Robotgräsklippare utan begränsningskabel är ingen utopi. Flertalet produkter är på väg ut på marknaden och några är redan tillgängliga. Men det är fortfarande i sin linda.

Du kan läsa artikeln här: Slinglösa robotgräsklippare på väg in
 
När det gäller Husqvarna EPOS är referensstationen mycket viktigare än antalet satellitsystem. Man kör högst sannolikt med variant av Real Time Kinematics för att korrigera GPS-signalen och kan då göra positionsbestämningar på 1 cm när.
https://en.wikipedia.org/wiki/Real-time_kinematic_positioning
 
Stiga hade väl en robot för 8-10år sedan som körde utan begränsningskabel? även 4wd om jag minns rätt.

Edit: jo
 
Mats-S
Jag ser det som bra vardagsmotion att ta en "promenad" och klippa gräsmattan samtidigt. Finns många bra smidiga batteriklippare numera. Har även en hederlig "cylinderhandjagare" när det inte är så mycket att klippa.
Resultatet från en cylinderklippare (manuell/el) är oslagbart, slår robotklipparna med hästlängder när det gäller utseendet, detta eftersom den skär gräset, inte "slår/hackar" av det (y)
Givetvis krävs det att man skärper cylindern regelbundet så att den verkligen skär gräset.
 
  • Haha
RalleB
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Jag ser det som bra vardagsmotion att ta en "promenad" och klippa gräsmattan samtidigt. Finns många bra smidiga batteriklippare numera. Har även en hederlig "cylinderhandjagare" när det inte är så mycket att klippa.
Resultatet från en cylinderklippare (manuell/el) är oslagbart, slår robotklipparna med hästlängder när det gäller utseendet, detta eftersom den skär gräset, inte "slår/hackar" av det (y)
Givetvis krävs det att man skärper cylindern regelbundet så att den verkligen skär gräset.
Hela syftet är att slippa klippa, så finns inget som slår en robot med hästlängder.
Jo kanske en som det skrivs i artikeln kontra dagens med avgränsning.
 
R
Mats-S Mats-S skrev:
Resultatet från en cylinderklippare (manuell/el) är oslagbart, slår robotklipparna med hästlängder när det gäller utseendet, detta eftersom den skär gräset, inte "slår/hackar" av det (y)
Givetvis krävs det att man skärper cylindern regelbundet så att den verkligen skär gräset.
En robot med rakblad skär också av gräset.
 
  • Gilla
RalleB
  • Laddar…
"Utöver att fungera slinglöst använder den även sin 4K-kamera (med inbyggd rörelsesensor) för att agera övervakningskamera när den inte är ute och klipper."

Vad är en 4 Kelvin-kamera?
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Utsättaren Utsättaren skrev:
"Utöver att fungera slinglöst använder den även sin 4K-kamera (med inbyggd rörelsesensor) för att agera övervakningskamera när den inte är ute och klipper."

Vad är en 4 Kelvin-kamera?
Ingen aning, men det är heller ingen som sagt någonting om en 4 Kelvin-kamera. Du vet vad 4K (ja, det stavas med stort K) är för formatfamilj och om du tycker att de borde döpt det till 4k istället får du väl göra det.
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik440 och 7 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Robotgräsklippare utan begränsningskabel är ingen utopi. Flertalet produkter är på väg ut på marknaden och några är redan tillgängliga. Men det är fortfarande i sin linda.

Du kan läsa artikeln här: Slinglösa robotgräsklippare på väg in
Intressant , och kul att iRobot går UWB spåret. Jag testade med AirTag o precisionen är minst på decimeternivå.

Köra GPS mottagare med lokal radiolösning för platsen tycker jag som radioamatör känns lite som tårta på tårta, borde gå att göra en radiolösning med 3 fyrar eller fler, som ger hög noggrannhet. Men GPS kan ju ändå vara bra, kostar nästan inget , men kan ju kombineras och användas som stöldskydd o söka vart den förts någonstans.
 
S sinclairhacker skrev:
Intressant , och kul att iRobot går UWB spåret. Jag testade med AirTag o precisionen är minst på decimeternivå.

Köra GPS mottagare med lokal radiolösning för platsen tycker jag som radioamatör känns lite som tårta på tårta, borde gå att göra en radiolösning med 3 fyrar eller fler, som ger hög noggrannhet. Men GPS kan ju ändå vara bra, kostar nästan inget , men kan ju kombineras och användas som stöldskydd o söka vart den förts någonstans.
GPS skulle kunna göra det smidigt att typ dela på en maskin mellan grannar. Alla har egna fyrar och sedan aktiverar gräsklipparen det program som gäller för platsen. Då skulle man på 5 hus lätt kunna köpa en riktig lyxmaskin för 50 tusen.
 
  • Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
GPS skulle kunna göra det smidigt att typ dela på en maskin mellan grannar. Alla har egna fyrar och sedan aktiverar gräsklipparen det program som gäller för platsen. Då skulle man på 5 hus lätt kunna köpa en riktig lyxmaskin för 50 tusen.
Med GPS kan man utan problem dela på fyren.
 
P
Utsättaren Utsättaren skrev:
"Utöver att fungera slinglöst använder den även sin 4K-kamera (med inbyggd rörelsesensor) för att agera övervakningskamera när den inte är ute och klipper."

Vad är en 4 Kelvin-kamera?
4 Kelvin skrivs "4 K".

"4K" är något annat.
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
P
Tokslut Tokslut skrev:
Stiga hade väl en robot för 8-10år sedan som körde utan begränsningskabel? även 4wd om jag minns rätt.

Edit: jo [media]
Vad hände med den? En sån skulle jag vilja ha. Inte ett enda grässtrå fastnar på den. Rengöring överflödig. Det syntes tydligt när den skulle laddas efter klippning.
 
P pmd skrev:
Vad hände med den? En sån skulle jag vilja ha. Inte ett enda grässtrå fastnar på den. Rengöring överflödig. Det syntes tydligt när den skulle laddas efter klippning.
så här menar du? ;)

Närbild av en gräsklippares skarpa stjärnformade blad täckt med gräsrester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Närbild på en gräsklippares skärblad och hjul täckta med gräsklipp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Nej, inte alls. På videon ser man klart och tydligt att robotgräsklipparen inte har blivit ett dugg smutsig av att användas.
 
  • Haha
Gårdsboende
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.