T
Jag sådde en gräsmatta på ca 1500 kvm förra året. Nu när marken satt sig så är ytan ganska ojämn och gropig.

Jag skulle vilja jämna ut den och få den så slät som möjligt.
Har funderat på att plana ut den med matjord, sand eller stenmjöl.

Vad skulle ni rekommendera för att få den så plan som möjligt?
 
En blandning av sand och jord, stenmjöl skulle jag inte ta.
 
  • Gilla
sijo 50
  • Laddar…
Jag hade toppat den med matjord eller eventuellt med sand (2-8mm kornstorlek). Men jag är å andra sidan ingen expert. På www.olleberg.nu finns en hög med bra tips för den som vill gå bananas.
 
T Ejmelie skrev:
Jag sådde en gräsmatta på ca 1500 kvm förra året. Nu när marken satt sig så är ytan ganska ojämn och gropig.

Jag skulle vilja jämna ut den och få den så slät som möjligt.
Har funderat på att plana ut den med matjord, sand eller stenmjöl.

Vad skulle ni rekommendera för att få den så plan som möjligt?
Om vi pratar mindre ojämnheter (säg någon eller max ett par cm som skall fyllas upp i mindre gropigheter) så är sand ett bra alternativ. Vill du uppnå biljardbordsplatt gräsmatta så bygger du dig en träram, kanske 2 meter bred och 50 cm djup som du viktar ner och drar över gräsmattan för att släta ut sanden och fylla i alla håligheter. Har du lite naturliga onduleringar (=mjuka höjdskillnader) kan en europapall vara ett alternativ till träramen.

Har du lite djupare och till ytan lite större svackor så kan man avlägsna grässvålen, fylla i jord, platta till och lägga tillbaks grässvålen (om man då inte kan eller vill fylla ut och så nytt gräs över svackan, vilket är det mindre arbetsintensiva alternativet).

Sen är det ju så att jord naturligt sjunker undan och rör på sig över tid. T ex tjäle riskerar att knöggla till gräsmattan (beroende på markens beskaffenhet), så räkna med att dressa i alla fall några gånger beroende på hur jämn gräsmatta du tycker att du vill ha.
 
  • Gilla
Tovin och 1 till
  • Laddar…
Sand, sand sand, typ sandlådesand, < 2 till 3 mm. Beställ en lastbil med sådär 12-15 ton.
 
  • Gilla
Pramod
  • Laddar…
Kalendern
Läste en gång här på byggahus.se att grus/makadam i 2-4mm storlek skulle vara bra. Kommer ner mellan grässtråna samtidigt som det bygger bra, knögglas ju ihop med jorden sen.
Grus i 2-4mm måste ju vara typ samma som sand i 3mm storlek? Någon som har testat och kan återkoppla?
Mvh
 
Sand 2-4 mm i vanlig gräsmatta kan fungera bra! 4 mm tror jag dock kan kännas lite grovt om man går barfota, men allt beror på mängden sand som läggs ut.
 
Kalendern Kalendern skrev:
Läste en gång här på byggahus.se att grus/makadam i 2-4mm storlek skulle vara bra. Kommer ner mellan grässtråna samtidigt som det bygger bra, knögglas ju ihop med jorden sen.
Grus i 2-4mm måste ju vara typ samma som sand i 3mm storlek? Någon som har testat och kan återkoppla?
Mvh
Naturgrus och krossprodukter är helt olika material. Det du ska ha i gräsmattan är sand (naturgrus).
 
Kalendern
N NoOne2k skrev:
Naturgrus och krossprodukter är helt olika material. Det du ska ha i gräsmattan är sand (naturgrus).
Alright, verkar vara en vedertagen sanning när man läser om det hela. Vilken storlek ska sandkornen ha om jag ska jämna till gräsmattan?
Mvh
 
Jag har ungefär samma problem som Ejmelie, fast i något mindre skala. :)
Har tidigare funderat på hevis förslag att med lastpall släta ut jord/sandhögar med gräsfrö iblandat som jag sprider ut lite grann först.
Har en annan idé för att begränsa mängden jord/sand som måste användas genom att inte lägga en massa jord mellan grässtråna på topparna så att säga, men jag vet inte om det är en god idé. Jag är lite inne på att klippa mattan riktigt jäkla skitkort, eller kanske till och med ta röjsågen och helt enkelt snagga gräset mer eller mindre ner till jordytan. Frågan är om en någorlunda etablerad gräsmatta tål en så pass omild behandling? Kommer gräset komma tillbaka?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.