Maskintok skrev:
beloppen skiljer, men man måste fortfarande betala för samma saker..

enskild firma har inte samma skatterabatt som AB.
enmansföretag måste vända mer på varje krona än ett större bolag..

Förstår inte vilka argument som skulle fallera..?..

Jag står med detta just nu..

Opel skåp.
felsökning av bromsar..
Demontering av bromsok och belägg.
renovering av bromsok, renovering av bromsskivor..

arbets tid ca 3 Tim.
felsökning ca 45 min.. på varje sida.
beställning av delar ca 20 min.

Jag har detta klart för mig vad det kommer att kosta kunden, men tala gärna om vad du tror detta skulle gå på... eftersom företagare har guld i fickorna..
Vad är skillnaden på ab och enskild firma enskild du är juridisk ansvarig måste skatta för året brutto
Maskintok skrev:
beloppen skiljer, men man måste fortfarande betala för samma saker..

enskild firma har inte samma skatterabatt som AB.
enmansföretag måste vända mer på varje krona än ett större bolag..

Förstår inte vilka argument som skulle fallera..?..

Jag står med detta just nu..

Opel skåp.
felsökning av bromsar..
Demontering av bromsok och belägg.
renovering av bromsok, renovering av bromsskivor..

arbets tid ca 3 Tim.
felsökning ca 45 min.. på varje sida.
beställning av delar ca 20 min.

Jag har detta klart för mig vad det kommer att kosta kunden, men tala gärna om vad du tror detta skulle gå på... eftersom företagare har guld i fickorna..
vad är skillnaden mellan ab och enskild firma enskild juridisk ansvarig måste skatta årets brutto vinst ,kanske avskrivning och accomullerad vinst skilljer,enskild kan liksom ab dra av drift omkostnader lokalhyror etc menar inte att småföretag skär guld med tälgkniv har själv haft ab i annan branch samt jobbat som montör i olika vvs firmor, moral är mycket olika vad gäller faktureringen och arbetsmoral samt stoltheten för ett bra utfört arbete
 
A
A anLUn291 skrev:
Vad är skillnaden på ab och enskild firma enskild du är juridisk ansvarig måste skatta för året brutto

vad är skillnaden mellan ab och enskild firma enskild juridisk ansvarig måste skatta årets brutto vinst ,kanske avskrivning och accomullerad vinst skilljer,enskild kan liksom ab dra av drift omkostnader lokalhyror etc menar inte att småföretag skär guld med tälgkniv har själv haft ab i annan branch samt jobbat som montör i olika vvs firmor, moral är mycket olika vad gäller faktureringen och arbetsmoral samt stoltheten för ett bra utfört arbete
högre beskattning på enskild firma.
på AB kommer du undan med firmaskatt 22%.
 
förklara är det vid aktie utdelning eller
 
A
A anLUn291 skrev:
förklara är det vid aktie utdelning eller
Nej vid deklaration.
 
A
A anLUn291 skrev:
förklara är det vid aktie utdelning eller
du kan ju svara mig också på mitt inlägg..
 
Maskintok skrev:
högre beskattning på enskild firma.
på AB kommer du undan med firmaskatt 22%.
Njae. Har vi någon kunnig ekonom som kan reda ut detta?
Det jag fått lära mig för 100 år sedan är att ”det beror på”.

Finns alltså fördelar och nackdelar med båda men det jag vill minnas är att när omsättning stiger över en viss nivå så blir Ab bäst. Under en viss nivå EF.

Hade faktiskt en bokföringsmadam en gång som hade båda och fakturerade mellan bolagen. Sen ändrades något så då la hon Ab vilade.
 
A
Krille-72 Krille-72 skrev:
Njae. Har vi någon kunnig ekonom som kan reda ut detta?
Det jag fått lära mig för 100 år sedan är att ”det beror på”.

Finns alltså fördelar och nackdelar med båda men det jag vill minnas är att när omsättning stiger över en viss nivå så blir Ab bäst. Under en viss nivå EF.

