Vad är detta som låter på taket?
Nån fläkt av något slag?

vad kan man göra för att reducera brummande ljud?
 
  • Takventilator och antenn på ett hustak omgivet av gröna träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan vara en takfläkt men det ser ut som den sitter lite snett?? De kan låta ganska högt och det beror på varvtalet som förhoppningsvis inte är högre inställt än vad som krävs för att ventilationen i huset ska vara bra enligt norm.
 
Jag undrar om man kan göra något för att dämpa ljudet utåt från sådan?
 
Viktigt att den är rätt monterad och sedan kan man sänka varvtalet med en varvtalsregulator. Men ventilationen i huset måste fortfarande vara tillräcklig enligt norm. De nya energisnåla fläktmotorerna jobbar tyvärr med högre varvtal än de äldre asynkrona fläktmotorerna.
 
J Josth skrev:
Viktigt att den är rätt monterad och sedan kan man sänka varvtalet med en varvtalsregulator. Men ventilationen i huset måste fortfarande vara tillräcklig enligt norm. De nya energisnåla fläktmotorerna jobbar tyvärr med högre varvtal än de äldre asynkrona flä

Det är nämligen på en grannes tak.. Tänkte om jag kunde erbjuda nåt yttre skydd eller nåt för att förhindra ljud ut till oss grannar. Hm?
 
Beroende på vilken fläktmotor det är AC eller EC-typ finns olika styrningar. T.ex. https://fsp.ostberg.com/category/show/85/transformator-vrde/?region=se&lang=se Man kan låta den arbeta med olika varvtal under olika tider på dygnet. Sedan finns mer avancerade styrningar som reglerar efter innetemperatur och luftkvalitet så fläkten bara går på högt varv när det verkligen behövs.
 
Tack! Vad är detta? Som ett reglage man sätter in i frånluftsfläkt?
Jag tänker att det vore ju bra om de kan ha sin fläkt igång på natten men inte på Dan när vi är i trädgården. Kan det funka? vad kan grannen ha för invändningar mot detta?
Grannsämjan är ju viktig med..
 
Styrningen monteras nere i huset vid el-kabeln som går upp till fläkten på skorstenen. Styrningen kan som sagt vara av olika modell beroende på vad det är för fläktmotor. Från stegtransformator till tyristor och DC-regulator. Vad grannen tycker får man prata med denne om.
 
Tack snälla!
Jag ska föreslå installation av en sådan.
Undrar om det är kostsam historia?
 
Kan inte säga kostnaden men det är installationsarbete plus komponenter som kostar tusenlappen styck så ett antal tusen får man räkna med. Det är inte billigt men det ska vara grejer med kvalitet som håller under väldigt många år.
 
Tack! Jag ska föreslå detta. För mig är det värt mycket att kunna njuta i vår trädgård.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.