Hej alla badrumsfantaster!

Vi är igång med en total badrumsrenovering och ska bl a sätta in två handfat bredvid varann i badrummet.

Jag undrar vad minimiavståndet bör vara mellan handfatens respektive centrum för att det ska fungera praktiskt, så två personer kan utnyttja varsitt handfat samtidigt utan att trängas?

Hur mycket marginal bör man desutom ha från handfat till en vägg på sidan?
 
Vet inte om det finns nån standard. Ni får helt enkelt känna er för hur mycket armbågs-svängrum ni behöver.

Tänk dock på att ni kanske vill ha handukar hängande nån stans. inte så kul att behöva gå runt partnern för att torka sig.

Handukar mittemellan handfaten kanske. (såvida handfaten inte sitter monterade på en gemensam bänk.)
 
Det första jag kom att tänka på var en dörrbredd som ni tycker känns lagom att gå igenom utan att krocka med karmarna. En tanke bara.
 
En dörrbredd är nog ett ganska klokt mått.

Ett tips..... Googla på "dubbla handfat"

Du lär få ett antal träffar och säkert bilder som kan vägleda dig rätt.
 
Tack för svaren!

Jag har googlat runt en hel del efter bilder. Problemet är att utrymmet i vårt badrum är lite begränsat. Jag hoppas dock man ska kunna klara sig på ca 50 cm. Vi får väl försöka genomföra ett litet test där hemma och se om vi kör armbågarna i varann.
 
K
MangePB skrev:
Tack för svaren!

Jag har googlat runt en hel del efter bilder. Problemet är att utrymmet i vårt badrum är lite begränsat. Jag hoppas dock man ska kunna klara sig på ca 50 cm. Vi får väl försöka genomföra ett litet test där hemma och se om vi kör armbågarna i varann.
Kan ju säga att man, när man sitter vid ett bord så räknar man med 60 cm/pers.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.