Hej!

Jag har förstått att man oftast spikar 22 eller 28mm spikläkt utanpå vindpappen innan man skall spika ytterpanel.
Men jag vill bara ha 10mm för att bygga så lite som möjligt. Skall ha liggande herrgårdspanel sedan.

Bygget är en fullisolerad påbyggnad med uterumslook. Golvvärme. Stora 3-glas partier. Ångskyddsplast på insida. Inte mycket till vägg vi pratar om utan bärande ihåliga stolpar (skall isoleras innanför vindpapp. Ca 350mm x 350mm breda. Ännu smalare där påbyggnaden möter gamla tegelväggen.

Jag vill bara ha 10mm spikläkt på detta. Vad säger ni? Borde ju ventilera det också?

Har 50cm takfot + ränna så normalt träffar inte regnet väggen.

Bifogar två bilder.

Åsikter och tankar om detta mottages gärna.
 
  • En påbyggnad med träreglar monterade för liggande panel, nära ett stort fönsterparti och betongfundament.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av hus med 10mm spikläkt mellan tegelvägg och fönster med 3-glaspartier, stort takutskott.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är normalt att ha 22 eller 28 är för att tunnare har en förmåga att spricka när panelen spikas och då blir det inget bra fäste för spik. i Övrigt klarar det sig med 10 mm med liggande panel..
 
  • Gilla
heppe72
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
...för att tunnare har en förmåga att spricka när panelen spikas..
Det går ju att undvika genom att göra dessa distanser av tex board eller plywood, som inte spricker.
Att sedan kalla det spikregel är förstås fel. Det är ju bara en distans, så panelen inte ligger dikt an mot innanförliggande konstruktion.
 
  • Gilla
heppe72
  • Laddar…
Rickard.
Ser du till så att du faktiskt får 10mm överallt så tror jag också det kommer att funka. Isoleringen har normalt en tendens att trycka ut vindduken en del och risken känns rätt stor att den skulle kunna ta i panelen. Är kanske inte hela världen egentligen om det bara är lite men det är inte optimalt.

Luftningsläkt brukar det kallas när den går samma håll som reglarna ;)
 
  • Gilla
heppe72
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.