Hejsan,

Man kan väl säga att mina erfarenheter numera, efter att försökt drivit igenom ett antal projekt hemma med hantverkare, är diplomatiskt sagt ytterst mediokra.

Nu senast tänkte vi dränera en framsida av huset samt bygga en ny altan. Tar in offerter från sju olika hantverkare.

Hittar en byggkonsult som verkar vettig, kommer fram till ett bra pris och vi hittar datum för att starta.

Han kommer inte första, andra eller ens samma vecka. Skyller på det ena och det andra.
Jag är övertydlig med att om det blir problem så är det OK, bara han säger till. Förklarar även våra tidigare dåliga erfarenheter med hantverkare.

Vecka två börjar, det kommer ingen. Jag ringer, inget svar. Till slut kommer det en kille och börja riva befintlig altan under två dagar.

En halvriven altan och allt stannar igen. Nu är konsultens telefon avstängd helt och han går inte att få tag på. Försöker till och med ringa hans mamma, men får till slut tag på en brorsa. De river en stentrapp och ställer dit en container för att frakta bort skräpet.

Han ber om ursäkt för den dåliga kommunikationen och skulle komma den här veckan (i måndags). Ingen hör av sig och inget händer. Vi har heller inget signerat kontrakt, för det har han inte skickat över.

En månad senare så har de rivit en altan och kapat av vår stenbro.
Har försökt ringt flera gånger idag, inget svar.
Till och med vi börjar tröttna nu och frågan är om vi bara kan avblåsa skiten och hitta en annan och inte riskera betala för de timmar han varit här?

Tack!
 
A Arson skrev:
Hejsan,

Man kan väl säga att mina erfarenheter numera, efter att försökt drivit igenom ett antal projekt hemma med hantverkare, är diplomatiskt sagt ytterst mediokra.

Nu senast tänkte vi dränera en framsida av huset samt bygga en ny altan. Tar in offerter från sju olika hantverkare.

Hittar en byggkonsult som verkar vettig, kommer fram till ett bra pris och vi hittar datum för att starta.

Han kommer inte första, andra eller ens samma vecka. Skyller på det ena och det andra.
Jag är övertydlig med att om det blir problem så är det OK, bara han säger till. Förklarar även våra tidigare dåliga erfarenheter med hantverkare.

Vecka två börjar, det kommer ingen. Jag ringer, inget svar. Till slut kommer det en kille och börja riva befintlig altan under två dagar.

En halvriven altan och allt stannar igen. Nu är konsultens telefon avstängd helt och han går inte att få tag på. Försöker till och med ringa hans mamma, men får till slut tag på en brorsa. De river en stentrapp och ställer dit en container för att frakta bort skräpet.

Han ber om ursäkt för den dåliga kommunikationen och skulle komma den här veckan (i måndags). Ingen hör av sig och inget händer. Vi har heller inget signerat kontrakt, för det har han inte skickat över.

En månad senare så har de rivit en altan och kapat av vår stenbro.
Har försökt ringt flera gånger idag, inget svar.
Till och med vi börjar tröttna nu och frågan är om vi bara kan avblåsa skiten och hitta en annan och inte riskera betala för de timmar han varit här?

Tack!
Varför anlita oseriösa hantverkare bara för att de är billiga?
 
Det står väl inget om pris i tråden?

Vad fanns det för referenser?
Fast även hantverkare med lysande referenser kan ju drabbas av problem där jag kan ha förståelse för dålig kommunikation.
En hantverkare vi anlitat skulle komma och åtgärda en sista punkt. Ett sent val av material med lång ledtider. En vecka innan ringer han och berättar att han ligger på intensiven med ryggradsfraktur. Och föreslår att jag tar in någon annan. Det var fantastiskt att han ringde, jag hade helt klart haft förståelse för om han hade annat att tänka på då.
Nåväl han hade god prognos, så vi kom fram till att vänta och se. Och ett par månader senare var han igång igen. Och gjorde lika bra jobb som tidigare.
 
Ni lär väl nog få betala för de timmar han gjort. Är det ett timpris ni kommit överens om? Det trista är väl att det som gjorts är enbart rivning, något man ofta skickar mindre kvalificerat folk på. Då vill man ju inte betala en snickarpeng.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.