Hej,

Vi målade pallkragar igårkväll och sambon målade en rejäl bit av insidan också. Vi använde oss utav Falu rödfärg. Vi tänkte inte så långt då att vi ska odla ätbart där i och då bör ju inte jorden komma i kontakt med målarfärgen :( Hur hade ni gjort? Kan vi plasta in insidan där färgen sitter innan vi slänger ner jorden?
 
Den är väl giftfri så det duger... hoppas jag för min fru gjorde samma igår hon med :D
 
ullet
Det är nog ingen fara, men om ni är oroliga kan ni väl lägga en remsa platonmatta på insidan av pallkragen, borde ju göra så kragen håller längre dessutom.
 
nino nino skrev:
Den är väl giftfri så det duger... hoppas jag för min fru gjorde samma igår hon med :D
Original Falu rödförg innehåller bly. Och det var den vi hade tyvärr.
 
Redigerat:
L Lady86 skrev:
Original Falu rödförg innehåller bly. Och det var den vi hade tyvärr. Dock väldigt liten halt om jag fattats rätt :)
Falu svart målade vi med
 
nino nino skrev:
Falu svart målade vi med
Vi hade också svart :) Hade ni från Falu rödfärg eller typ Falu vapen? Den sistnämnda är blyfri. Mycket att tänka på, man lär sig visst något nytt varje dag :)
 
ullet ullet skrev:
Det är nog ingen fara, men om ni är oroliga kan ni väl lägga en remsa platonmatta på insidan av pallkragen, borde ju göra så kragen håller längre dessutom.
Tack för tips :)
 
Falu rödfärg
 
nino nino skrev:
Falu rödfärg
Ah ok, då hade vi samma. Vet inte om det är något att bekymra sig över, det kan lika gärna vara den här hönsmamman som har katastroftänk ;)
 
Vi ska nog köpa nån plast dom hade på dollarstore och lägga i kragen
 
Rickard.
L Lady86 skrev:
Original Falu rödförg innehåller bly. Och det var den vi hade tyvärr.

Hade ni färg kvar från 60-talet?
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Hade ni färg kvar från 60-talet?
Nej, nyss inhandlad :)
 
Rickard.
L Lady86 skrev:
Nej, nyss inhandlad :)
Då är det så lite att jag inte ens nästan skulle bry mig. Bly är mycket farligare att andas in än att äta så jag kanske skulle tänka till om jag skulle sprutmåla men annars skulle jag inte behandla det som giftigt alls.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Då är det så lite att jag inte ens nästan skulle bry mig. Bly är mycket farligare att andas in än att äta så jag kanske skulle tänka till om jag skulle sprutmåla men annars skulle jag inte behandla det som giftigt alls.
Tusen tack för svar! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.