Marike
Bara för att vara lite mot strömmen, har vi blivit för moderna och lata? Vi hade en handgräsklippare ståendes, fick ett lustigt infall, kan vara roligt att prova den det är ju 40 år sedan . Sagt och snart gjort, jag drog iväg över ägorna med detta primitiva redskap, nostalgi är ordet, men det är inte bara det, bra motion, miljövänligt och gräset blev klippt och inte hugget.
Hur många är det nuförtiden som klipper med denna urtidsmaskin?
Jag fann det ganska rogivande, mitt största bekymmer var vad grannarna skulle tro.
Självklart är det kanske inte lätt om man har en stressad situation, men om man väljer klippa gräset med handkraft i stället för gymmet borde det väl ligga på pluskontot?
 
  • Gilla
Allman och 35 till
  • Laddar…
Marike Marike skrev:
Bara för att vara lite mot strömmen, har vi blivit för moderna och lata? Vi hade en handgräsklippare ståendes, fick ett lustigt infall, kan vara roligt att prova den det är ju 40 år sedan . Sagt och snart gjort, jag drog iväg över ägorna med detta primitiva redskap, nostalgi är ordet, men det är inte bara det, bra motion, miljövänligt och gräset blev klippt och inte hugget.
Hur många är det nuförtiden som klipper med denna urtidsmaskin?
Jag fann det ganska rogivande, mitt största bekymmer var vad grannarna skulle tro.
Självklart är det kanske inte lätt om man har en stressad situation, men om man väljer klippa gräset med handkraft i stället för gymmet borde det väl ligga på pluskontot?
Jag köpte en sån bara för att jag tyckte det skulle vara roligt och samtidigt få motion.
ACK! Jag var för lat!
Klippte inte var annan/var tredje dag utan kanske varannan vecka. dum ide (tm)
Det blev tungt och slitigt.
Med handgräsklippare måste man klippa ofta, speciellt om man har gräsmattor som växer en del.

Plus att om man har en sommar då det regnar .... då är det inte kul med handgräsklippare. Vattning gräsmatta = otroligt mycket tyngre.
Iofs springer man över gräsmattan varannan/vartredje dag oavsett väder så spelar det nog inte så stor roll och bra motion får man.
 
  • Gilla
Jotsat och 1 till
  • Laddar…
Marike
M MrDizzy skrev:
Jag köpte en sån bara för att jag tyckte det skulle vara roligt och samtidigt få motion.
ACK! Jag var för lat!
Klippte inte var annan/var tredje dag utan kanske varannan vecka. dum ide (tm)
Det blev tungt och slitigt.
Med handgräsklippare måste man klippa ofta, speciellt om man har gräsmattor som växer en del.

Plus att om man har en sommar då det regnar .... då är det inte kul med handgräsklippare. Vattning gräsmatta = otroligt mycket tyngre.
Iofs springer man över gräsmattan varannan/vartredje dag oavsett väder så spelar det nog inte så stor roll och bra motion får man.
Så är det, klippa ofta och inte för vått, minns hur hjulen brukar kasa istället för att rulla. Men handen på hjärtat, visst hade man kunnat skapa nya rutiner som liknade de gamla.
 
  • Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
Vi hade en handjagare tidigare men då hade vi inte mer än ca 60 kvm gräsmatta så det var ett helt okej motionspass att klippa "för hand".

Gräset blir också snyggt klippt med en manuell cylinderklippare men det är ju fan så jobbigt om det är större ytor som ska klippas.

Nu har vi 1300 kvm gräsmatta och jag saknar inte den gamla klipparen. Älskar min motordrivna Klippo :D
 
Underskattad vet jag inte, snarare överskattad... Det ska ju vara så mycket bättre för gräsmattan om man går och drar för hand. Inte på min gräsmatta i alla fall. Hälften av stråna lägger sig ned.

Jag brukar växla, kör handjagaren ibland och mullermaskinen från helvetet ibland. Tror grannarna föredrar när jag kör handjagare!
 
  • Gilla
Tomas Mannhard och 2 till
  • Laddar…
L
Utmärkt trådstart. Säkert borde den fortfarande ha sin plats just på vissa mindre gräsmattor. Hur håller man den skarp?

Och ja, visst är vi lata - och älskar att skaffa nya prylar och maskiner.

För övrigt tycker jag att lövblåsare är ett fördärv så väl för miljön som för öronen, saknar det trivsamma ljudet av räfsor på våren när lövblåsarmaffian drar igång sina monster.
 
  • Gilla
Björkisvägen och 9 till
  • Laddar…
L Lärospånet skrev:
Utmärkt trådstart. Säkert borde den fortfarande ha sin plats just på vissa mindre gräsmattor. Hur håller man den skarp?

Och ja, visst är vi lata - och älskar att skaffa nya prylar och maskiner.

