Hej!

Jag håller på att bygga nytt kök och det som kvarstår är att beställa svenska a, och välja diskho.
Överallt i aalla köksbutiker har man bara en ho, dvs ingen avrinningsområde. Visst är det absolut snyggast, men hur praktiskt är det? Även om inte vatten på sten skadar, rinner det inte och blir skabbigt? På en klassisk diskbänk i stål finns ju kanter som droppskydd.
Funderar alltså på om jag trots allt ska skippa snygga undermonterade hon och köpa en ho med avrinningsområde.
Nyfiken på era erfarenheter.
 
Hemmakatten
Strunta i det där markerade avrinningsområdet. Det är bara fult och svårt att hålla rent.

Har haft en slät skiva i decennier, rostfritt, trä, granit, komposit. Allt har fungerat utmärkt.

Är en matlagningsfantast, men inte någon som häller så vansinnigt mycket vatten, så det rinner ner på golvet, från en bänk som TS verkar göra.
 
Bara för att förtydliga menar jag dom här alternativen.
Att ha en ho direkt i stenen utan någon avrinningsyta, eller köpa en ho med avrinningsyta som på bilden.
 
  • Kök med gråa skåp och arbetsbänk i marmor, integrerad ho med avrinningsyta till höger, kran ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inbyggd diskho i bänkskiva med integrerad avrinningsyta och kran, inramad av träarbetsytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Strunta i det där markerade avrinningsområdet. Det är bara fult och svårt att hålla rent.

Har haft en slät skiva i decennier, rostfritt, trä, granit, komposit. Allt har fungerat utmärkt.

Är en matlagningsfantast, men inte någon som häller så vansinnigt mycket vatten, så det rinner ner på golvet, från en bänk som TS verkar göra.
Men när man diskat och ställer det på sidan av hon kommer det inte finnas nåt sätt för vattnet att rinna ner i hon, det kommer väl bli kvar på bänken.. ? Jag brukar ställa tex större kastruller på diskbänken att torka, även om mycket går in i maskinen så brukar det gå lättare att ta kastruller för hand.
 
Jag håller med föregående. Har använt mitt kök 1 år nu och aldrig upplevt att det skulle rinna vatten över kanten på skivan. Då diskar jag iof nästan allt i maskin. Jag har granit med underlimmad ho.
 
  • Gilla
Sara00K
  • Laddar…
Eller 2 i 1, under limmad diskho med avrinningsyta
 
S Sara00K skrev:
Men när man diskat och ställer det på sidan av hon kommer det inte finnas nåt sätt för vattnet att rinna ner i hon, det kommer väl bli kvar på bänken.. ? Jag brukar ställa tex större kastruller på diskbänken att torka, även om mycket går in i maskinen så brukar det gå lättare att ta kastruller för hand.
Mitt tips om du vill ha en avlastningskrav yta som du har i den diskhon är att köpa en räfflad. Dom "släta" blir så förbannat repiga på väldigt kort tid.
Köpte en som bara var räfflad halvvägs, svårt att få med på bild men den räfflade biten ser mycket nyare ut.
 
  • Räfflad och slät yta på en avlastningskärv med synliga repor på den släta delen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sara00K
  • Laddar…
L Lopex skrev:
Eller 2 i 1, under limmad diskho med avrinningsyta
Ja precis det va det jag eg tänkte på i flesta hand, bara att jag inte hittade nån bild på det. Men planlimmad funkar också.

Men såg en monterad på Elgiganten med undermonterad inkl avrinningsyta. Men.. då är hon inte så stor som när det är separerat ho. För liten för att få plats med plåt.

Svårt och välja.
 
  • Undermonterad diskho i svart med avrinningsyta och en planlimmad liten ho på en köksö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Sara00K skrev:
Ja precis det va det jag eg tänkte på i flesta hand, bara att jag inte hittade nån bild på det. Men planlimmad funkar också.

Men såg en monterad på Elgiganten med undermonterad inkl avrinningsyta. Men.. då är hon inte så stor som när det är separerat ho. För liten för att få plats med plåt.

Svårt och välja.
Finns ju en drös med vaskar, rätt säker på att finns vaskar som är 500mm breda MED avrinningsyta. Jag skulle köra på planlimmad om man vill bevara stenen lite längre, rätt lätt att man slår I kanten när man diskar och har sig
 
L Lopex skrev:
Finns ju en drös med vaskar, rätt säker på att finns vaskar som är 500mm breda MED avrinningsyta. Jag skulle köra på planlimmad om man vill bevara stenen lite längre, rätt lätt att man slår I kanten när man diskar och har sig
Ja precis, det var just sån jag funderar på.
Som den jag bifogade bild på.
Vad skulle du tagit? Med avrinningsyta? Varför?
Behöver höra för och motargument
 
Jag själv skulle kört en planlimmad vask utan av-yta, om jag skulle göra om mitt kök skulle jag ta tex en Nordic tech 75k nikle som planlimmad, bra med 2 lådor men balken mellan vaskarna är lägre så man får plats med att diska en plåt, planlimmad just för att inte slå i stenen och få tråkiga utslag, jag själv har inte kvar disken så länge på bänkskivan så torkar bara av efter och har en handduk medans jag diskar som underlägg.
 
Vi har en Intra Eligo 114. Det är den bästa vask jag använt utan tvekan (mycket tack vare den flexibla mellanväggen så man kan välja mellan en stor eller två mindre vaskar).
Jag hade gärna haft ytterligare nån dm större avrinningsyta än den har. Där hamnar blöta skärbrädor och annat under matlagningen och det blir lite trångt ibland.
 
L Lopex skrev:
Jag själv skulle kört en planlimmad vask utan av-yta, om jag skulle göra om mitt kök skulle jag ta tex en Nordic tech 75k nikle som planlimmad, bra med 2 lådor men balken mellan vaskarna är lägre så man får plats med att diska en plåt, planlimmad just för att inte slå i stenen och få tråkiga utslag, jag själv har inte kvar disken så länge på bänkskivan så torkar bara av efter och har en handduk medans jag diskar som underlägg.
Bra poäng med planlimmad!
Köpte just den hon fast till 60 skåp, tänkte precis som du ang låg mellanvägg!
Men den hon car sjukt grund, jättekonstigt! Kände direkt att den var alldeles för grund för att kunna använda.
Sen kände jag att även om man får plats med en plåt så är det enklare att diska om man kan ställa plåten på botten..
Hm..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.