Har problem med att färgen släpper från källarväggen (yttervägg) på ett ställe. Huset är dränerat med isodränblock men precis där färgen släpper så finns en cement trappa utanför och därför inga isodränblock precis där. Jag tror att fuktvandringen framförallt kommer från att cement trappan (obehandlad) utanför blir blöt men är inte säker. Innanför putsen sitter betonghålstensblock. Väggen är målad med färg avsedd för källarvägg och den är primad innan målning. Hela källarens ytterväggar är målade med denna färg men det är bara här jag har fått problem.
Tacksam för tips och råd!
 
  • Delaminerad källarfärg på betongvägg med synliga skador och en bit av en cementtrappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad källarvägg där färg släpper och blottar underliggande material, orsakat av potentiell fuktvandring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad källarvägg där färg och puts släpper och blottar underliggande material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fukt/vattengenomslag från utsidan, kanske lite lutning på stegen mot väggen, ska vara åt andra hållet, trappan ligger nog bara mot väggen. Kan kanske åtgärdas med en asfaltstätning närmast väggen någon cm ut på trappen och upp vägg. Har du möjlighet att gjuta lite på stegen och täta i vecket så är det bäst, samt få en lutning på några mm ut från vägg.
 
F fundberg skrev:
Så kan det säkert vara. Det är dock 10 år sedan jag saltade sist!?
Funderar på om jag kan impregnera betongen (alla horisontella och obehandlade ytor) i trappan eller stryka vidhäftade för att minska fuktinträngningen i trappan.
 
F fundberg skrev:
Har problem med att färgen släpper från källarväggen (yttervägg) på ett ställe. Huset är dränerat med isodränblock men precis där färgen släpper så finns en cement trappa utanför och därför inga isodränblock precis där. Jag tror att fuktvandringen framförallt kommer från att cement trappan (obehandlad) utanför blir blöt men är inte säker. Innanför putsen sitter betonghålstensblock. Väggen är målad med färg avsedd för källarvägg och den är primad innan målning. Hela källarens ytterväggar är målade med denna färg men det är bara här jag har fått problem.
Tacksam för tips och råd!
Som det låter på din beskrivning finns inte många val. Väggen är målad med silikatfärg. Fuktbelastningen är trots detta för hög.

Skrapa bort färgen. Åtgärda trappen. Tak? Måla? Tillförseln av fukt måste bort. Väggen måste torka. På med ny silikatfärg. Klart.

Färgen släpper igen? Markfukt= Större problem.
 
  • Gilla
Lerstenstegel
  • Laddar…
Vad pratar vi för tidsperiod sen målning? Finns ingenting som håller sig perfekt i alla tider så ibland får man acceptera områden som kräver mer underhåll och det kanske är så att det är enklare att raka av och borsta väggen emellanåt och måla om.
 
B
Krille-72 Krille-72 skrev:
Som det låter på din beskrivning finns inte många val. Väggen är målad med silikatfärg. Fuktbelastningen är trots detta för hög.

Skrapa bort färgen. Åtgärda trappen. Tak? Måla? Tillförseln av fukt måste bort. Väggen måste torka. På med ny silikatfärg. Klart.

Färgen släpper igen? Markfukt= Större problem.
Håller med.

Fixa tak över trappan ute så fuktbelastningen utifrån minskar, och sedan åtgärdar du enligt krilles beskrivning så blir det bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.