P Padde67 skrev:
Innan ni målade betong taket, gjorde ni bara rent med en högtryckspruta?
ingen primer? eller alg-bort medel? bara börja måla?

Mvh Patrik
Det är sant det som carb120 säger.
Men jag har varken tid eller nerverna till att göra så. Jag körde högtryck sen alg-bort medel och sen målning.

Jag ska upp i sommar och köra ett lager alg-bort medel igen. Inte för att det behövs utan för att jag har kvar och jag inbillar mig att det nog är bra eller iaf inte skadar att köra på ett lager varje/vartannat år. (Det kanske är skitsamma egentligen men det känns bra för mig att göra det. )
 
  • Gilla
CrazyAnt4
  • Laddar…
Carb120 Carb120 skrev:
Högtryckstvätt kan frostspränga pannorna, så det rekommenderas inte. Terasstvätten ska vara ok, men funkade inte.
Ja, algmedel och därefter manuell rengöring (slitigt).
Även jag blev inspirerad av ditt inlägg,nu är hela taket rent 300kvm,skall spruta algmedel,har hittat en W350
att hyra,sedan är det färgbeställning tror du att 100L är för mycket?
Taket är 30år en del grus har det blivit,hur maskade du vid hängrännorna svårt att komma åt,Biltema har
plast med tejpkant för utomhusbruk UVtålig.
Vädret verkar inte vara målningsvänligt närmaste tiden....
 
Kul! Blir ju himla fint alltså.
100 liter låter kanske lite mycket, borde räcka med 80 kanske tom 70.

Jag köpte plast med tejpkant som jag fäste i bakkant på hängrännan uppifrån stege.

Lycka till!

M Mamba skrev:
Även jag blev inspirerad av ditt inlägg,nu är hela taket rent 300kvm,skall spruta algmedel,har hittat en W350
att hyra,sedan är det färgbeställning tror du att 100L är för mycket?
Taket är 30år en del grus har det blivit,hur maskade du vid hängrännorna svårt att komma åt,Biltema har
plast med tejpkant för utomhusbruk UVtålig.
Vädret verkar inte vara målningsvänligt närmaste tiden....
 
  • Gilla
Mamba
  • Laddar…
M Mamba skrev:
Även jag blev inspirerad av ditt inlägg,nu är hela taket rent 300kvm,skall spruta algmedel,har hittat en W350
att hyra,sedan är det färgbeställning tror du att 100L är för mycket?
Taket är 30år en del grus har det blivit,hur maskade du vid hängrännorna svårt att komma åt,Biltema har
plast med tejpkant för utomhusbruk UVtålig.
Vädret verkar inte vara målningsvänligt närmaste tiden....
Oj, jag har 90 liter färg till cirka 170 kvm , på inrådan av en takmålare. Men jag har Isonitfärg istället och det är säkert lite annorlunda, likaså hur slitna pannorna är.
Vi får lägga upp lite bilder sen! Jag planerar att göra det vecka 25 om vädret funkar!
Det verkar inte vara något problem att måla med starkt solljus med denna färg i motsats till fasadfärg eller nån som hört något annat?
 
Ska den färgen spädas?
Hade vi använt motsvarande mängd färg (138 liter till 260 kvm) hade det tveklöst runnit, det är nästan precis dubbelt så mycket som vi använde :D

Lägg gärna upp bilder sen och berätta hur målningen gick!

A atomjohan skrev:
Oj, jag har 90 liter färg till cirka 170 kvm , på inrådan av en takmålare. Men jag har Isonitfärg istället och det är säkert lite annorlunda, likaså hur slitna pannorna är.
Vi får lägga upp lite bilder sen! Jag planerar att göra det vecka 25 om vädret funkar!
Det verkar inte vara något problem att måla med starkt solljus med denna färg i motsats till fasadfärg eller nån som hört något annat?
 
10%-15% första lagret, sen outspädd.
Jag lär inte ha för lite iaf då :)
 
A atomjohan skrev:
Oj, jag har 90 liter färg till cirka 170 kvm , på inrådan av en takmålare. Men jag har Isonitfärg istället och det är säkert lite annorlunda, likaså hur slitna pannorna är.
Vi får lägga upp lite bilder sen! Jag planerar att göra det vecka 25 om vädret funkar!
Det verkar inte vara något problem att måla med starkt solljus med denna färg i motsats till fasadfärg eller nån som hört något annat?
Har varit i kontakt med Hagmans angående målning i solsken,det är inga problem MEN taket får inte vara för varmt.
Köpte till slut en Wagner 350,kanske någon är intresserad att överta om någon vecka,lätt begagnad! Wagner 350 målningsapparat och tillbehör, lätt begagnad, på ett stengolv inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
atomjohan och 1 till
  • Laddar…
Man kanske skulle uppgradera sig :D

Plocka isär maskinen vid rengöring och spola igenom slangar och tillbehör ordentligt. Det räcker inte med den där cirkulationsrengöringen som Wagner själva förevisar. Det fastnar massor av färg i uppsugningsfiltret, uppsugningsslangarna och i filtersatsen till sprutpistolen.