Hade faktiskt en bokföringsmadam en gång som hade båda och fakturerade mellan bolagen. Sen ändrades något så då la hon Ab vilade.
möjligt.
min revisor sa dock att det är mer fördelaktigt med AB vid sysselsättning med många kunder och att man har en annan säkerhet... även att det var mindre beskattning..
 
ok visste inte, revisorn skötte detta men en utgift som tillkommer år revidering av bokslut men skitsamma det gäller att balansera lagret och nyinvesteringarna innan bokslutet,
 
Enskild firma är aldrig rätt väg att gå. Hög beskattning samt att du är personligt ansvarig. Det var en grej när det var dyrt att starta ett ab. Det är det inte längre.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
L lassebrun skrev:
Enskild firma är aldrig rätt väg att gå. Hög beskattning samt att du är personligt ansvarig. Det var en grej när det var dyrt att starta ett ab. Det är det inte längre.
precis man sänkte väl till 25.000 kr?
Har man en massa inventarier så går ju det lika bra(y)
 
Maskintok skrev:
möjligt.
min revisor sa dock att det är mer fördelaktigt med AB vid sysselsättning med många kunder och att man har en annan säkerhet... även att det var mindre beskattning..
Kollade lite snabbt. 28,97 egenavgifter. Så arbetar man själv och tar ut allt i lön verkar det bli lite mer förmånligt med Ef. Sen kan du periodisera vinster.
Men börjar du rulla lite mer och har anställda så är det nog ingen tvekan att Ab blir bäst.
Bland Advokater är det väl fortfarande vanligt med Kb.

Men jag ger mig ut på djupt vatten så en kunnig får slå mig på fingrarna.
 
A
Krille-72 Krille-72 skrev:
Kollade lite snabbt. 28,97 egenavgifter. Så arbetar man själv och tar ut allt i lön verkar det bli lite mer förmånligt med Ef. Sen kan du periodisera vinster.
Men börjar du rulla lite mer och har anställda så är det nog ingen tvekan att Ab blir bäst.
Bland Advokater är det väl fortfarande vanligt med Kb.

Men jag ger mig ut på djupt vatten så en kunnig får slå mig på fingrarna.
har för mig man räknar 29.26 % i enskild..
bolagsskatten i aktiebolag har jag för mig är 21.4% men man räknar 22% för att vara säker
 
killgissningar haglar vilt. All info finns på skatteverket. Skriv inte saker som sanningar när ni inte vet vad ni pratar om.
 
  • Wow
  • Gilla
Mazdarune och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
har för mig man räknar 29.26 % i enskild..
bolagsskatten i aktiebolag har jag för mig är 21.4% men man räknar 22% för att vara säker
Du ska jämföra arbetsgivaravgiften med egenavgiften. Det är där du ”tjänar” på att ha enskild firma. Börjar du göra vinster efter lön så är Ab mest förmånligt. Men du kan periodisera vinster i en enskild firma och ta ut lönen året efter.
Så jobba mycket 1 år och ta ut ”lönen” med egenavgifter på 28,97% under 2 år enkelt förklarat. Ingen skatt på vinsten eftersom du inte gjort någon vinst.
 
  • Gilla
  • Wow
Mazdarune och 1 till
  • Laddar…
S
E El-Löken66 skrev:
Jaha. Ni skrev komptid dessa kvartar eller jobbade längre så ni fick 8h fakturerbar tid om dagen?

Eller ni fick bara ihop 6h, då var det kanske inte konstigt ni blev ersatta.

Men var och en har sina filosofier men i slutändan är det inte många som kan göra som ni om inte företaget gått ut med det uttryckligen. Och varför skulle de vilja bjuda varje kund på en kvart, tror det är ovanligt i hantverkarbranschen, kanske är marginalerna för små. :sweat:
Hos nästa kund kanske du gick över kvarten, då debiterade du 30 min. Jag kan garantera dig att det gick ihop utan bedövning.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.