För övrigt tycker jag att lövblåsare är ett fördärv så väl för miljön som för öronen, saknar det trivsamma ljudet av räfsor på våren när lövblåsarmaffian drar igång sina monster.
Nu har jag ingen lövblåsare, MEN jag hatar blåsorna man får från räfsorna.
 
  • Gilla
  • Haha
dkhansson och 6 till
  • Laddar…
L
M MrDizzy skrev:
Nu har jag ingen lövblåsare, MEN jag hatar blåsorna man får från räfsorna.
Det handlar om vana bara :)
 
  • Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
Vi kör bara en slö handjagare då tomten är i flera etage. Lite gräs och mycket berg. Motorklipparen har stått i garaget sedan vi flyttade in för sådär 20 år sedan. Den kommer nog till användning på sommarstället där åkklipparen inte kommer åt.
 
Marike
L Lärospånet skrev:
Utmärkt trådstart. Säkert borde den fortfarande ha sin plats just på vissa mindre gräsmattor. Hur håller man den skarp?

Och ja, visst är vi lata - och älskar att skaffa nya prylar och maskiner.

För övrigt tycker jag att lövblåsare är ett fördärv så väl för miljön som för öronen, saknar det trivsamma ljudet av räfsor på våren när lövblåsarmaffian drar igång sina monster.
Hur man håller den skarp? Det är inte lätt, https://www.toro.com/sv-se/customer...service-tips/reel-mower-sharpening-guidelines men det fanns förr en klämlist med slipduk på ena sidan. Man satte den på underkniven, justerade så att cylindern låg an och körde, andra föredrog slippasta direkt på underkniven. I båda fallen blir det fel, ingen släppvinkel. I yrkesskolan på 60-talet fick vi in klippare som behövde slipas. Det gjorde vi i svarv med väldigt lågt varvtal samt rysligt hög längdmatningshasighet, man följde s a s varje kniv i cylindern med en monterad slipmaskin, de blev bättre än nya.
Hur man kan göra idag har jag ingen ide om och marknaden är för liten för att någon skulle bry sig, inte när en klippare är så billig.
Tänker man utanför boxen skulle det möjligen kunna fungera med en sån här. http://www.bobanken.se/annons/466717/
Roligt att läsa att den gamla klipparen fortfarande har sin användning.
Själv tyckte jag att det tog längre tid, mycket längre, men vad gör det när man har tid, solen skiner och luften är frisk.
 
  • Gilla
henric78 och 3 till
  • Laddar…
Jag har handjagare i båda trädgårdarna. I den lilla trädgården är ju gräsmattan minimal. Tar fem minuter att klippa, borsta av gräsklipparen och in i förrådet igen.
Den andra tomten är 1500 kvm och mest gräsmatta än så länge. Tar lika lång tid att klippa med handjagare som med åkgräsklippare (vi har kollat) men är smidigast med handjagare. Det är mycket nivåskillnader, terraserat. Det var för krångligt att köra långa rundor, lyfta av och på staket etc för att använda åkgräsklipparen så jag önskade mig en fin handjagare i födelsedagspresent förra året. Nu får vi motion när vi klipper och det är mindre krångligt och mycket tystare.
Vi klipper inte varje vecka eftersom vi inte bor där hela tiden. Och det går bra att klippa när gräset är blött.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Har funderingar på att köpa en handgräsklippare, nån som har tips på nån bra?
Hos oss tar det inte mer än 20 minuter att klippa och har tröttnat på vår bensinluktande, bullrande gamla Klippo.
 
  • Gilla
vitt_prio143
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Har funderingar på att köpa en handgräsklippare, nån som har tips på nån bra?
Hos oss tar det inte mer än 20 minuter att klippa och har tröttnat på vår bensinluktande, bullrande gamla Klippo.
Klippo har ju en motorlös cylinderklippare, en s.k "handjagare". Ca 1500 för en ny och begagnade på Blocket brukar finnas för en femhundring. Det finns fler tillverkare och priserna varierar. Själv hade jag en brunmetallic 70-tals Husqvarna med vita fälgar :D

Hör av dig om du vill sälja den bullrande Klippon. Tänkte skaffa en att ha som reserv.
 
Lill72 Lill72 skrev:
Har funderingar på att köpa en handgräsklippare, nån som har tips på nån bra?
Hos oss tar det inte mer än 20 minuter att klippa och har tröttnat på vår bensinluktande, bullrande gamla Klippo.
Det finns flera bra men titta i den övre prisnivån. Vissa kan man koppla på uppsamlare på.
 
Lill72 Lill72 skrev:
Har funderingar på att köpa en handgräsklippare, nån som har tips på nån bra?
Hos oss tar det inte mer än 20 minuter att klippa och har tröttnat på vår bensinluktande, bullrande gamla Klippo.
Hittade en begagnad i Örebro. 400:-
Kan det vara nåt?

https://www.blocket.se/annons/orebro/handjagare_husqvarna/95760669
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.