Tapetklister av stärkelsetyp brukade vara billigt, drygt och nästan gå att hitta i mataffären. Nu är det beställningsvara och svindyrt. Vad har hänt? Det var väl 10-15 år sedan jag tapetserade senast. Alla verkar ha gått över till att sälja vatten. Troligen en bättre affär. Jag är traditionell och snål av mig och vill blanda klistret själv men hittar inte pulvret i vanliga butiker längre. Någon med tips? I Stockholm eller på Gotland.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Tapetklister av stärkelsetyp brukade vara billigt, drygt och nästan gå att hitta i mataffären. Nu är det beställningsvara och svindyrt. Vad har hänt? Det var väl 10-15 år sedan jag tapetserade senast. Alla verkar ha gått över till att sälja vatten. Troligen en bättre affär. Jag är traditionell och snål av mig och vill blanda klistret själv men hittar inte pulvret i vanliga butiker längre. Någon med tips? I Stockholm eller på Gotland.
Blanda själv av vatten, socker och potatismjöl.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Tapetklister av stärkelsetyp brukade vara billigt, drygt och nästan gå att hitta i mataffären. Nu är det beställningsvara och svindyrt. Vad har hänt? Det var väl 10-15 år sedan jag tapetserade senast. Alla verkar ha gått över till att sälja vatten. Troligen en bättre affär. Jag är traditionell och snål av mig och vill blanda klistret själv men hittar inte pulvret i vanliga butiker längre. Någon med tips? I Stockholm eller på Gotland.
Bauhaus har
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
E
Tapetklister under mina skor. Idag är det Easy UP och Non Woven som är det moderna, det vill säga inget tapetklister.
Vet någon vad som hände med långfilen förresten?
 
E El-Löken66 skrev:
Tapetklister under mina skor. Idag är det Easy UP och Non Woven som är det moderna, det vill säga inget tapetklister.
Vet någon vad som hände med långfilen förresten?
Är inte easy Up och min woven samma sak?
Easy Up är väll bara ett "konsument namn" för att det skulle vara "enklare" att sätta upp jämfört med papperstspeter
 
Jo, det är samma sak. Långfilen finns fortfarande kvar på ICA.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Senast jag köpte så handlade jag det på överskottsbolaget, men vette fysiken om det finns kvar hos dom.

Nu körs det bara strap on tapeter med färdigt lim
 
E
L Lutte skrev:
Senast jag köpte så handlade jag det på överskottsbolaget, men vette fysiken om det finns kvar hos dom.

Nu körs det bara strap on tapeter med färdigt lim
Sen finns ju även Quick UP tapeter.
 
Jag hittade ett helt gäng paket traditionellt tapetklister i en butik som säljer överblivet byggmaterial. De har mycket begränsade öppettider och de skulle precis stänga så jag glömde köpa några när jag letade efter annat. Jag hoppas hinna dit nästa gång de har öppet....
 
Handyman 1 skrev:
DIY!

[länk]
Intressant. Det ser ut att bli som ett näringssubstrat för bakterier eller mögelodlingar. Men det kanske köpeklister också är? :)
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Intressant. Det ser ut att bli som ett näringssubstrat för bakterier eller mögelodlingar. Men det kanske köpeklister också är? :)
Vanligt traditionellt tapetklister består i princip bara av stärkelse, så det är ingen större skillnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.