Har Granngården Grön Effekt/+ slutat säljas?

Om ja, vad har ni valt för gödsel för gräsmattan?
 
Vet inte om det har slutat säljas. Jag har använt YaraMila 21-4-7 och järnsulfat (Ferrogent). Det senare ger den så kallade gröna effekten, misstänker jag.
 
Intressant, blandar du ihop YaraMila och Ferrogent och kör ut det torrt med spridare?
Vilken dosering har du ungefär?
 
Jag har faktiskt spridit järnsulfat i pulverform torrt. Tycker det är betydligt enklare än att blanda det i kannor med tanke på hur många vändor det blir. Överdosering verkar inte vara ett bekymmer för gräset (även om vissa typer av ogräs verkar bli svarta och möjligen gillar läget dåligt – rölleka exempelvis – men jag får experimentera lite mer innan jag kan påstå att det är dåligt för dem) och till skillnad från gödslet löser sig järnsultatet fort och lätt vid lätt nederbörd.

Gödslet sprider jag för hand från spann. Järnsulfat har jag bara kört med vår/höst medan gödslet blir en mindre dos en gång i månaden (när det passar med regn: har inte möjlighet att vattna) och där har jag bara använt en enkel handspridare (en sådan där dunk med lock som har hål). Man kan ju också köra med granulat och då kan man lättare blanda ihop. Sägs här på forumet att granulatet är besvärligt (heterogena kornstorlekar) så det fungerar dåligt med spridare. Med spann och näve torde det fungera bra.

Känner inte till om överdosering skadar gräset, som sagt, så där får någon gärna kommentera.
 
  • Gilla
4integration
  • Laddar…
Förlåt: doseringen ja.

Jag utgår från rekommendationen på YaraMila-påsen och sedan delar jag på två, eftersom jag dels tänkte ge fyra doser under sommaren och dessutom tänker att man minskar risken för att bränna gräset. Nytt gräs är uppenbarligen särskilt känsligt, där blev det lite gula fläckar trots att jag varit försiktig och trots 50 mm regn. Sedan häller jag allt i en spann, kastar ut med näven och försöker få ungefär hälften att (jämnt) räcka till hela ytan. Sedan en vända till.

Järnsulfat försökte jag i början dosera noga men att hälla med kanna osv blev jobbigt så nu tar jag min dunk med hål-lock och sedan pudrar jag mycket lätt gräset, bara så mycket att man precis ser pulvret. Blir det vitt är det lite för mycket och ser man inget för lite. Typ. Har funderat på att köra med tryckspruta och då med en väldigt koncentrerad (mättad i stort sett) lösning, för att slippa släpa vatten. Då kan man beräkna dosen lite bättre och så slipper man det vidriga pulvret som man absolut inte vill ha i ansiktet.
 
  • Gilla
4integration
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.