Hej,

Vet att frågan har ställts flera gånger men det är alltid olika förutsättningar så jag tänkte fråga er om lite råd.

Har just köpt en enplansvilla med källare där det är 126 kvm per våning. Till detta kommer ett garage med källare som är 50 kvm per våning och i garaget sitter det en radiator uppe och en i källaren så utrymmet är väl uppvärmt delvis. Total yta är alltså 353 kvm. Kommer inte ha garage och källaren på garaget uppvärmt till inomhus temp men lite värme kanske inte är dumt att ha ändå.

Idag sitter det fjärrvärme i huset och förbrukningen ligger på 35 000 kWh/år vilket är rätt mycket.

Jag har varit i kontakt med flera firmor angående förslag på bergvärme eller luft-/vattenpump.

Då mitt hus är stort så har de två firmorna avrått mig till att köra luft/vatten då verkningsgraden blir sämre vid minusgrader och istället då rekommenderat mig bergvärme. Hänger inte med på detta riktigt men verkningsgraden skulle tydligen sjunka ju lägre temp det blir.

Två olika firmor har sagt 190 000 kr. resp. 165 000 kr. för bergvärme Nibe F/S 1255 och då en 16 kw pump för att klara av storleken. Båda företagen har räknat på att jag skulle komma ner till 9 500 resp. 9900 kWh/år för detta.

Har varit i kontakt med en tredje firma som har rekommenderat mig luft-/vatten via Panasonic som heter Panasonic luft/vatten 12kW T-CAP AllinOne. Denna ska tydligen ha en bättre verkningsgrad och gå till 100% ner till typ -10 grader? Offerten på denna pump skulle ligga på 120 000 kr.
Har även fått offert på Nibe S1255 på drygt 190 000 kr. från denna firma. Pumpen skulle kosta 128 000 kr. inkl. installation enligt offerten jag fått här. Känns oxå dyrt. Vid en enkel googling så ligger denna pump på 70-80 tkr.
Kan man köpa pump själv och be firma installera? Eller gör de inte så?

Jag bor i Västervik i Norra Småland.

Kan ni ge något råd? Är det några ytterligare uppgifter som behövs för att kunna göra någon typ av bedömning?
 
Redigerat:
Jag tycker 35 MWh/år för 353 kvm låter lite och den som bott där innan kanske har varit extremt sparsam? Tycker du ska bo i huset först ett år och ta reda på vad förbrukningen blir med dig/er i huset. Fjärrvärme är inte dåligt men kanske kan man spara en del med värmepump men man måste också tänka på att en värmepump normalt har kortare livslängd och behöver mer service än en fjärrvärmecentral. Fjärrvärmetaxan ser olika ut i olika kommuner och vissa har bra pris medans andra bara höjer och höjer taxan så den blir relativt hög.

Edit: Ser att Västervik har en dimensionerande vinterutetemperatur på -13,8 °C enligt Boverkets tabell så det blir inte jättekallt och dagens luftvattenvärmepumpar fungerar bra med sådana temperaturer även om verkningsgraden alltid sjunker en del med kallare utetemperatur. Man behöver inte begränsa sig till bergvärme då.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
J Josth skrev:
Jag tycker 35 MWh/år för 353 kvm låter lite och den som bott där innan kanske har varit extremt sparsam? Tycker du ska bo i huset först ett år och ta reda på vad förbrukningen blir med dig/er i huset. Fjärrvärme är inte dåligt men kanske kan man spara en del med värmepump men man måste också tänka på att en värmepump normalt har kortare livslängd och behöver mer service än en fjärrvärmecentral. Fjärrvärmetaxan ser olika ut i olika kommuner och vissa har bra pris medans andra bara höjer och höjer taxan så den blir relativt hög.

Edit: Ser att Västervik har en dimensionerande vinterutetemperatur på -13,8 °C enligt Boverkets tabell så det blir inte jättekallt och dagens luftvattenvärmepumpar fungerar bra med sådana temperaturer även om verkningsgraden alltid sjunker en del med kallare utetemperatur. Man behöver inte begränsa sig till bergvärme då.
Hade två killar här från miljö och energi igår och båda reagerade på att det var hög förbrukning i huset. Vet inte hur mycket man ska räkna med det 100 kvm stora garaget då jag inte tror att det varit uppvärmt så mycket.

Så jag tror vi kommer att tjäna på att byta uppvärmning men frågan är bara vad som kan vara bäst för oss 4 i huset.
 
