Funderar på att måla ovanför köksbänken istället för att sätta kakel. Någon med erfarenhet, något man bör tänka på? Vill inte ha våtrumsfärg men vad jag förstår är de flesta väggfärgen avtorkningsbara idag?

Bild för inspo, från Instagram Casa_Pedersen.
 
  • Modernt kök med vita skåp och en målad vägg ovanför bänkskivan istället för kakel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Düsseldorff
Om det ska vara hanterligt behöver du använda en färg med högt glanstal, annars kommer det se förjävligt ut efter ett tag, åtminstone vid spisen. Även om det finns matta färger som är avtorkningsbara så funkar det inte så bra med matfett och starka färger (rödvin, blåbär, rödbetor etc), särskilt inte över tid. Det är åtminstone min erfarenhet efter att ha gjort ett försök.

Om det är just kakel du inte är förtjust i så finns ju andra alternativ, exempelvis glas eller plåt.
 
  • Gilla
IzabellaS och 1 till
  • Laddar…
Det finns ju ingen fläkt där heller, så det fungerar nog inte som ett riktigt kök. Kommer bilden från en köksutställning kanske?
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Det finns ju ingen fläkt där heller, så det fungerar nog inte som ett riktigt kök. Kommer bilden från en köksutställning kanske?
Om du kollar på hällen så ser du att den har en inbyggd "down draft"-fläkt. Då behövs det ingen fläktkåpa när baconoset sprättar precis åt alla håll och kanter. Varm luft stiger vad jag vet och så gör även varmt stekos.

Ursäkta sarkasmen, men jag är väl inte helt insåld på denna typ av fläkt.

För att svara på TS fråga så bör det gå bra att köra med väggfärg. Tänk till på glansen! Ju mattare färg desto strävare vägg och då kan det bli svårare att torka av.
 
  • Gilla
  • Wow
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff Bergendorff skrev:
Om det ska vara hanterligt behöver du använda en färg med högt glanstal, annars kommer det se förjävligt ut efter ett tag, åtminstone vid spisen. Även om det finns matta färger som är avtorkningsbara så funkar det inte så bra med matfett och starka färger (rödvin, blåbär, rödbetor etc), särskilt inte över tid. Det är åtminstone min erfarenhet efter att ha gjort ett försök.

Om det är just kakel du inte är förtjust i så finns ju andra alternativ, exempelvis glas eller plåt.
Jag vill gärna hålla mig till helmatt färg men då låter det som en bättre idé att köra på kakel ovanför köksbänken. Alternativet skulle vara att alltid ha en liten burk med färg hemma så man kan måla över de fläckar som inte går bort haha :)
 
  • Gilla
Louise Björklund
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Det finns ju ingen fläkt där heller, så det fungerar nog inte som ett riktigt kök. Kommer bilden från en köksutställning kanske?
Här är två andra exempel med väggfläkt.

Anledningen till att jag blev sugen att måla istället för att ha kakel är för att jag tycker det blir snyggt till ett helvitt kök som även jag har. Bryter av fint mot allt det vita tycker jag :)
 
  • Modernt helvitt kök med väggfläkt, svart köksblandare och stänkskydd i målad vägg, sett genom en svart fönsterram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt helvitt kök med svart väggfläkt, bänkskivor och detaljer som bryter av mot det vita.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker också det är jättesnyggt! Du kanske kunde måla med avtorkningsbar färg bara där det behövs? Och om det inte funkar så sätter du kakel i efterhand.

Vi ska också göra om vårt kök och tänker ha matt färg på väggarna. Fast vid spisen blir det stenskiva.
 
  • Gilla
IzabellaS
  • Laddar…
richardtenggren
Frostat glas och målat bakom borde ge en matt känsla?
 
  • Gilla
IzabellaS
  • Laddar…
Düsseldorff Bergendorff skrev:
Om det ska vara hanterligt behöver du använda en färg med högt glanstal, annars kommer det se förjävligt ut efter ett tag, åtminstone vid spisen. Även om det finns matta färger som är avtorkningsbara så funkar det inte så bra med matfett och starka färger (rödvin, blåbär, rödbetor etc), särskilt inte över tid. Det är åtminstone min erfarenhet efter att ha gjort ett försök.

Om det är just kakel du inte är förtjust i så finns ju andra alternativ, exempelvis glas eller plåt.
Frågade min hantverkare om det var möjligt att måla ovanför köksbänken men hans svar var att det är stor risk att det bli vattenskadat inom kort tid, låter det rimligt? Det finns ju ändå väldigt många idag som kör med målat ovanför köket och det låter ju konstigt om alla de riskerar vattenskada?
 
