Blir nog bäst med handjagare här. Jag passade föräldrarnas hus med vattning av blommor förra sommaren och tänkte att det är ju onödigt att rulla upp vattenslangen då jag ett par dagar senare skulle vattna igen. Gissa om jag blev förvånad när jag kom ett par dagar senare och det stod som fontäner här och där ur slangen. Tänkte inte på robotklipparen :crysmile: Han hade till och med gnagit sönder kopplingen. Farsan skrek åt mig och undrade om jag var dum i huvudet och frågade om jag lagt den andra slangen på plattgången på framsidan för där gick klipparen oxå (självklart hade jag inte lagt nån slang där):oops::rofl::rofl:
 
  • Haha
  • Gilla
linneac och 6 till
  • Laddar…
C
Lill72 Lill72 skrev:
En riktigt gammal hade ju varit bäst då men inte så lätt att hitta misstänker jag.
Var inte helt tunnsått med sådana på blocket när jag köpte min, vilket förvisso var ett tag sedan.
Just den här tiden på året gissar jag dock att de går snabbt.

Marike Marike skrev:
En sån där med järnhjul och trähandtag, jo de passar bäst som prydnad.
Nej för bövelen, bättre handklippare än en sådan hittar du inte.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Körde med handjagare på tomten här i några år, cirka 600 kvadrameter gräsyta och det brukade ta runt 45-50 minuter att klippa och därefter ett par timmar att nysa och snyta sig fördärvad. Gräsallergiker och handjagare är ingen superkombination så förra året blev det robotklippare istället. Mindre jobb och mindre nys.

Grannen med mindre tomt kan nöta i flera timmar med motorgräsklippare men då klipper han å andra sidan inte så ofta... men att det skulle gå fortare med motorgräsklippare är jag tveksam till.
 
Heij83
Handjagare och lie är det som gäller.
Tycker lien är underskattad, har en riktigt fin med handtag som är snidat för mig med ett smitt blad.
 
  • Handjagare och lie med anpassat handtag på en gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
linneac och 8 till
  • Laddar…
A
Heij83 Heij83 skrev:
Handjagare och lie är det som gäller.
Tycker lien är underskattad, har en riktigt fin med handtag som är snidat för mig med ett smitt blad.
lien är "bladet"..
"skaftet" heter orv.. (y)
 
  • Gilla
Anna Frances och 3 till
  • Laddar…
Jag har en handjagare, bensinare och en robot. Har en plätt på ca 40m2 utan slinga, där tar jag helst handjagare men om det är långt eller blött blir jag för lat.
 
  • Gilla
Markans
  • Laddar…
Heij83
Maskintok skrev:
lien är "bladet"..
"skaftet" heter orv.. (y)
Så var det ja
 
  • Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
A
Heij83 Heij83 skrev:
Så var det ja
fattade precis vad du menade..
Men är lite noga med detta, då det är ord som börjar försvinna.. (y)
 
  • Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
C
O OskarJ skrev:
Grannen med mindre tomt kan nöta i flera timmar med motorgräsklippare men då klipper han å andra sidan inte så ofta... men att det skulle gå fortare med motorgräsklippare är jag tveksam till.
Nä precis. Klippte också en rätt stor yta för hand under många år och tycker inte heller klipptiden direkt skiljer sig mot en ordinär motorgräsklippare. Men det förutsätter att man håller efter gräset. Blir det för högt blir det snabbt betydligt jobbigare eller till och med omöjligt.
 
A
Cylindergräsklippare från Einhell på en webbshoppsida, pris 99999 kr, med köpknapp och betyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då får det bli en sådan... :rofl:
 
  • Haha
GammelMan99 och 3 till
  • Laddar…
Handjagare är grymma. En cylinder som klipper gräset istället för att slå det är så mycket bättre.
 
Karlia
Jag har pytteradhusträdgård, efter att ha anlagt trädgårdsland har jag gått från handjagare till grässax. Räknar med att få bort allt gräs till slut.

Använder handjagaren nu till att klippa gräsremsan som min länga har ansvar för. Tyst och smidigt.

På landet robot vilket har minskat behovet av lie. Skönt att komma ut och inte behöva börja med att slå gräs!
 
Maskintok skrev:
lien är "bladet"..
"skaftet" heter orv.. (y)

LieMats håller inte med dig...

http://www.liemats.se/orv

Lien består av ett (en?) orv och ett blad enligt honom. (y)
 
  • Gilla
Flomi och 1 till
  • Laddar…
Vi har en handjagare från Stiga, ca tre år gammal. Den fungerar hyfsat till våra lilla plätt men det finns en sak den inte riktigt klarar av; lite här och där sticker det upp enskilda strån från någon växt som den inte klarar av att klippa.

Den är nästan lika klen som vanligt gräs men den är styvare på något sätt så klipparen åker bara över den utan att lyckas klippa den. Men men, det ger bara lite extra karaktär till gräsmattan. Att bo granne med skogen och ha en fin gräsmatta är inte en enkel kombo.

Andra nackdelar är att man behöver klippa gräset lite oftare för att få bra resultat samt att gräsuppsamlaren jag har till min inte är i närheten av lika bra som de jag haft till bensinklippare.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Ha, jag har också noterat uppstickarna! Karaktär har jag tänkt. Ibland gått efter med grässaxen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.