Jag har några rejäla sågade bitar av ek liggande. De har förvarats i kallförråd så inte snickeritorrt.
Den stora biten är ungefär 205x44x6,5cm.
De mindre är 40-70cm långa, 30-45cm breda och 5-7cm tjocka.
Är det nåt värde i skivorna? Eller ska jag kanske försöka mig på att såga dom och snickra nåt rustikt? Jag är mer villig än kunnig i snickeri, tacksam för förslag på projekt.

/Höghus Stor, sågad ekplanka på grusunderlag, ej snickeritorr, med måtten 205x44x6,5 cm. Sågade ekbitar av olika storlekar på grusunderlag, ej snickeritorra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En rejäl oslipad ekbordsskiva ligger på ett grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Tre stycken grovt sågade träplankor av ek på grusunderlag, varierande storlek och tjocklek.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag planade en liknande bit (1800×350) till en kompis i present, blev en suverän serveringsbräda 4ill ost vin och kex.. om möjligt lite stor kanske:rofl:
 
  • Gilla
Höghus
  • Laddar…
Med en billig handöverfräs och en enkel jigg, finns på Youtube om du är intresserad.
 
B Beretic skrev:
Jag planade en liknande bit (1800×350) till en kompis i present, blev en suverän serveringsbräda 4ill ost vin och kex.. om möjligt lite stor kanske:rofl:
Bra ide men lite svårförvarad mellan vinkvällarna.

/Höghus
 
Du kan ju göra som jag gjorde då för det problemet kom jag också fram till:rofl: såga vinkelrät på ena sidan så kan man ha den som hylla mellan gångerna(y) då passar den mot väggen och med en konsol med stopp på så behöver den inte skruvas heller.. Men marknadspris annars vet jag faktiskt inte men det finns mycket roligt om man bara kommer på idén
 
Min med, men epoxyn är ju så j-la dyr! Inget man köper för att klabba med utan mer förkunskap för min del ;)
 
Vill inte vara tråkig men tror att värdet är lågt. Det är små bitar med mycket längsgående sprickor i som ger lite snickerivirke över när man fileat bitarna.

Ev köpare av "sekunda" virke (ber om ursäkt) för att göra epoxibord mm lär inte ha svårt att hitta virke med mer sprickor, kvisthål och vankanter vilket verkar vara det som eftertraktas. Och det talar ju dessvärre för att ditt virke inte är särskilt åtråvärt.

I ditt fall skulle jag nog försöka utvinna det som går och använda det till mindre projekt som till exempel askar/boxar, salladsbestick eller skärbrädor mm. Ger bra träning och trevliga gåvor.

Beklagar min trista analys, men det är inte svårt att få tag i virke; svårigheten ligger i att få tag i bra virke och då kostar det lite mer.
//Ronnie
 
Ledsen för att vara fortsatt tråkig men lägg inte virke som eventuellt ska bearbetas i grus. Före exempelvis hyvling måste i så fall allt borstas med stålborste eftersom minsta kvarvarande gruskorn lätt ger hack i hyvelstål samt att intryckt grus riskerar att repa maskinbord och anhåll. Onödigt och lätt att undvika.

Nu känner jag mig duktigt tråkig...
//Ronnie
 
  • Gilla
  • Haha
hydrolift och 2 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Vill inte vara tråkig men tror att värdet är lågt. Det är små bitar med mycket längsgående sprickor i som ger lite snickerivirke över när man fileat bitarna.

Ev köpare av "sekunda" virke (ber om ursäkt) för att göra epoxibord mm lär inte ha svårt att hitta virke med mer sprickor, kvisthål och vankanter vilket verkar vara det som eftertraktas. Och det talar ju dessvärre för att ditt virke inte är särskilt åtråvärt.

I ditt fall skulle jag nog försöka utvinna det som går och använda det till mindre projekt som till exempel askar/boxar, salladsbestick eller skärbrädor mm. Ger bra träning och trevliga gåvor.

Beklagar min trista analys, men det är inte svårt att få tag i virke; svårigheten ligger i att få tag i bra virke och då kostar det lite mer.
//Ronnie
Inga problem, det var väl ungefär vad jag räknade med. Ville bara inte förstöra en potentiellt dyrbar ekskiva med mina klumpiga försök att snickra.
Jag kom ju faktiskt på att jag har fyra Grythyttan-stolar där det nu sitter tråkigt sprucket tryckimpregnat trä. Jag tror det ska vara ek där. Får se om jag kan malla av en originalstol.
Bifogar en bild av vad som gjordes av resten av eken en gång i tiden. Finns ett litet bord till och en bänk.

/Höghus

Ett handgjort träbord av ek med synliga ådringar och en robust konstruktion.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.