Våra fönsterkarmar är laserade och mörkbruna. Inte direkt det tjusigaste. Finns det något som ljusar upp/löser upp lasering? Ljusa träfärgat hade bra. Så vi slipper slipa/måla över.
 
Ingen som vet?
 
Karlia
Tror det är slipa och måla som krävs.
 
Jag har kört lasyrborttagning på altanen, det verkar i princip vara kaustiksoda med förtjockningsmedel, dvs det man förr kallade lut.
Men att applicera det på karmar inomhus utan att skada allt annat runt om kan bli svårt.

Min pappa gjorde nått liknande i huset jag växte upp i, men han använde en skrapa och skrapade av lasyren.
 
Något annat medel innan man skrapar då kanske?
 
Enklast är nog att skrapa direkt.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
optimum
Vi har haft brunlaserade fönster, dörrkarmar, lister mm.

Först målartvätt,
Slipat lite på ytan för att få den matt.
Sedan grundfärg för att täppa genomslag. spärrgrund (typ kvist mm från Jotun)
Sedan 2 lager färg på detta.
Vi har nu vita fönsterbågar, karmar, lister mm.

En del jobb men det blir bra.

Prata med färgaffär så fixar det sig.
 
Låter bra, dock skulle gärna ha dem träfärgade i ljusare nyans, skrubbade laserat trall som ljusnade, så tänkte om det fanns något man kan tvätta och skrubb dem så ljusnar annars?
 
Karlia
Jag tror att jag provat alla tillgängliga medel för att ta bort färg, värmepistol på rätt färg är det som funkar bäst. Tror inte det fungerar på lasyr. Målartvätt som någon skrev, visst. Men det behövs i alla fall skrapas och slipas. Vad har du tänkt dig ska skydda trät i fönsterbågarna när du fått bort lasyren?
 
optimum
W Williamarne skrev:
Låter bra, dock skulle gärna ha dem träfärgade i ljusare nyans, skrubbade laserat trall som ljusnade, så tänkte om det fanns något man kan tvätta och skrubb dem så ljusnar annars?
Hopplöst. Då får du slipa ned allt för lasyren tränger in i trä.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.