Vi har haft en upphöjd rabatt med makadam i som vi lagt markduk på och sedan en konstgräsmatta. Dessa har legat på i två veckor och det är inga problem med dräneringen.
Vi ska nu sätta pallkragar där uppe där vi ska odla sparris, jordgubbar, örter, sallad osv.

Frågan är hur vi ska gå tillväga? Jag har läst så olika.
Ska vi enbart fylla med matjord och sedan plantera?

Eller bör vi ha makadam underst och sedan en markduk som håller jorden på plats / dränerar. Folk säger så olika..
Det skönaste hade såklart varit att enbart fylla med jord, men vår bekanta sa att risken finns att jorden surnar.

Hur hade ni gått tillväga?

Mvh
 
  • Upphöjda träpallkragar på konstgräsmatta med makadam och trästaket i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
Abies koreana
  • Laddar…
Konstgräs under inget bra , dina kompisar maskarna som ska ordna till bra jord kommer inte in. runt insidan på kragarna sätter du en bit platon eller liknande så håller kragarna länge, ständig fukt gör att dom ruttnar. Fyll med gräsklipp ca 10 cm i botten och jord på det så blir det bra. Vad som menas med surnar förstår jag inte, det som finns ska multna.
 
J jonaserik skrev:
Konstgräs under inget bra , dina kompisar maskarna som ska ordna till bra jord kommer inte in. runt insidan på kragarna sätter du en bit platon eller liknande så håller kragarna länge, ständig fukt gör att dom ruttnar. Fyll med gräsklipp ca 10 cm i botten och jord på det så blir det bra. Vad som menas med surnar förstår jag inte, det som finns ska multna.
Jag förstår! Maskar får jag väl kasta i från ovansidan

Varför ska jag lägga gräsklipp i botten? Vad är syftet?

Googlade snabbt på platonmatta. Relativt dyrt om jag ska täcka 18 pallkragar. Finns det något billigare alternativ?
 
Jag har inte svaren på dina frågor, men jag tycker definitivt du ska vända pallkragarna innan någon gör sej illa på de uppstickande metallbitarna.
 
H Husägare888 skrev:
Jag förstår! Maskar får jag väl kasta i från ovansidan
Blir svårt att få det fungera
H Husägare888 skrev:
Varför ska jag lägga gräsklipp i botten? Vad är syftet
Blir som gödning
H Husägare888 skrev:
Relativt dyrt om jag ska täcka 18 pallkragar. Finns det något billigare alternativ?
Går med annat med, men en typ av platon luftar pallkragen på insidan. tror det bir billigare och bekvämare än att byta kragar mär dom ruttnat
 
Markduk och jord.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.