Jag antar att huset inte är nytt för nyförtidn har ingen råd med källare. Att har källare under garaget käns ju extremt lyxigt. Grattis!
Är din målsättning att ha huvudkällaren också upvärmt till bostadstemperatur? Hoppas du inte vill låta någon bo där nere, der brukar inte bli så bra.
Jag skulle ta bergvärme alla dager i veckan. Haft själv haft bergvärme i 20 år och tycker inte att det kräver mycket service.
Luft-vatten må ha blivit bättre senaste åren. Men du har en del ute i väder och vind som är exponerad. och väsnas.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag antar att huset inte är nytt för nyförtidn har ingen råd med källare. Att har källare under garaget käns ju extremt lyxigt. Grattis!
Är din målsättning att ha huvudkällaren också upvärmt till bostadstemperatur? Hoppas du inte vill låta någon bo där nere, der brukar inte bli så bra.
Jag skulle ta bergvärme alla dager i veckan. Haft själv haft bergvärme i 20 år och tycker inte att det kräver mycket service.
Luft-vatten må ha blivit bättre senaste åren. Men du har en del ute i väder och vind som är exponerad. och väsnas.
Huset är byggt 1973 och ja, källare på garaget är rätt lyxigt faktiskt :cool:
Källaren består av gillestuga, stort hobbyrum, gästrum, tvättstuga med dusch och bastu, två förråd och pannrum. Tanken är nog att vi ska ha det uppvärmt men kanske inte riktigt lika mycket som uppe. Ingen kommer att bo där nere nu.

Det skiljer ju ca 50-60 tusen i installation.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag antar att huset inte är nytt för nyförtidn har ingen råd med källare. Att har källare under garaget käns ju extremt lyxigt. Grattis!
Är din målsättning att ha huvudkällaren också upvärmt till bostadstemperatur? Hoppas du inte vill låta någon bo där nere, der brukar inte bli så bra.
Jag skulle ta bergvärme alla dager i veckan. Haft själv haft bergvärme i 20 år och tycker inte att det kräver mycket service.
Luft-vatten må ha blivit bättre senaste åren. Men du har en del ute i väder och vind som är exponerad. och väsnas.
Med bergvärme får du oväsen inomhus istället för utomhus
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
tårtkennet tårtkennet skrev:
Det skiljer ju ca 50-60 tusen i installation.
Det är väl ungefär vad borrhålet kostar å borrar gör du förhoppningsvis bara en gång å som jag brukar nämna när det pratas om bergvärme eller luft vatten så om man borrar så finns ju chansen att göra frikyla i kåken. Kanske värt att tänka på när klimatet blir varmare
 
Byggt precis innan oljekrisen med andra ord. Sedan blev det kärvare tider utan källare på de flesta håll. Ser att Västervik har differentierad taxa på fjärrvärmen så att man måste ta förbrukningen per månad gånger priset per aktuell månad för att få fram årskostnaden. Sedan kan man jämföra med årskostnaden för värmepump och se vad man tjänar. Tycker man ska räkna igenom det noggrant om man byter bort fjärrvärmen.
 
S Skyflakes skrev:
Med bergvärme får du oväsen inomhus istället för utomhus
Jag har som sagt BV i källaren i 20 år med två olika modeller och hör precist ingenting. Dom står med gummifötter på källarens betonggolv.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
J Josth skrev:
Byggt precis innan oljekrisen med andra ord. Sedan blev det kärvare tider utan källare på de flesta håll. Ser att Västervik har differentierad taxa på fjärrvärmen så att man måste ta förbrukningen per månad gånger priset per aktuell månad för att få fram årskostnaden. Sedan kan man jämföra med årskostnaden för värmepump och se vad man tjänar. Tycker man ska räkna igenom det noggrant om man byter bort fjärrvärmen.
Tack för alla svar. Blir ju inte direkt klokare måste jag meddela:crysmile:

Kände ju från början att byta bort fjärrvärmen var ett måste då den kändes hög i förbrukning och då besparingen i förbrukningen blir så markant med ett byte så borde jag kunna få en helt annan ekonomi med ett byte.
Investeringen ja, men måste ju tjäna på det i längden tycker jag.
Enligt beräkningarna på offeterna jag fått så skulle ju besparingen bli 25 000 kWh/år.
 
S Skyflakes skrev:
Med bergvärme får du oväsen inomhus istället för utomhus
De jag känner med bergvärme låter inte speciellt mycket.
De står i ett fall i tvättstugan och det hörs inte ett knäpp i övriga huset.

