Vi ska köpa en markis till dessa dörrar/fönster för att det blir så fruktansvärt varmt nu på sommaren och ljust eftersom detta fångar morgonsolen. Går inte att sova i detta rum just nu.
Markis av något slag är vi ute efter, så att luft kan flöda under och svalka (eftersom luften på morgonen är ganska sval) men stänga ute solen.
Vi använder inte uteplatsen speciellt mycket då vi har andra uteplatser och denna ligger på baksidan.
Det ligger mot älven så att det kan blåsa rätt mycket.
Vi vill nog inte ha med motor då jag är rädd att det bara ska rackla men är dock osäker på om det är lättar med montering om vi vill kunna dra upp och ner inifrån (inte egentligen jätteviktigt).
Vill inte ha blekt tyg efter några år och att konstruktionen ska vara gedigen.

så summa av det hela : viktigast att det är effektivt mot värme nu på natt och morgon och håller rummet svalare.

tacksam för er hjälp för det är en ganska stor utgift så jag vill att det ska bli rätt från början.
 
  • Glasdörrar med fönster på en vitmålad husvägg som leder ut till en mörk uteplats, med utsikt mot grönområde och älv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
hej

nu är det ju inte en jättebra bild, iaf inte stor nog för att se fasad med tak och dylikt.
Men spontant skulle jag inte sätta en fönstermarkis då det ser ut att vara för lågt och blir konstigt.
En "vanlig" markis är ett alternativ men svårt att bedömma hur det blir.

Jag skulle istället gå på zip-screen eller utvändig rullgardin (ej fackspråk).
Då kan du få en jättebra väv för värme, uv och mörkläggande.

Motor är nästintill krav skulle jag säga om det blåser och det ska användas för skydd mot värme.

Du vill ju ändå maximera nyttan av den och en vev hjälper dig inte så mycket.
 
Kanske ser lite märkligt ut med en markis där, lite svårt att avgöra utifrån bilden.
Men kanske att följande är ett alternativ.
1. Sätt en solfilm på rutorna. Sägs reducera värmen med upp mot 85%.

2. Ha mörkläggande gardiner på insidan.

3. Köp ett 200x200cm vindskydd på byggmax och skruva fast två bräder under som fötter och ställ den utanför så den blockerar solen. Enkel att flytta sen när solen/värmen inte är ett problem och den kostar bara några hundra kronor. Upplevs den som ranglig kan man säkert med hjälp av spännband, tving eller skruv fästa den mot räcket eller ha en kruka modell större framför
 
  • Gilla
linnnordstrom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.