hej vi har ett hus som står på torpargrund o vi tycker att golven är kalla och nu ska vi bygga ett kök i ena rummet och tänkte lägga in en plastmatta.
och nu undrar jag om det finns någon typ av issolering som inte bygger så mycket.
som jag kan lägga under plastmattan?.
eller ska jag satsa på att issolera golven underifrån ?
isåfall hur?.
 
eddy skrev:
hej vi har ett hus som står på torpargrund o vi tycker att golven är kalla och nu ska vi bygga ett kök i ena rummet och tänkte lägga in en plastmatta.
och nu undrar jag om det finns någon typ av issolering som inte bygger så mycket.
som jag kan lägga under plastmattan?.
eller ska jag satsa på att issolera golven underifrån ?
isåfall hur?.
tjena.
har samma problem också, men jag har tänkt att riva upp golvet helt ( har juten platta) för jag har bara 201cm i takhöjd så jag har inte så mycket val känns det som.
 
jag har ca 2.40 till taket men jag vill inte ha mycket mindre jag vill ha bästa altenativet för mig...
om man issolerar underifrån ska man använda glasull's issolering eller kan man
använda frigolit ??? för glasullen är ju ganska lätt för råttorna att ta
 
Bästa är ju att isolera underfrån. Dock så bör man vara försikig med att isolera just golven när man har en krypgrund. Kan leda till möggel problem då det kan bli kondens på sommaren.

Jag tor det är enklare att jobba med Cellplast (frigolit) om du tänker isolera underfrån..
 
ok vet någon vad man bör tänka på när man ska issolera golvet
så jag inte får mögel ??
hur ska man göra på bästa sättet ??
och hur mycket gör det att sätta dit frigolit ??
hjälper det mycket?
räcker det att lägga frigoliten mellan "stockarna" eller ska man ha något under frigoliten.
 
Om du isolerar golvbjälklaget blir grunden kallare eftersom värmen i huset inte når ner. Den varma luften som kommer in i grunden kondenserar då inne i grunden och klimatet blir fuktigare.
Min besiktningsman sa att man ska isolera hela grunden, även grundmuren, så att fukten inte kommer åt trädelar. Det är inte helt enkelt med krypgrunder för det finns mycket olika åsikter. Helt klart är att en isolering av golvbjälklaget påverkar grunden. Isolering och en avfuktare/trygghetsvakt kanske är det bästa. Det billigaste är varma tofflor!
 
ok tack för svaret...
issolera hela grundmuren är i stortsett omöjligt då det är byggt på sten som inte är speciellt jämt o rakt.
om jag skulle sätta dit en avfuktare så skulle den bara dra in luft utifrån grunden
antar jag.
så jag får nog köpa ett par tofflor tror jag. :)
 
Besök isover.se och traguiden.se så får Du mycket tips. På isover kan Du även ladda hem ett beräkningsprogram där Du kan se vilket u-värde Du får i bjälklaget.

Om Du har plast på backen och välventilerad krypgrund så skall det inte vara några problem med att tillläggsisolera.
 
Har du isolerat vinden/taket? Jag har 190mm i golvet i en ny del samt 100mm i den gamla delen. Det är krypgrund.
Upplevde golven väldigt kalla. har tilläggsisolerat taket samt tätat en del drag i golvet och det vart mkt bättre.
Värmen vill ju ut uppåt även om en del såklart försvinner nedåt, så börja med att isolera uppåt och täta alla drag runt fönster,golvlister.
Har du självdrag så får du smacka upp ett par ventiler.

Högst ovetenskapligt men det har funkat för mig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.