Hej! Ska snart måla om i min lägenhet och har ett gäng frågor.
Nu är det tapet som sitter där, som jag tänkt måla direkt på.

Men jag har lite frågor, måste man slipa tapeten något eller går det att måla direkt på? Har förstått att skarvar och hål ska självklart spacklas och slipas ner för jämn yta men behöver själva tapeten något förarbete? Är en ”modern” non-woven tapet.


När spacklet slipas, 100-120 i grovhet?
Vilket spackel rekommenderas? Funkar ex. Rustas väggspackel?
 
BirgitS
Düsseldorff
ingenjören101 juckeyy skrev:
behöver själva tapeten något förarbete?
Spärrfärg
 
BirgitS BirgitS skrev:
Som i allt renoverande så är det väldigt viktigt att följa de anvisningar som tillverkarna av t.ex. målarfärg skriver på burken/nätet.

Det här är en bra beskrivning: [länk]
Bra tips, tack!
Düsseldorff Bergendorff skrev:
Spärrfärg
Okej, men spärrfärg innan eller efter spackling?
 
Düsseldorff
ingenjören101 juckeyy skrev:
Bra tips, tack!


Okej, men spärrfärg innan eller efter spackling?
Skrapa bort lös tapet och överlapp etc. Sen spärrfärg. Sen spackla.
 
Düsseldorff Bergendorff skrev:
Skrapa bort lös tapet och överlapp etc. Sen spärrfärg. Sen spackla.
Tackar!
Risken utan spärrfärg förstår jag är att underlaget suger och kan bubbla upp, dock borde den risken inte föreligga med ”moderna” tapeter?
 
Düsseldorff
ingenjören101 juckeyy skrev:
Tackar!
Risken utan spärrfärg förstår jag är att underlaget suger och kan bubbla upp, dock borde den risken inte föreligga med ”moderna” tapeter?
Visst, den risken "borde" inte föreligga. Vill du chansa? Fritt fram i så fall. Min erfarenhet talar för motsatsen.
 
Jag har målat på tapet i många olika bostäder, både gammaldags papperstapeter och moderna och aldrig använt mer än två lager färg av den kulör jag valt. Tapeterna har aldrig lossnat eller bubblat (någon gång när jag tapetserat har jag dock fått blåsor som försvunnit när det torkat). Jag brukar förresten numer inte bry mig om skarvarna. De syns ungefär som om det vore tapetserat. Oftast när man målar på tapeten är det ju inte en grundlig renovering man är ute efter utan en uppfräschning. Lite tavlor på väggarna och sen ser man inte skarvarna.

Annars, om det är helrenovering så tar jag ner tapeterna helt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Düsseldorff
Jiji Jiji skrev:
Jag har målat på tapet i många olika bostäder, både gammaldags papperstapeter och moderna och aldrig använt mer än två lager färg av den kulör jag valt. Tapeterna har aldrig lossnat eller bubblat (någon gång när jag tapetserat har jag dock fått blåsor som försvunnit när det torkat). Jag brukar förresten numer inte bry mig om skarvarna. De syns ungefär som om det vore tapetserat. Oftast när man målar på tapeten är det ju inte en grundlig renovering man är ute efter utan en uppfräschning. Lite tavlor på väggarna och sen ser man inte skarvarna.

Annars, om det är helrenovering så tar jag ner tapeterna helt.
Jag vill inte framstå som konfrontativ men citat "Jag brukar förresten numer inte bry mig om skarvarna" talar väl i någon mån för att du kanske inte är direkt petig vad gäller slutresultatet.
 
Düsseldorff Bergendorff skrev:
Jag vill inte framstå som konfrontativ men citat "Jag brukar förresten numer inte bry mig om skarvarna" talar väl i någon mån för att du kanske inte är direkt petig vad gäller slutresultatet.
Jodå, men om det är ett perfekt resultat jag vill ha målar jag inte på tapeten. Då tar jag bort tapeten. Att måla på tapeten indikerar att man är ute efter en uppfräschning. Att måla över skarvarna ger samma intryck som skarvar på en tapet, dvs det ser ut som en enfärgad tapet. Att slipa och spackla skarvarna ger ofta en annan yta jämfört med resten av tapeten, vilket gör att det ändå syns, och då föredrar jag skarvarna.
 
ingenjören101 juckeyy skrev:
Hej! Ska snart måla om i min lägenhet och har ett gäng frågor.
Nu är det tapet som sitter där, som jag tänkt måla direkt på.

Men jag har lite frågor, måste man slipa tapeten något eller går det att måla direkt på? Har förstått att skarvar och hål ska självklart spacklas och slipas ner för jämn yta men behöver själva tapeten något förarbete? Är en ”modern” non-woven tapet.


När spacklet slipas, 100-120 i grovhet?
Vilket spackel rekommenderas? Funkar ex. Rustas väggspackel?
Är det bara ett, eller kanske flera lager tapet? Jag använder tapetgrund med gott resultat även på två lager tapet.
 
Tack för era svar.
Blir att köra tapetgrund och givetvis spackla skarvarna för en så jämn yta som möjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.