Så slipper man en plast/plåtlåda utomhus.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Verkningsgraden (COP) för en värmepump är beroende på temperaturen på det medium från vilket värmen hämtas (uteluften eller berget) och temperaturen på det utgående vattnet till golvvärme, radiatorer eller varmvatten.
Bergvärmepumpen har fördelen på vintern att berget runt borrhålet inte blir kallt, utan bibehåller sin temperatur på några plusgrader. Bergvärmepumpen har därför ganska precis samma COP hela året.
Luften ute blir kall på vintern, vilket gör att luft-vattenvärmepumpen både får lägre maxeffekt och lägre COP (verkningsgrad).
På sommaren har man i princip en liten fördel för luft-vattenvärmepumpen då uteluften är varmare än berget, men det är en ganska kort tid av året och liten del av energiförbrukningen, så den enda fördelen med luft-vatten över bergvärme är att det vanligen är enklare att installera och billigare då borrhål inte behövs.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
A
H H.M.K. skrev:
Verkningsgraden (COP) för en värmepump är beroende på temperaturen på det medium från vilket värmen hämtas (uteluften eller berget) och temperaturen på det utgående vattnet till golvvärme, radiatorer eller varmvatten.
Bergvärmepumpen har fördelen på vintern att berget runt borrhålet inte blir kallt, utan bibehåller sin temperatur på några plusgrader. Bergvärmepumpen har därför ganska precis samma COP hela året.
Luften ute blir kall på vintern, vilket gör att luft-vattenvärmepumpen både får lägre maxeffekt och lägre COP (verkningsgrad).
På sommaren har man i princip en liten fördel för luft-vattenvärmepumpen då uteluften är varmare än berget, men det är en ganska kort tid av året och liten del av energiförbrukningen, så den enda fördelen med luft-vatten över bergvärme är att det vanligen är enklare att installera och billigare då borrhål inte behövs.
Vid Kalmar sund är det få dagar på vintern det är kallare än +5. vilket gör att köldbäraren kommer 361 dagar om året vara varmare än en borrlöpa på +4C vilket gör att teoretiska COP blir högre under eldningssäsong samt att även tappvarmvattnet sommartid blir billigare, det finns ju en anledning till att poolvärmepumpar är av luft/luft typ...
Jag har hört många bergvärmepumpar och alla låter. inomhus. en del irriterande och en del vänjer man sig vid.
luft luft låter utomhus vissa märks inte en del är störande.
Har du fast pris på borrningen är det säkert men om länsstyrelsen inte ger dig tillstånd för borrning så är det mindre bra. sen finns risken i ditt område att löpan går torr dvs inget grundvatten på rimligt djup då är det kört. det finns många ställen i Kalmar län där seriösa borrare vägrar borra pga att det inte går att få fram vatten
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
H H.M.K. skrev:
Verkningsgraden (COP) för en värmepump är beroende på temperaturen på det medium från vilket värmen hämtas (uteluften eller berget) och temperaturen på det utgående vattnet till golvvärme, radiatorer eller varmvatten.
Bergvärmepumpen har fördelen på vintern att berget runt borrhålet inte blir kallt, utan bibehåller sin temperatur på några plusgrader. Bergvärmepumpen har därför ganska precis samma COP hela året.
Luften ute blir kall på vintern, vilket gör att luft-vattenvärmepumpen både får lägre maxeffekt och lägre COP (verkningsgrad).
På sommaren har man i princip en liten fördel för luft-vattenvärmepumpen då uteluften är varmare än berget, men det är en ganska kort tid av året och liten del av energiförbrukningen, så den enda fördelen med luft-vatten över bergvärme är att det vanligen är enklare att installera och billigare då borrhål inte behövs.

I södra delen av Sverige där årsmedeltemperaturen är 7-8 grader Celcius och om man har isolerat hus är
Kombination Luftluftvärmepump/frånluftsvärmepump med blockerad elpatron effektivast, efter det luft/vatten, bergvärme osv.

Det är några få månader när bergvärme vinner om det är kall vinter men större delen av årsförbrukningen sker annorstädes.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Fundera även på underhållskostnader över tid, då är fjärrvärme betydligt billigare då man oftast har en cirkulationspump och två ventiler med ställdon.
Att byta en pump, ventilställdon eller regulator efter 10-15 år är betydligt billigare än att byta en havererad kompressor..
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.