T
Har läste både att man bör ha ångspärr i golvet och att man inte ska ha det. Vad gäller?

Ska bygga ett Attefallshus som kommer hållas frostfritt året runt men endast värmas fullt när gäster kommer.

Golvet kommer bestå av:
Trossbotten
Vindpapp
Reglar/isolering
Golvspån
Laminatgolv

Ska jag ha plast i golvet eller inte?
 
E
T Ejmelie skrev:
Har läste både att man bör ha ångspärr i golvet och att man inte ska ha det. Vad gäller?

Ska bygga ett Attefallshus som kommer hållas frostfritt året runt men endast värmas fullt när gäster kommer.

Golvet kommer bestå av:
Trossbotten
Vindpapp
Reglar/isolering
Golvspån
Laminatgolv

Ska jag ha plast i golvet eller inte?
Spärr i väggar och golv samt broms i tak.

Dock finns det hundra filosofier och det är egentligen inte så enkelt. Vad för isolering osv.

Invänta proffsen här i tråden.
 
T Ejmelie skrev:
Har läste både att man bör ha ångspärr i golvet och att man inte ska ha det. Vad gäller?

Ska bygga ett Attefallshus som kommer hållas frostfritt året runt men endast värmas fullt när gäster kommer.

Golvet kommer bestå av:
Trossbotten
Vindpapp
Reglar/isolering
Golvspån
Laminatgolv

Ska jag ha plast i golvet eller inte?
Oj. Ser att @El-Löken66 svarat! :rofl:
Han ska ju hålla sig till olika färger på kablar...:crysmile:

Vi pysslar inte med nyproduktion men däremot mycket med vattenskador. Så vi får hoppas att ett riktigt proffs kliver in och rättar mina evt. Fel.

Ångspärr i tak och väggar. Ingen ångspärr i golv.

Lägger du däremot parkett/ laminat uppe på spånet så lägger man ångspärr PÅ spånet.

I badrummet ska du se till så det inte blir dubbel fuktspärr.
 
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
E
Krille-72 Krille-72 skrev:
Oj. Ser att @El-Löken66 svarat överallt!!!
Vi pysslar inte med nyproduktion men däremot mycket med vattenskador. Så vi får hoppas att ett riktigt proffs kliver in och rättar mina evt. Fel.

Ångspärr i tak och väggar. Ingen ångspärr i golv.

Lägger du däremot parkett/ laminat uppe på spånet så lägger man ångspärr PÅ spånet.

I badrummet ska du se till så det inte blir dubbel fuktspärr.
Här tror jag det kan uppstå problem med kondens under isoleringen i taket om ni inte väljer en riktig ångbroms?

Kanske annorlunda byggteknik i detta nya Attefallshus.

Vad gäller badrummet kan du höra med @Krille-72.
 
E El-Löken66 skrev:
Här tror jag det kan uppstå problem med kondens under isoleringen i taket om ni inte väljer en riktig ångbroms?

Kanske annorlunda byggteknik i detta nya Attefallshus.

Vad gäller badrummet kan du höra med @Krille-72.
? Vad menar du?
 
E El-Löken66 skrev:
Exempelvis [länk]

Ångbroms:
[bild]
Länken funkar inte. :crysmile:
 
varma ångan stiger till taket och där är ångtrycket som störst.
 
Golvet brukar man lämna utan
 
Men beror även lite p typen av grunlägning
 
T Ejmelie skrev:
Har läste både att man bör ha ångspärr i golvet och att man inte ska ha det. Vad gäller?

Ska bygga ett Attefallshus som kommer hållas frostfritt året runt men endast värmas fullt när gäster kommer.

Golvet kommer bestå av:
Trossbotten
Vindpapp
Reglar/isolering
Golvspån
Laminatgolv

Ska jag ha plast i golvet eller inte?
Ska du ha underhållsvärme på kan du köra plastfolie, det kan du lika gärna lägga på golvspånet. Det viktigaste är att detta skikt blir lufttätt så lägg energi på skarvar och att täta genomförandet. Vindpappen i golvet bör du också lägga tid på att få det lufttät, annars finns risk att exempelvis dålig lukt från grunden dras in då det är undertryck inomhus. Du bör även se till att du har tillräcklig ventilation som vädrar ut fukttillskotten smidigt när huset används.
 
E El-Löken66 skrev:
Exempelvis [länk]

Ångbroms:
[bild]
Hittade produkten. Den behöver inte vara fel i detta fall. Kan absolut vara mer rätt än ”plast” som idag används i tsk och väggar.
Jag är i grunden emot plast. Men dagens täta hus kräver plast för annars ”läcker” fukten ut.
Den här produkten verkar vara en hybrid mellan plast och vindpapp. Så varför inte?

Men i trossbotten hade jag lagt den svarta lite tjärliknande vindpappen. Men tak och väggar? Varför inte den din papp om det ändå bara ska användas som en sommarstuga typ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.