S
För egen del åker jag ner till stugan före den sk vägen. Jag använder den inte.
 
S
Anna_H Anna_H skrev:
Skulle föreslå att du pratar ihop dig med 4:4 om vägservitut/samfällighet till alla dessa, dvs 4:5 och de nya. Det borde vara rimligt att vägen går precis utför din tomtgräns.
Nja 4:4 vill dra ny väg ovanför de tilltänkta nya tomterna och struntar nog i hur 4:5 löser sin tillfört. Många är sig själva närmast och tomtmarken här är dyr. Jag vill bara slippa ha vägen så nära mitt stall att hängrännor är bortkörda lite nu och då. Det är ju inte grannen som kör bort det men indirekt är det ju grannens fel då hen har snöröjning, och ibland lastbilstransport...jaja, jag har inte fått riktigt några tips på vad jag ska säga till grannen, vad som är rimligt att kräva i denna lite kluriga situation. Vill inte orsaka någon grannfejd men vill heller inte ta skada på min egendom. Jag tar samtalet nu i helgen, vi får se hur det går.
 
harry73
Du får nog luska fram avstyckningsdokument från grannens fastighet och ta det därifrån.
Är det så att servitutet går över 4:4, är det rimliga att vägen flyttas dit.
Finns det inget servitut, ska den skapas, och då helst över stamfastigheten.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
S Söderköping skrev:
Sista biten är formellt ingen väg, som jag försöker förklara utan grannen har fyllt på med massor så att det blivit en väg.
Jo, jag förstår det, men vägen fortsätter ju även bort över de två skogsskiftena bortom 4:4, så jag är ofin nog att ifrågasätta om du verkligen har rätt. Kan nog vara bra att titta på lite historiska kartor också.

Men bara för att det funnits en väg även förr betyder det ju inte att grannen har rätt till den. Än mindre att den passar för dagens tunga fordon med sin nuvarande dragning.

Men som andra skrivit: någonstans har grannen rimligen ett utfartsservitut. Är det över 4:4 är det ju rimligt att frågan löses ihop med den fastigheten, särskilt om den var stamfastighet vid grannens avstyckning.
 
  • Gilla
Söderköping och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.