Hej!
Idag har jag fått en IVT Vent 402 installerad och ut åkte Nibe Fighter 310’n från 2003.

IVT’n har en ”nätverksport” för uppkoppling mot nätet. Jag är inte så sugen på att dra en nätverkskabel från mediacentralen i hallen, via köket och till tvättstugan där pumpen står.

Men jag tänker att det borde finnas någon wifi-mottagare som jag kan montera vid pumpen och sedan dra kabel mellan mottagaren och IVT för att på så sätt få trådlös överföring mellan hall och tvättstuga. Men jag är osäker på vad jag behöver för produkt. Går det?

Jag har meshnätverk i huset (TP Link Deco M5) och en lösning hade ju varit att sätta en extra meshnod (ca 1000:) vid pumpen. Men jag tycker det borde finnas en enklare och billigare lösning på wifimottagare?

/ Johan
 
  • Nytt IVT Vent 402 värmepumpssystem installerat i en tvättstuga bredvid en dammsugare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som håller en nätverkskabel för anslutning till en IVT Vent 402 värmepump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det var precis något sådant jag var på jakt efter. Tack!
 
Jag hade en gammal Apple Airport Express liggande som funkade fint att brygga wifi till kabel med!
 
Y younso skrev:
vad sägs om en TP-Link TL-WA850RE, [länk] Skulle det funka?
Måste bara lösa problemet att närmaste eluttag är några meter bort och på andra sidan rummet :(.
Den lär ju göra jobbet. Du får välja att antingen dra en skarvkabel eller en lång nätverkskabel genom rummet. Jag valde skarvkabel som jag klamrade rakt upp och längs taklisten runt halva rummet (tvättmaskinsuttag högt på väggen).
 
  • Gilla
younso
  • Laddar…
JatteJohan JatteJohan skrev:
Den lär ju göra jobbet. Du får välja att antingen dra en skarvkabel eller en lång nätverkskabel genom rummet. Jag valde skarvkabel som jag klamrade rakt upp och längs taklisten runt halva rummet (tvättmaskinsuttag högt på väggen).
OK, nu hittade jag en lååång nätverkskabel. Sedan nådde jag nätverksporten inne i värmepumpen med ganska mycket ansträngning (fattar inte varför den hänger så långt ner ovanför alla rören, tyckte installatören sa att den skulle finns ovanför själv panelen) och kopplade in nätverket.
Inloggningen i appen IVT Anywhere funkade enkelt men sedan måste jag fråga vad är vitsen med infot som visas i appen :)? Ja man kan se att allt ser bra ut när man är längre bort än på jobbet, ja man kan styra så det produceras extra mycket varmvatten eller man kan ställa in eller på semesterfunktionen. Men finns det något annat som är av värde?
 
Y younso skrev:
OK, nu hittade jag en lååång nätverkskabel. Sedan nådde jag nätverksporten inne i värmepumpen med ganska mycket ansträngning (fattar inte varför den hänger så långt ner ovanför alla rören, tyckte installatören sa att den skulle finns ovanför själv panelen) och kopplade in nätverket.
Inloggningen i appen IVT Anywhere funkade enkelt men sedan måste jag fråga vad är vitsen med infot som visas i appen :)? Ja man kan se att allt ser bra ut när man är längre bort än på jobbet, ja man kan styra så det produceras extra mycket varmvatten eller man kan ställa in eller på semesterfunktionen. Men finns det något annat som är av värde?
Vet inte om det finns i Anywhere men i IVT Anywhere II så ser du även statistik för hur mycket kompressor respektive elpatron dragit/genererat?! per dygn. Om det är till någon glädje. Men annars är väl den största nyttan att man kan få en notispåminnelse om felkoden för att rengöra filtret. Lätt att glömma.
 
JatteJohan JatteJohan skrev:
Vet inte om det finns i Anywhere men i IVT Anywhere II så ser du även statistik för hur mycket kompressor respektive elpatron dragit/genererat?! per dygn. Om det är till någon glädje. Men annars är väl den största nyttan att man kan få en notispåminnelse om felkoden för att rengöra filtret. Lätt att glömma.
Men hur loggar man in i IVT Anywhere II? Det vekar inte vara samma uppgifter som i IVT Anywhere. Den efterlyser en QR-kod som jag inte har en aning om var man skulle hitta.
 
T ToreSv skrev:
Men hur loggar man in i IVT Anywhere II? Det vekar inte vara samma uppgifter som i IVT Anywhere. Den efterlyser en QR-kod som jag inte har en aning om var man skulle hitta.
Jag minns faktiskt inte. Gissar att QR-koden finns någonstans på enheten? Kolla bak vid ethernet-uttaget.
 
JatteJohan JatteJohan skrev:
Jag minns faktiskt inte. Gissar att QR-koden finns någonstans på enheten? Kolla bak vid ethernet-uttaget.
Tackar. Jag hittade koden till vänster bakom den övre frontplåten. De kunde de kanske skrivit i beskrivningen.
 
T ToreSv skrev:
Tackar. Jag hittade koden till vänster bakom den övre frontplåten. De kunde de kanske skrivit i beskrivningen.
Ja och på samma sätt hade det varit bra om det hade stått i bruksanvisningarna hur man kan öppna/lossa på panelen som innehåller styrpanelen och då kan man dra nätverksporten upp från bakom manometern så att den kan hänga där filtret finns.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.