Vet inte om jag hamnat rätt men hoppas då att någon kan flytta mig till rätt forum.

Köpte nyligen ett hus i Stockholm och börjar fundera lite grann hur man ska göra med garageuppfarten. Vi skulle vilja att det underlättar att både köra upp med barnvagn och bil samtidigt ha en snygg uppfart. Marksten har vi iaf kommit fram till!
Jag tar emot all tips, vare sig det är design eller företag som kan utföra! 1f642.png

Flygbild av en villa med en uppfart och omgivande trädgård i ett bostadsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En sliten garageuppfart med ojämn mark och sprucket underlag omgiven av grönska och en trästaket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppfart vid ett hus med grusväg, stenmur och sopkärl, saknar stenläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grusig garageuppfart vid vit husvägg med små träd och en friggebod i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ojämn garageuppfart vid ett hus med synlig berggrund och gräs, bredvid ett vedskjul med förvarade föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oasfalterad uppfart med grus och partiell markstensbeläggning som leder till en vit husfasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Obyggd garageuppfart med betongkanter och grus, redo för markstensbeläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Obyggd uppfart vid hus med gräsmatta och betongfundament, klar för markstensläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ojämn garageuppfart med sliten marksten och grus framför en gammal, plåtbeklädd byggnad på en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Asfalterad uppfart mot hus med sliten beläggning, omringad av grönska, i behov av förbättring för barnvagn och bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tyckte att den där stödmuren och skjulet längst ut gav rätt trist första intryck och rätt trång infart.
Hade övervägt att riva dessa och ha en bred infart upp mot garageporten. Då får du ju plats med två bilar i bredd på uppfarten. Eller blir den alldeles för brant?
Synd på lyktstolpen mitt i alltsammans bara
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Tyckte att den där stödmuren och skjulet längst ut gav rätt trist första intryck och rätt trång infart.
Hade övervägt att riva dessa och ha en bred infart upp mot garageporten. Då får du ju plats med två bilar i bredd på uppfarten. Eller blir den alldeles för brant?
Synd på lyktstolpen mitt i alltsammans bara
Jo jag håller med! Frugan tyckte att det vart rätt trångt att köra upp med bilen och det gjorde henne osäker.
Det var min initiala tanke men visste dock inte hur man skulle göra med lyktstolpen. Misstänker att man inte får riva ned den hur som helst.
Utöver är det lite brant men inte så värst farligt. Visste bara inte hur jag skulle göra med det som är framför garaget. Där kommer vi ställa barnvagnarna och cyklar men tänker att det kanske är otympligt att skjuta in en vagn när man står i en backe.
 
D Dashio skrev:
Jo jag håller med! Frugan tyckte att det vart rätt trångt att köra upp med bilen och det gjorde henne osäker.
Det var min initiala tanke men visste dock inte hur man skulle göra med lyktstolpen. Misstänker att man inte får riva ned den hur som helst.
Utöver är det lite brant men inte så värst farligt. Visste bara inte hur jag skulle göra med det som är framför garaget. Där kommer vi ställa barnvagnarna och cyklar men tänker att det kanske är otympligt att skjuta in en vagn när man står i en backe.
Om ni ändå inte har ambition att inte använda garaget till bilar så skulle ni ju kunna sätta ny stödmur 2-3 meter framför garageporten så att ni får behålla en mindre platå där som är jämn. Förutsatt att längden räcker till då så att ni fortfarande får plats med en bil framför.
Då skulle ni kunna ha kvar en liten "ramp" där ni har den lilla trappan idag. Kanske dra iväg rampens avslut lite längre bort längs långväggen så blir inte rampen så brant.
 
S Stuff skrev:
Om ni ändå inte har ambition att inte använda garaget till bilar så skulle ni ju kunna sätta ny stödmur 2-3 meter framför garageporten så att ni får behålla en mindre platå där som är jämn. Förutsatt att längden räcker till då så att ni fortfarande får plats med en bil framför.
Då skulle ni kunna ha kvar en liten "ramp" där ni har den lilla trappan idag. Kanske dra iväg rampens avslut lite längre bort längs långväggen så blir inte rampen så brant.
Smart! Vi planerar inte att använda garaget till för bilar utan kommer vara ett mekställe/förråd för barnvagnar och cyklar.

Tänker mig så här utifrån din beskrivning. Flygbild av en villa med trädgård, pool, skuggor, bilar och markerad area i blått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi kommer ändå inte att göra någonting på framsida och då skulle det lika gärna kunna vara pakeringsplats för 2 bilar. Vill man så skulle man ju även kunna peta in en till bil på kortsidan framför lilla förrådet också.
 
D Dashio skrev:
Smart! Vi planerar inte att använda garaget till för bilar utan kommer vara ett mekställe/förråd för barnvagnar och cyklar.

Tänker mig så här utifrån din beskrivning.

