Funderar på att bygga nytt där det idag står ett hus. Huset består av en del med källarvåning och övervåning (byggt -39) och en vinkeldel som är i nivå med övervåningen och står på vanlig platta på mark (byggt -66). Vid rivning och nybygge vore det toppen att kunna använda gamla plattorna, men jag är rätt säker på att det är si och så med bl a isoleringen.

Kan man fixa till så att en gammal platta anpassas till dagens standard (isolering, värme etc)? Eller lönar det sig i längden att ta bort de gamla och göra om/göra rätt?
 
Om du ska riva huset och bygga nytt så ska du definitivt riva plattorna och bygga nya! Förr användes ingen underliggande isolering och dessa plattor var förenade med fuktproblematik. För att åtgärda plattorna behöver du ju i princip lyfta upp dem och isolera under, vilket inte är praktiskt möjligt.
 
Att plattan är en ganska dyr affär vid husbygge har jag nästan anat. Men hur fördelar sig kostnaden mellan markarbeten och själva plattan?

I och med att det finns en platta där nu är väl "grovgörat" gjort hoppas jag. Eller kostar borttagningen av gamla plattan lika mycket som grävning/sprängning/schaktning etc så att totalsumman ändå blir den samma?

Jag ville gärna tro att man kunde åka snålskjuts på det faktum att det redan är byggt på tomten, men det kanske gör vare sig från eller till...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.