Hej!
Jag ska renovera mitt kök i en ägarlägenhet (inte i Sverige) men tänkte ändå att jag skulle fråga om råd här. Elen verkar ha gjorts om på ca 90-tal, vi har jordfelsbrytare (40a) och jordade kontakter i hela lägenheten. Nu vill vi ha en induktionshäll på spisen och säkringen till spisen (b25) är enligt vissa inte tillräcklig men vissa tror att det ska gå. Jag vill helst göra rätt när vi ändå håller på och drar om ledningar. Tyskland har liknande regler som Sverige, underhåll får man genomföra utan för att göra om allt. Vad tror ni? Behöver vi en till jordfelsbrytare (vissa elektriker har sagt det) och def mer ampere för spisen?
Tack för råd!
 
  • Elektriskt säkringsskåp med brytare och jordfelsbrytare, etiketterat för kök och hushållsapparater.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
K kmf_85 skrev:
Hej!
Jag ska renovera mitt kök i en ägarlägenhet (inte i Sverige) men tänkte ändå att jag skulle fråga om råd här. Elen verkar ha gjorts om på ca 90-tal, vi har jordfelsbrytare (40a) och jordade kontakter i hela lägenheten. Nu vill vi ha en induktionshäll på spisen och säkringen till spisen (b25) är enligt vissa inte tillräcklig men vissa tror att det ska gå. Jag vill helst göra rätt när vi ändå håller på och drar om ledningar. Tyskland har liknande regler som Sverige, underhåll får man genomföra utan för att göra om allt. Vad tror ni? Behöver vi en till jordfelsbrytare (vissa elektriker har sagt det) och def mer ampere för spisen?
Tack för råd!
Mycket svagt. Du kan glömma någon boostarfunktion.

Kan du tyska? Så går du ner till Bosch och förklarar att du har 1-fas 25A B att tillgå, säkert vanligt där.

Så får du bästa tänkbara, kanske med ställbar effekt.
 
E El-Löken66 skrev:
Mycket svagt. Du kan glömma någon boostarfunktion.

Kan du tyska? Så går du ner till Bosch och förklarar att du har 1-fas 25A B att tillgå, säkert vanligt där.

Så får du bästa tänkbara, kanske med ställbar effekt.
E El-Löken66 skrev:
Mycket svagt. Du kan glömma någon boostarfunktion.

Kan du tyska? Så går du ner till Bosch och förklarar att du har 1-fas 25A B att tillgå, säkert vanligt där.

Så får du bästa tänkbara, kanske med ställbar effekt.
Tack! Ja kan tyska, så det kan jag absolut göra. Men går det att uppdatera med extra ledningar eller, säkringar etc.? Ska ändå göra en helrenovering och uppdatera uttagen så är beredd att betala bara det blir rätt och bra.
 
E
K kmf_85 skrev:
Tack! Ja kan tyska, så det kan jag absolut göra. Men går det att uppdatera med extra ledningar eller, säkringar etc.? Ska ändå göra en helrenovering och uppdatera uttagen så är beredd att betala bara det blir rätt och bra.
Högst tveksamt. Kolla med styrelsen om någon 3-fas finns i sikte men troligen inte.

Du skulle aldrig lämnat Sverige för ett land med 1-fas som standard.

Men räcker, det ska det göra. Men du kan kanske inte köra allt samtidigt.
 
Det som avgör om säkringen till spisen håller är ens matlagningsvanor snarare än typen av spis. I enfaslägenheter i Sverige brukar det vara 20A till spisen. Det räcker för de flestas matlagning. Om 25A räcker för dig idag så räcker det säkert med den ny spisen också. Med det sagt så kan du inte maxa allt samtidigt.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
E
A Avemo skrev:
Det som avgör om säkringen till spisen håller är ens matlagningsvanor snarare än typen av spis. I enfaslägenheter i Sverige brukar det vara 20A till spisen. Det räcker för de flestas matlagning. Om 25A räcker för dig idag så räcker det säkert med den ny spisen också. Med det sagt så kan du inte maxa allt samtidigt.
Ja, det finns många äldre anläggningar i Sverige som har likartad lösning.

Att det räcker är kanske till att ta i, men folk anpassar sig.

Jordfelsbrytare tror jag inte du behöver bekymra dig över, tryck bara in den vita knappen då och då.
 
E El-Löken66 skrev:
Att det räcker är kanske till att ta i, men folk anpassar sig.
Om man behöver tänka på det för att inte lösa säkringen så räcker det inte är min inställning. Jag menar att TS själv sitter inne med svaret. Om säkringen löser ibland idag så räcker det inte. Om han hela tiden har i huvudet vilka plattor som går eller inte går att köra samtidigt så räcker det inte heller. Men om han använder spisen utan att tänka på det och säkringen aldrig löser så kommer den inte att göra det med den nya spisen heller.
 
A Avemo skrev:
Det som avgör om säkringen till spisen håller är ens matlagningsvanor snarare än typen av spis. I enfaslägenheter i Sverige brukar det vara 20A till spisen. Det räcker för de flestas matlagning. Om 25A räcker för dig idag så räcker det säkert med den ny spisen också. Med det sagt så kan du inte maxa allt samtidigt.
Tack! Alltså det kanske räcker men idag står det en extremt skruttig spis i lägenheten, Tyskland är annorlunda än Sverige på det sättet att de flesta hyreslägenheter inte har inbyggt kök och sålde extremt låg standard. Chockerande om man är van med Sverige:) men eftersom vi nu köpt den här lägenheten, så vill vi såklart uppdatera till en normal standard.

Men om jag förstår er rätt så är det här med enfas-och trefas inget vi kan styra över i lägenheten utan ngt som måste åtgärdas centralt i huset?

Tack igen!
 
E
K kmf_85 skrev:
Tack! Alltså det kanske räcker men idag står det en extremt skruttig spis i lägenheten, Tyskland är annorlunda än Sverige på det sättet att de flesta hyreslägenheter inte har inbyggt kök och sålde extremt låg standard. Chockerande om man är van med Sverige:) men eftersom vi nu köpt den här lägenheten, så vill vi såklart uppdatera till en normal standard.

Men om jag förstår er rätt så är det här med enfas-och trefas inget vi kan styra över i lägenheten utan ngt som måste åtgärdas centralt i huset?

Tack igen!
Mest troligt ja. Din anläggning är maxad och förstärkningar får göras från källaren eller gatan.
 
K kmf_85 skrev:
Men om jag förstår er rätt så är det här med enfas-och trefas inget vi kan styra över i lägenheten utan ngt som måste åtgärdas centralt i huset?
Troligen är det så. I Sverige är det normalt bara mindre äldre lägenheter som har enfas. Och då normalt max 25A huvudsäkring. I länder där enfasabonnemangen är vanligare är det troligen också vanligare med en högre avsäkring. Skulle det vara så att du kan få en 50A säkring till spisen så blir du lika obegränsad som den i Sverige som kan ha 3x16A. Men de flesta klarar sig med mindre.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.