Vet inte vilket forum jag skall lägga denna frågan i så provar här.

Jag har kommit över en isolator från en ledningsstolpe och vill göra en fontän till trädgården av den.

Materialet den sitter på är stål, och själva isolator är av något slags keramisk material. Jag vill alltså ha ett hål rakt igenom, mitt i, på längden.

Frågan är vart jag kan vända mig för att få ett sådant hål borrat, om det öht är möjligt.

Har kollat med ett par mekaniska verkstäder samt en betonghåltagningsfirma. De går bet på problemet.

Bifogar bilder på pjäsen. Brun keramisk isolator med metallfäste på en grusig mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Brun keramisk isolator på grusunderlag som planeras användas i en trädgårdsfontän.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Brun keramisk isolator liggande på grå grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kakelfirma....
Mekaniskverkstad med vattenskärare...
 
A Alexn72 skrev:
Kakelfirma....
Mekaniskverkstad med vattenskärare...
Kakelfirman klarar väl inte att borra i stålet?
 
Kopparör och diamantslippasta ska funka, eller röret behöver egentligen inte vara något speciellt, ska bara dra med sig och gnugga diamantpartiklarna mot det som ska nötas bort.
 
T tracker skrev:
[länk]
Den är för kort.
 
Svårt.
 
Materialet är porslin. För att testa olika borr kan du provköra i en gammal tallrik. Troligen fungerar en kakelborr av bättre kvalite. Hur man borrar med kakelborr finns det en del uppslag här.
Du kan först borra bort det mesta av metallfoten med en metallborr. Det finns folk här som kan ge dig råd. Har du kommit fram till porslinet kan du borra från porslinssidan och möter.
Eller så borrar du från porslinssidan fast nett så du landar bredvid metallen.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Materialet är porslin. För att testa olika borr kan du provköra i en gammal tallrik. Troligen fungerar en kakelborr av bättre kvalite. Hur man borrar med kakelborr finns det en del uppslag här.
Du kan först borra bort det mesta av metallfoten med en metallborr. Det finns folk här som kan ge dig råd. Har du kommit fram till porslinet kan du borra från porslinssidan och möter.
Eller så borrar du från porslinssidan fast nett så du landar bredvid metallen.
Har fått bort metallstången nu, så problemet blev genast mycket enklare.
Ett kakelborr i lämplig dimension så bör det vara klart
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Vet inte vilket forum jag skall lägga denna frågan i så provar här.

Jag har kommit över en isolator från en ledningsstolpe och vill göra en fontän till trädgården av den.

Materialet den sitter på är stål, och själva isolator är av något slags keramisk material. Jag vill alltså ha ett hål rakt igenom, mitt i, på längden.

Frågan är vart jag kan vända mig för att få ett sådant hål borrat, om det öht är möjligt.

Har kollat med ett par mekaniska verkstäder samt en betonghåltagningsfirma. De går bet på problemet.

Bifogar bilder på pjäsen.[bild] [bild] [bild]
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Så här blev det.
Inte riktigt som jag tänkt, men nöjd tills vidare.
 
  • Gilla
Totte lille och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.