A
A arkTecko skrev:
LieMats håller inte med dig...

[länk]

Lien består av ett (en?) orv och ett blad enligt honom. (y)
ett orv och en lie.
Att man väljer att benämna lien som blad är inget nytt, är dock inte korrekt men man förklarar lättare då vad man menar.

Det vedertagna namnet för redskapet är lie.
men ursprungligen så är det "bladet" som är lien.
Det finns ängsliar, buskliar, grovliar, sädsliar.
skrabbliar, hagliar.. kantliar.
Inga av dessa har andra orv utan det är endast utförandet på "bladet" lien som skiljer.

knaggar kallar han handtagen..
rullar, eller rallar är dess ursprungliga namn.
För hade man även gubbar som på härsjvirke
Ett sädsorv har oftast en rall eller gubbe som handtag och ett överarms styre.
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
Kul tråd, ska prova handjagaren i sommarstugan nu i sommar. Har inte använt den på minst 20år. Men när jag var liten kommer jag ihåg att det var kul. Dock inte när det kom en tallkotte och slog stopp...
Det är en grön husqvarna som jag vet att farsan renoverade rejält med fullständig demontering, svarvning, fräsning av nya delar samt blästring och målning... Kan jag ha varit 8-10år när den var nyrenoverad... Jag ska försöka komma ihåg att en ta bild under sommaren...

Gamla roliga minnen väcks.... Några av morsans blommor åkte med i farten...
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
När vi köpte första huset för si så där 20 år sen så satsade vi på en handjagare modell stiga. Tomten var väl ca 700m2.
För det första så var klipparen hopplös att ställa in så kniven snurrade fritt och ofta högg det till i fasta kniven. Andra problemet var att vi klippte för sällan så gräset blev fuktigt och hopplöst att klippa.
Man bör klippa var tredje dag för att få det behagligt.
Efter ett år så blev det en självgående bensinklippare från stiga istället.

I barndomen hade vi två handjagare och mamma och pappa körde var sin. Tomten var ca 900m2 så det tog sin lilla tid och dessutom var vi tre barn som ville att de skulle klippas lite hur som helst så man kunde ha det som vägnät och springa runt i dessa
 
Lill72 Lill72 skrev:
Har funderingar på att köpa en handgräsklippare, nån som har tips på nån bra?
Hos oss tar det inte mer än 20 minuter att klippa och har tröttnat på vår bensinluktande, bullrande gamla Klippo.

Vi har en al-ko gaudenaa med uppsamlare som vi är nöjda med. Klipper riktigt fint och framförallt är den lättkörd! Provat ett par riktigt tunga åbäken men denna var super!
Smidig att fälla ner handtaget på också så kräver inte mycket plats att förvara.

https://www.hylte-lantman.com/cylinderklipparegu-400?utm_source=prisjakt&utm_campaign=feed
 
  • Gilla
Lill72
  • Laddar…
Krokben
Jag använde samma handgräsklippare som vart med sen 1998, men tröttnade på hur kass den hade blivit och hur ful gräsmattan blev, rätt var det var så fick jag en elgräsklippare av grannen, vilket lyft!
I övrigt gillar jag handgräsklippare, om man tar hand om dem!
 
S
Marike Marike skrev:
Så är det, klippa ofta och inte för vått, minns hur hjulen brukar kasa istället för att rulla. Men handen på hjärtat, visst hade man kunnat skapa nya rutiner som liknade de gamla.
Inte om man har en antik med järnhjul. Dom kanar inte.
 
S
Keiller Keiller skrev:
Vi hade en handjagare tidigare men då hade vi inte mer än ca 60 kvm gräsmatta så det var ett helt okej motionspass att klippa "för hand".

Gräset blir också snyggt klippt med en manuell cylinderklippare men det är ju fan så jobbigt om det är större ytor som ska klippas.

Nu har vi 1300 kvm gräsmatta och jag saknar inte den gamla klipparen. Älskar min motordrivna Klippo :D
Elklippare är modellen.
 
S
L Lärospånet skrev:
Utmärkt trådstart. Säkert borde den fortfarande ha sin plats just på vissa mindre gräsmattor. Hur håller man den skarp?

Och ja, visst är vi lata - och älskar att skaffa nya prylar och maskiner.

För övrigt tycker jag att lövblåsare är ett fördärv så väl för miljön som för öronen, saknar det trivsamma ljudet av räfsor på våren när lövblåsarmaffian drar igång sina monster.
Den är självslipande.
 
  • Gilla
Taxture och 1 till
  • Laddar…
Jag har använt en Einhell i två säsonger nu och den har varit helt suverän på en cirka 400m2 matta. Jag har en hel del buskar och träd att klippa runt/under och där är en handjagare smidig. Tror nog att jag tom sparar lite tid jämfört med förra traditionella klipparen. En bonus är att ungarna tycker att det är kul att springa runt med den så jag får lite hjälp :)
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Jag har en Al-KO - GU 400 som jag kört som enda gräsklippare i fem år nu. Tomten är på 1200kvm varav hälften gräsmatta. Den fungerar smidigt, jag tycker att det har varit jobbigare att köra med motorgräsklippare när jag testat hemma hos andra. Den är dessutom tyst och jag gillar att klippa. Efteråt samlar jag ihop gräset med räfsa eftersom jag inte har någon uppsamlare. Det blir en timmes jobb totalt, eller jobb och jobb, det är ett rent nöje.

Handjagaren är ju så lätt att det går att lyfta den med en hand. En motorgräsklippare är smidig om det är en helt öppen yta utan hinder, men när man ska krångla runt rabatter och häckar blir det bökigt tycker jag. Det är lätt att råka klippa något som inte ska klippas.

Enda gången det blir jobbigt är om man låter gräset bli för högt, då får man ta sats och springa igång den för att den inte ska köra fast. Men det är väl inget bekymmer det heller, då blir det lite extra träning bara.
 
  • Gilla
Darling McFluff och 2 till
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Har funderingar på att köpa en handgräsklippare, nån som har tips på nån bra?
Hos oss tar det inte mer än 20 minuter att klippa och har tröttnat på vår bensinluktande, bullrande gamla Klippo.
Ett tips köp inte stiga bara skit.Köpte en partner som klipper jättebra.
 
  • Gilla
Lill72
  • Laddar…
S Stego1 skrev:
Elklippare är modellen.
Det är det säkert för många men inte för mig. Har flera el- och batteridrivna trädgårdsmaskiner men just gräsklipparen vill jag ha med en klassisk Briggs & Stratton.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Heij83 Heij83 skrev:
Handjagare och lie är det som gäller.
Tycker lien är underskattad, har en riktigt fin med handtag som är snidat för mig med ett smitt blad.
Fin kombo! Lien funkar inte på kort gräs och handjagaren inte på långt. Men däremellan är det inte optimalt. :)
 
Lill72 Lill72 skrev:
En riktigt gammal hade ju varit bäst då men inte så lätt att hitta misstänker jag.
Lägg ut en köpesannons. De som har en ute i skjulet kanske inte kommer på tanken att annonsera själv.
 
  • Gilla
MichelleW
  • Laddar…
Maskintok skrev:
lien är "bladet"..
"skaftet" heter orv.. (y)
Och där dök scenen upp i mitt huvud från filmen "Vem älskar Yngve Frej" där stockholmarna Pettersson och Anita dyker upp vid gården. Anita är storstadstjejen född på "landet" som vet vad ett orv är...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.