I IzabellaS skrev:
Frågade min hantverkare om det var möjligt att måla ovanför köksbänken men hans svar var att det är stor risk att det bli vattenskadat inom kort tid, låter det rimligt? Det finns ju ändå väldigt många idag som kör med målat ovanför köket och det låter ju konstigt om alla de riskerar vattenskada?
Vi har målat över vår köksbänk. Har en väggskåp 20cm upp och sen målat. Målarna som gjorde arbetet målade tyvärr med vanlig väggfärg med glans 5 från Nordsjö. Dom hävdar att färgen är avtorkningsbar men det är den inte! Vi har själva målat hela lägenheten med Jotun lady pure som är en helmatt väggfärg som går jättebra att torka av.

Vi ska själva måla över det som målarna målat i vårt kök med Jotun wonderwall som ska vara ännu mer tålig. Så tips till er!


Och nej, varför skulle det bli vattenskadat pga målning istället för kakel? Ni har väl inte planerat att ha en sjö på bänkskivan?
 
  • Gilla
IzabellaS
  • Laddar…
Vi har inte haft något kakel bakom varken vask eller spis i vår förra lägenhet. Det var inga synliga fläckar på ca 3 år där. Färgen var typ flugger S7.Men som det redan poängterats så går det inte att ha matt färg (även om S7 är ganska matt). Sedan så underlättar det nog av att ha överskåp etc. Som skuggar och döljer/bryter eventella färgbrytningar p.g.a. smuts.
I nuvarande hus så planerar vi inte heller kakel. Jag tänker så här, i värsta fall får man måla om efter 5 år. Skulle mna tröttna på det kan man ju sätta kakel i efterhand.

Ska tilläggas att vi är en småbarnsfamilj som lagat mat varje dag.
 
Redigerat:
  • Gilla
Louise Björklund och 3 till
  • Laddar…
Düsseldorff
I IzabellaS skrev:
Frågade min hantverkare om det var möjligt att måla ovanför köksbänken men hans svar var att det är stor risk att det bli vattenskadat inom kort tid, låter det rimligt? Det finns ju ändå väldigt många idag som kör med målat ovanför köket och det låter ju konstigt om alla de riskerar vattenskada?
Har din bänkskiva någon bakkant? Om inte kan jag tänka mig att det skulle kunna bli problem i anslutningen målad vägg bänkskiva. Åtminstone om det ofta är vatten på bänkskivan. Man lägger såklart en fog men det kan ändå vara en riskzon.

I övrigt tycker jag att din hantverkare överdriver. Om du nu har bestämt dig för att måla skulle jag snarare lägga energin på att hitta rätt färg.

Däremot har din hantverkare rätt på ett mer generellt plan, det är vanligt med vattenskador i kök. Men inte på grund av valet av ytskikt på väggen.
 
Düsseldorff Bergendorff skrev:
Har din bänkskiva någon bakkant? Om inte kan jag tänka mig att det skulle kunna bli problem i anslutningen målad vägg bänkskiva. Åtminstone om det ofta är vatten på bänkskivan. Man lägger såklart en fog men det kan ändå vara en riskzon.

I övrigt tycker jag att din hantverkare överdriver. Om du nu har bestämt dig för att måla skulle jag snarare lägga energin på att hitta rätt färg.

Däremot har din hantverkare rätt på ett mer generellt plan, det är vanligt med vattenskador i kök. Men inte på grund av valet av ytskikt på väggen.
Min bänkskiva har ingen bakkant och väggen bakom är i betong om det har någon betydelse?

Tack för svaret!
 
I IzabellaS skrev:
Min bänkskiva har ingen bakkant och väggen bakom är i betong om det har någon betydelse?

Tack för svaret!
Betong lär det väl inte vara, utan antingen puts eller något att ytskikt. Men det spelar väl mindre roll. Gips är ju kännsligt för vatten om det kommer in där. En backsplash är ju 100% att föredra, det samlas mycket vatten på bänken och upp mot väggen. Men har du ingen, så har du ingen.

Jag tycker att måla som du vill och testa, i värsta fall kan du slänga på kakel eller sten i efterhand.
 
  • Gilla
IzabellaS
  • Laddar…
Ebbajk Ebbajk skrev:
Vi har målat över vår köksbänk. Har en väggskåp 20cm upp och sen målat. Målarna som gjorde arbetet målade tyvärr med vanlig väggfärg med glans 5 från Nordsjö. Dom hävdar att färgen är avtorkningsbar men det är den inte! Vi har själva målat hela lägenheten med Jotun lady pure som är en helmatt väggfärg som går jättebra att torka av.

Vi ska själva måla över det som målarna målat i vårt kök med Jotun wonderwall som ska vara ännu mer tålig. Så tips till er!


Och nej, varför skulle det bli vattenskadat pga målning istället för kakel? Ni har väl inte planerat att ha en sjö på bänkskivan?
Helt missat ditt svar innan. Tack för att du delar med dig av din erfarenhet! Fick mig att känna att det åtminstone är värt ett försök. Tyckte också det lät konstigt att det skulle vara stor risk för vattenskada, man får väl helt enkelt hålla efter så att det aldrig blir stora mängder vatten som ligger kvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.