useless useless skrev:
Hur styrs utedelen? Stänger du av strömmen till innedelen så att den kallnar så kommer troligen utedelen att gasa på för att hålla den varm.
Ja, det var exakt vad som hände igår då jag testade så jag slog på innerdelen igen och tänkte att det kanske inte var så viktigt att systemet hann svalna utan räckte med att bara stänga av cirkulationspumparna. Men jag kanske borde försöka förstå hur man stänger av utomhusdelen också då? Det fanns en strömbrytare på fasaden som utomhusdelen var kopplad till men på det stod det en lapp ”får ej användas för start och stopp” så vågade inte använda mig av den
Strömbrytare med lapp "får ej användas för start och stopp" på en fasad, kopplad till utomhusdel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Slå av den när kompressorn inte går så har du uppfyllt det som står på klisterlappen.
 
useless useless skrev:
Slå av den när kompressorn inte går så har du uppfyllt det som står på klisterlappen.
Förlåt, kanske en dum fråga men var sitter kompressorn? Är det på innerdelen? Betyder det att när jag stänger av innerdelen med huvudströmbrytaren så är det OK att stänga av strömbrytaren på fasaden?
 
  • Gilla
Lenny58
  • Laddar…
Kompressorn är den del av värmepumpen ute. Den delen som brummar...
 
useless useless skrev:
Kompressorn är den del av värmepumpen ute. Den delen som brummar...
Ok, tack för snabbt svar. Men hur stänger jag av kompressorn? Så här ser det ut inuti utomhusdelen:
Inuti en värmepumps utomhusdel med synlig kompressor, kopplingar och elektrisk låda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
useless useless skrev:
Kompressorn stannar när tanken är varm... Enklast är att ignorera klisterlappen på brytaren och slå av strömmen.

Om du vill skippa vänta så får du ställa ner stopptempen...
[länk]
ok, jag förstår! Tack ☺️
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.