M Mamba skrev:
Har varit i kontakt med Hagmans angående målning i solsken,det är inga problem MEN taket får inte vara för varmt.
Köpte till slut en Wagner 350,kanske någon är intresserad att överta om någon vecka,lätt begagnad![bild]
 
  • Gilla
Mamba
  • Laddar…
M Mamba skrev:
Har varit i kontakt med Hagmans angående målning i solsken,det är inga problem MEN taket får inte vara för varmt.
Köpte till slut en Wagner 350,kanske någon är intresserad att överta om någon vecka,lätt begagnad![bild]
Tack för tipset angående solsken! Återkom gärna med hur det funkade med 350:an.
Tänkte jag skulle hyra en sån när det blir dags!

Mvh Johan
 
M Mamba skrev:
Har varit i kontakt med Hagmans angående målning i solsken,det är inga problem MEN taket får inte vara för varmt.
Köpte till slut en Wagner 350,kanske någon är intresserad att överta om någon vecka,lätt begagnad![bild]
Hagman har fel. Eller det beror på vad dom menar med solsken. Du kan ju så klart måla när det är som ute. Men du ska inte måla en varm sommardag.
Sen gör du ju så klart som du vill
 
R Robin-8 skrev:
Hagman har fel. Eller det beror på vad dom menar med solsken. Du kan ju så klart måla när det är som ute. Men du ska inte måla en varm sommardag.
Sen gör du ju så klart som du vill
Hur menar du nu? Hagman säger att det går bra att måla i solsken,men som jag skrev, pannorna får inte vara för varma.
Dom som tillverkar färgen borde veta.
 
M Mamba skrev:
Hur menar du nu? Hagman säger att det går bra att måla i solsken,men som jag skrev, pannorna får inte vara för varma.
Dom som tillverkar färgen borde veta.
Okej.
 
  • Gilla
Mamba
  • Laddar…
A atomjohan skrev:
Tack för tipset angående solsken! Återkom gärna med hur det funkade med 350:an.
Tänkte jag skulle hyra en sån när det blir dags!

Mvh Johan
Nu är taket målat 2gånger,totalt 100L färg Hagman antrasitgrå till 300 kvm det räckte precis.Maskerad med Biltema UVplast med klisterkant tog tid ,men du spar tid på målning speciellt som jag hade vita plåtdetaljer.
Wagner 350 fungerade perfekt, bra med 15m slang,färgen innehåller en del partiklar fick rensa intagsfiltret ett par gånger, men inte filtret i handtaget förrän jag var klar.
Det tar lite tid innan man får in tekniken så börja spruta på mindre synlig del,blir lite rinningar i början,andra lagret drar något mindre färg.
Jag målade 2 nedersta raderna från stege kom då åt nederkantan också. Nymålat grått tak med antrasitfärg och stege på husfasaden, maskering längs takkanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett nytt antrasitgrått målat tak på en gul villa omgiven av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett nyrenoverat gult hus med nymålat antracitgrått tak omgiven av en grön trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
optimum och 9 till
  • Laddar…
M Mamba skrev:
Nu är taket målat 2gånger,totalt 100L färg Hagman antrasitgrå till 300 kvm det räckte precis.Maskerad med Biltema UVplast med klisterkant tog tid ,men du spar tid på målning speciellt som jag hade vita plåtdetaljer.
Wagner 350 fungerade perfekt, bra med 15m slang,färgen innehåller en del partiklar fick rensa intagsfiltret ett par gånger, men inte filtret i handtaget förrän jag var klar.
Det tar lite tid innan man får in tekniken så börja spruta på mindre synlig del,blir lite rinningar i början,andra lagret drar något mindre färg.
Jag målade 2 nedersta raderna från stege kom då åt nederkantan också.[bild][bild][bild]
Stort tack för infon!
Blev verkligen jättebra! Gör väldigt mycket för helhetsintrycket.
Hur lång tid väntade du mellan strykningarna och hur lång tid tog själva sprutningen på ett ungefär?

Mvh Johan
 
A atomjohan skrev:
Stort tack för infon!
Blev verkligen jättebra! Gör väldigt mycket för helhetsintrycket.
Hur lång tid väntade du mellan strykningarna och hur lång tid tog själva sprutningen på ett ungefär?

Mvh Johan
A atomjohan skrev:
Stort tack för infon!
Blev verkligen jättebra! Gör väldigt mycket för helhetsintrycket.
Hur lång tid väntade du mellan strykningarna och hur lång tid tog själva sprutningen på ett ungefär?

Mvh Johan
A atomjohan skrev:
Stort tack för infon!
Blev verkligen jättebra! Gör väldigt mycket för helhetsintrycket.
Hur lång tid väntade du mellan strykningarna och hur lång tid tog själva sprutningen på ett ungefär?

Mvh Johan


Så här vart mitt tak, körde med Wagner 250 utan problem.
Lade 3 lager färg.
 
  • Nymålat svart tak på en enplansvilla, omgivet av blommande buskar och blå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
optimum och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.