inte slänga. Men dom har också ett ansvar mot sin beställare (privatpersonen i detta fall) och mot försäkringsbolaget som dom evt. Har avtal med.
Om kostnaden för sanering av det skadade föremålet överstiger värdet så ska föremålet i containern enkelt uttryckt.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Låter som ditt försäkringsbolag agerat lite märkligt. Dra på dig ett munskydd och plocka bort det du kanske vill spara trots att det är förstört. Anlita sedan tex. Ocab så kommer dom och rensar källaren. Det som går att sanera tar dom med sig. Resten hamnar i containern. Dom dokumenterar allt och du får en inventarieförteckning.

Den får du sedan prissätta efter bästa förmåga. Denna skickar du till försäkringsbolaget som sedan avgör vad dom tycker du ska få för ersättning.

Lycka till!
Tack, ja så borde det ju gå till, men han från försäkringsbolaget vill komma hit och göra en bedömning av lösöret först. Det jag inte förstår är att han vill att jag ska gå ner i en 125 kvm stor källare och gå igenom allt och bära ut det som inte hade något värde innan branden. Jag misstänker ju att det är farligt att vistas där någon längre tid och dessutom ifrågasätter jag om det kan stämma att jag ska lägga flera dagar på att bära ut grejer och ställa på tomten. Jag är 65 år och inte vid någon vidare kondition. Tänk om jag hade varit 85 år ? Dessutom har givetvis allt ett värde för mig, annars hade jag inte sparat det
 
Jag har bla. annat ett par elcyklar som jag tycker är värda ca 12000 kr/st. Ska de slängas ?
 
J Johnsson 56 skrev:
Tack, ja så borde det ju gå till, men han från försäkringsbolaget vill komma hit och göra en bedömning av lösöret först. Det jag inte förstår är att han vill att jag ska gå ner i en 125 kvm stor källare och gå igenom allt och bära ut det som inte hade något värde innan branden. Jag misstänker ju att det är farligt att vistas där någon längre tid och dessutom ifrågasätter jag om det kan stämma att jag ska lägga flera dagar på att bära ut grejer och ställa på tomten. Jag är 65 år och inte vid någon vidare kondition. Tänk om jag hade varit 85 år ?
Det är klart du inte ska. Vad är det för försäkringsbolag? Låter väldigt märkligt i mina öron.
Har arbetat med försäkringsskador i ca 20 år. Visst kommer försäkringsbolaget ut och tittar i vissa fall vid större skador men att be en privatperson börja sortera lösöre har jag aldrig hört talas om.
Saneringsfirmor av lösöre existerar av en anledning. Då får försäkringsbolaget tala om för dig vilken firma dom vill att du ska anlita om det nu skulle vara så att Ocab inte duger.
Sen sköter dom saneringen.

Ring upp handläggaren och fråga efter nr till chefen. Det här låter helt skruvat.
 
J Johnsson 56 skrev:
Jag har bla. annat ett par elcyklar som jag tycker är värda ca 12000 kr/st. Ska de slängas ?
Saneringsfirman av lösöret gör bedömningen. Om dom bedömer att cyklarna ska slängas för att värdet understiger kostnaden för sanering så ska dom slängas. Men du får spara dom om du vill. Du får då förhandla med försäkringsbolaget vad du får för ersättning när du väljer att spara cyklarna.
Du tycker att dom är värda 12 000 kr/ st. Det betyder inte att ditt försäkringsbolag tycker lika.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Det är klart du inte ska. Vad är det för försäkringsbolag? Låter väldigt märkligt i mina öron.
Har arbetat med försäkringsskador i ca 20 år. Visst kommer försäkringsbolaget ut och tittar i vissa fall vid större skador men att be en privatperson börja sortera lösöre har jag aldrig hört talas om.
Saneringsfirmor av lösöre existerar av en anledning. Då får försäkringsbolaget tala om för dig vilken firma dom vill att du ska anlita om det nu skulle vara så att Ocab inte duger.
Sen sköter dom saneringen.

Ring upp handläggaren och fråga efter nr till chefen. Det här låter helt skruvat.
Tror du det är farligt att vistas där nere ?, för jag får ju en känsla av att de vill försöka komma med ett skambud på lösöret och att jag därför borde gå igenom allt för att kunna räkna ut ett ungefärligt värde. Det är säkert 40 meter hyllor med 5 hyllplan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.