Vi kommer ändå inte att göra någonting på framsida och då skulle det lika gärna kunna vara pakeringsplats för 2 bilar. Vill man så skulle man ju även kunna peta in en till bil på kortsidan framför lilla förrådet också.
Det var inte riktigt så jag såg framför mig. Tänkte mig att gräsmattan kunde få vara rätt orörd.
Min tanke vara snarare att den platå ni har framför garaget idag minskas rejält på djupen men att en bit sparas framför porten. Men bara om det går att minska så pass att man kan nyttja ytan framför till nåt vettigt. Förslagsvis parkering. En ny flack ramp byggs typ där ni har lilla trappan idag. Troligtvis blir det ju nån liten stödmur mellan parkering och gräsmattan också för att inte gräsmattan ska trilla iväg. Ev skulle man kunna sätta en liten trappa där mellan parkeringen och flaggstången för dem som inte åker barnvagn
Flygfoto över ett enfamiljshus med markerad föreslagen plats för parkering och ramp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Hör med kommunen om det är möjligt att få lyktstolpen flyttad. Isåfall kan du göra en några meter bredare infart.
 
S Stuff skrev:
Det var inte riktigt så jag såg framför mig. Tänkte mig att gräsmattan kunde få vara rätt orörd.
Min tanke vara snarare att den platå ni har framför garaget idag minskas rejält på djupen men att en bit sparas framför porten. Men bara om det går att minska så pass att man kan nyttja ytan framför till nåt vettigt. Förslagsvis parkering. En ny flack ramp byggs typ där ni har lilla trappan idag. Troligtvis blir det ju nån liten stödmur mellan parkering och gräsmattan också för att inte gräsmattan ska trilla iväg. Ev skulle man kunna sätta en liten trappa där mellan parkeringen och flaggstången för dem som inte åker barnvagn
Jaha vilken tur att jag missuppfattade dig för att den ide var också bra GIVET ifall man kunde flytta på lyktstolpen. Har kontaktat kommunen för den frågan.

Jag såg på gamla sanitetsritningar
Två tekniska ritningar: en elschema och en situationsplan, sannolikt för byggkonstruktion eller elinstallation.
om att avloppsvattnet gick där. Dock vet man inte till vilken höjd. Men när jag tittar in under trappen ser det ut som att man har hällt lera och gjutit på ett "lock" så kanske att den ligger där under. Mycket nu med hus haha! :D
 
Keiller Keiller skrev:
Hör med kommunen om det är möjligt att få lyktstolpen flyttad. Isåfall kan du göra en några meter bredare infart.
Kanske dum fråga men är detta någonting man söker bygglov för när man "frågar"?
 
D Dashio skrev:
Kanske dum fråga men är detta någonting man söker bygglov för när man "frågar"?
Nej, det tror jag inte. Men det är väl olika i olika kommuner, antar jag.

Vore det här hemma i min kommun hade jag först kontaktat de som ansvarar för att gatubelysningen fungerar och hört mig för om de skulle vilja flytta på stolpen.
 
Det var ju inte snyggt det där, men man får väl fråga sig om det är värt det att ta bort hela den gamla stödmuren, anlägga parkeringsplats för två bilar och bygga en ny mur. Det vore förstås billigare att ”bara” byta markbeläggning och putsa upp muren.

Jag håller dock med om att det skulle ge ett bättre resultat med det större jobbet.

p.s. klistra gärna in bilderna som du gjorde i första inlägget; ingen vill klicka sig vidare till en bilddelningssajt för något du lika gärna kan klistra in direkt. d.s.
 
Keiller Keiller skrev:
Nej, det tror jag inte. Men det är väl olika i olika kommuner, antar jag.

Vore det här hemma i min kommun hade jag först kontaktat de som ansvarar för att gatubelysningen fungerar och hört mig för om de skulle vilja flytta på stolpen.
Jo det stämmer mycket väl. Bor i Huddinge kommun, får se om det är lika enkelt :D
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det var ju inte snyggt det där, men man får väl fråga sig om det är värt det att ta bort hela den gamla stödmuren, anlägga parkeringsplats för två bilar och bygga en ny mur. Det vore förstås billigare att ”bara” byta markbeläggning och putsa upp muren.

Jag håller dock med om att det skulle ge ett bättre resultat med det större jobbet.

p.s. klistra gärna in bilderna som du gjorde i första inlägget; ingen vill klicka sig vidare till en bilddelningssajt för något du lika gärna kan klistra in direkt. d.s.
Ah jag tänkte inte på det. Min initiala tanke och tolkning utifrån @Stuff syftade på var enligt första bilden att man kör upp och därefter skapar en parkeringsplats för 2 bilar mitt framför dörren. Då "kanske" det bara är att försöka gjuta en ramp och lägga sten. Men jag har noll kunskap och vet inte om det är så enkelt bara. Flygbild av ett enfamiljshus med markerad yta för tänkt parkering framför dörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan insåg jag när jag kollade på gamla ritningar om att avloppsledningar går strax där under enligt denna bilden.
Schema och situationsplan som visar avloppsledningar i relation till en planerad parkeringsplats framför en byggnad.
Och började genast fundera på nivån som avloppet ligger på.
 
Fick även höra att jag kunde lägga in markslinga för att slippa ploga och skotta. Inte nog med att det är komplicerat :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.