Hej
Min varmvattenberedare la av. Öppnade den och ser att den har utvändiga värmar patroner och bara två elkomonenter där i mellan.
Jag misstänker att det är drifttermostat som har lagt av. Hittar delen på nätet men den är löjligt dyr. Är det någon som har erfarenhet i ämnet?
Tacksam för tips!
 
Mät upp hur långt fram det är spänning så borde du kunna isolera den komponent det är fel på.
 
Hej
Jag är övertygad om att det är drifttermostaten som har gått sönder. Men var hittar man en begagnad eller ny till vettig peng?
 
Ta ett foto på det som finns innanför luckan, ävensom att termostaten syns tydligt.
 
Hej
Toppen, ska kolla på konrad länken imorgon.
Lägger in några bilder. Inre komponenter och ledningar i en varmvattenberedare, monterade på isoleringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inre komponenter och ledningar i en varmvattenberedare, monterade på isoleringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elkopplingspanel med ledningar och säkringskomponenter på en brun bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Komponenten jag tror har lagt av finns och köpa. Drifttermostat med 2-polig anslutning uppvisad på webbsida, pris angivet till 1904 kronor inklusive moms.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T Triumph1966 skrev:
Hej
Toppen, ska kolla på konrad länken imorgon.
Lägger in några bilder.[bild][bild][bild]
Aha, det sitter en med dubbla in/utgångar... Då funkar det inte rakt av med den jag länkade.
Men det går kanske att hitta en annan
 
  • Gilla
Triumph1966
  • Laddar…
Till höger är ett överhettningsskydd och den lilla kan bytas till en 1 polig eller 3 polig termostat med bulb. Den klämmes då med en plåtbit mot tanken och som täcker hela bulben och isolering utanför. Då känner den av tempen, det blir att koppla en av dom ihop tex dom till vänster med varandra på den gamla ( in uppe ut nere ) och dom andra genom termostaten. Du får sedan prova vad termostaten ska så på för rätt värme.Vid 3 polig termostat kopplas alla 4 in på termostaten
 
Det finns ingen skrothandlare som har tagit emot en CTC Parca Safir som kan skruva loss den här tempraturvakten och sälja till mig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.