Frånluftsventilationen har lagt av, fläkten suger inte alls. Det är en TFER 125 XL med vartalsreglering. Tänker att det kan antingen vara "fläkmotorn" eller något med vartalsregleringen (ser ut som en dimmer) som gått sönder. Tog mig upp på taket och kopplade in fläkten direkt på 230V. Tycker att den borde gå på max varvtal då.

Tror ni det är rätt tänkt?

Det gjorde den inte, den snurrar inte alls. Men eftersom den är lättmonterad med 2 snap on fästen och vanlig elkontakt så tänker jag att jag ska köpa en ny. Det går inte för den har utgått. Det finns reservelsmotor med fläkthjul att köpa däremot. Jag tvekar, är det någon som bytat motor? Var det svårt/lätt?

/LasseT
 
Har du mätt att du kopplade 230 V till fläkten?
Dessa motorer är mycket hållbara. Ovanligt att de stannar helt och hållet. I värsta fall brukar de blir stillastående med ett brummande ljud.
 
  • Gilla
LasseTh
  • Laddar…
Mätte inte men kopplade in den med en förlängningssladd till ett uttag inne i huset. Den satt inte igång..
Innan jag bröt strömmen första gången tyckte jag det kändes/hördes ett svagt brummande, men det kom inte tillbaka när jag pluggade in den sen. Med kontakten utdragen kände jag på fläckhjulets nav, det var varmt.
 
Det kan vara driftskondensatorn som har gett upp.
Den är ofta utformad som en cylinder, fastbultad i chassiet.
Kostar kanske 100-200 kr.
 
  • Gilla
LasseTh
  • Laddar…
Går det att mäta på den eller lika bra att köpa o byta kanske?
Vore bra med en skiss på hur sakerna sitter ihop, är lite rädd att att inte få ihop det om jag börjar dela på grejerna. Men hittar ingen skiss på det.
 
Ja det går att mäta resistansen över kondensatorn. Man får en typisk "kick" på visaren eller mätvärdet, efter några sekunder stiger resistansen till "oändligt" värde.
 
  • Gilla
LasseTh
  • Laddar…
Kondensatorn är lätt att byta, bara en kabel in, en ut. Öppna så ser du vad jag menar.
 
  • Gilla
LasseTh
  • Laddar…
Uppdatering, lät den stå med strömmen avstängd till nästa dag. Slog på strömmen och nu har den gått i en vecka?

Tilläggas kan är att varvtalet hade oavsiktligt skruvats ned någon dag innan jag märkte att den stannat?

Kan det vara överhettningsskyddet som löst ut?
Eller är kondensatorn kass o behöver bytas?

Sitter kondensatorn i boxen som sitter inne under huven?
 
  • Takfläkt installerad på tegeltak ansluten med elsladd, potentiell kondensatorbox synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Låt den bara vara nu, rör du den inte så kan den gå flera år, eller inte. =)
 
  • Gilla
LasseTh
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.