Hej,
Vi håller på att renovera vår lägenhet och har bestämt oss för att dela badrummet i två så vi får ett badrum och en liten gäst toa. Badrummet har ett fönster som vi kommer använda för att lufta rummet men gäst toan har idag ingen ventilation eller fönster. Ser tre lösningar: en fläkt ut i hallen, en fläkt till badrummet eller en fläkt in i väggen där alla rör finns. Finns som sagt inget utblås, varken i badrummet eller i de närliggande rummen. Hoppas ni har några bra idéer på hur vi kan lösa ventilationen i den lilla toan! (tar gärna tips på fläktar som skulle passa också) Tusen tack för hjälp! (är en riktig newbie på sånt här)
 
L LindEva skrev:
Hej,
Vi håller på att renovera vår lägenhet och har bestämt oss för att dela badrummet i två så vi får ett badrum och en liten gäst toa. Badrummet har ett fönster som vi kommer använda för att lufta rummet men gäst toan har idag ingen ventilation eller fönster. Ser tre lösningar: en fläkt ut i hallen, en fläkt till badrummet eller en fläkt in i väggen där alla rör finns. Finns som sagt inget utblås, varken i badrummet eller i de närliggande rummen. Hoppas ni har några bra idéer på hur vi kan lösa ventilationen i den lilla toan! (tar gärna tips på fläktar som skulle passa också) Tusen tack för hjälp! (är en riktig newbie på sånt här)
Måste man ha ventilation på en liten gästtoa? :surprised:
 
Badrummet behöver ju riktig ventilation tänker jag, inte ett fönster som ni öppnar då och då? Kanske går det att dra ett rör i taket på badrummet där det är fläkt både från lilla WC och badrummet.
Pax-fläkt kopplad till lyset så att den startar när man tänder och stängs några minuter efter man släckt på WC, nån annan variant i badrummet.
 
En fläkt som hela tiden går på lågvarv men ökar farten styrt av fukt eller belysning är en bra idé på båda ställena. En fläkt inne i badrummet som också suger luft från toan är också en lösning.

Vilken ventilation har badrummet i dagsläget? Det är inte alls säkert att ni får ändra ventilationen utan godkännande från styrelse eller hyresvärd.

En planritning och bilder på befintlig lösning skulle ge er bättre svar.
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Måste man ha ventilation på en liten gästtoa? :surprised:
Har hört att inluft måste man ha iaf!
 
Anna_H Anna_H skrev:
Badrummet behöver ju riktig ventilation tänker jag, inte ett fönster som ni öppnar då och då? Kanske går det att dra ett rör i taket på badrummet där det är fläkt både från lilla WC och badrummet.
Pax-fläkt kopplad till lyset så att den startar när man tänder och stängs några minuter efter man släckt på WC, nån annan variant i badrummet.
Tycker också att det är dåligt gjort, att inte ha en utblås ventilation i badrummet. Kommer troligtvis fixa till det i framtiden, men har tyvärr inte tid eller budget att fixa det idag!

Ja, PAX fläkt har jag tittat på. Måste bra bestämma på vilken vägg den ska sättas.
 
T toolman77 skrev:
En fläkt som hela tiden går på lågvarv men ökar farten styrt av fukt eller belysning är en bra idé på båda ställena. En fläkt inne i badrummet som också suger luft från toan är också en lösning.

Vilken ventilation har badrummet i dagsläget? Det är inte alls säkert att ni får ändra ventilationen utan godkännande från styrelse eller hyresvärd.

En planritning och bilder på befintlig lösning skulle ge er bättre svar.
Tack för svar! Måste dessa fläktar vara kopplade till ett utblås? Finns ingen ventilation idag, bara ett fönster i badrummet och ett hål i väggen där alla rör är dragna (men inget utblås eller fläkt finns där).

Det orangea krysset på planritningen är där hålet i väggen sitter idag.

Ska självklart kontakta styrelsen så fort vi vet vilken lösning vi vill använda oss av.

T toolman77 skrev:
En fläkt som hela tiden går på lågvarv men ökar farten styrt av fukt eller belysning är en bra idé på båda ställena. En fläkt inne i badrummet som också suger luft från toan är också en lösning.

Vilken ventilation har badrummet i dagsläget? Det är inte alls säkert att ni får ändra ventilationen utan godkännande från styrelse eller hyresvärd.

En planritning och bilder på befintlig lösning skulle ge er bättre svar.
Tack för svar! Här kommer bilder på hur det ser ut idag. Det är ingen ventilation i badrummet, bara ett fönster. Är även ett hål in i väggen där alla rör är dragna, men finns ingen fläkt eller utblås därifrån. Orangea krysset i planlösningen är var hålet i väggen sitter idag. Är ett gammalt hus från 70talet, så inga moderna lösningar på ventilation har använts.
Självklart ska jag kontakta styrelsen så fort jag vet vilken lösning vi vill använda oss av idag, och sen är planen att be dom om ett utblås från badrummet men det kommer ta tid att få igenom och vi måste flytta in om en månad. Så det blir ett problem för framtiden :)

T toolman77 skrev:
En fläkt som hela tiden går på lågvarv men ökar farten styrt av fukt eller belysning är en bra idé på båda ställena. En fläkt inne i badrummet som också suger luft från toan är också en lösning.

Vilken ventilation har badrummet i dagsläget? Det är inte alls säkert att ni får ändra ventilationen utan godkännande från styrelse eller hyresvärd.

En planritning och bilder på befintlig lösning skulle ge er bättre svar.
Tack för svar!
 
  • Planritning över badrum med markerat hål i väggen indikerat av ett orange kryss.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badrum utan ventilation med blå kakel, toalett, fönster och hål i väggen för rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det ser ut som att det sitter en frånluftsventil ovanför toaletten nära taket. Säker på att den inte är ansluten till ett ventilationsrör?

L LindEva skrev:
Självklart ska jag kontakta styrelsen så fort jag vet vilken lösning vi vill använda oss av idag,
Är det inte bättre att kontakta dem genast för att få reda på vad som är tillåtet?
Det är föreningen som är ansvarig för ventilationen och ni måste ha en lösning som fungerar ihop med fastighetens ventilationssystem.

L LindEva skrev:
sen är planen att be dom om ett utblås från badrummet men det kommer ta tid att få igenom och vi måste flytta in om en månad. Så det blir ett problem för framtiden
Verkar mycket tveksamt om ni kommer att få lov att göra ett hål i ytterväggen någonsin.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Ventilation kan se olika ut beroende på när huset byggdes. Mitt radhus är byggt på 60-talet, då var självdrag vanligt. Om inte badrummet används flitigt kan det räcka men det blir problem om ex en fyrabarnsfamilj flyttar in och duschar flitigt. Här är kompletterat med just paxfläktar i badrummen.

Ni är nog inte i position att be styrelsen att installera "utblås" i er lägenhet. Utan det ni får göra är att ordentligt kolla upp vad för ventilation som finns och utgå från det. Som flera sagt måste ni förmodligen ha tillstånd från styrelsen för att ändra på badrummet så det inte försämrar den ventilation som finns där idag.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det ser ut som att det sitter en frånluftsventil ovanför toaletten nära taket. Säker på att den inte är ansluten till ett ventilationsrör?

Ja, det är bara ett hål i väggen. Har varit runt hos några grannar och det är samma där. Ett hål som inte är anslutet till ett ventilationsrör.


Är det inte bättre att kontakta dem genast för att få reda på vad som är tillåtet?
Det är föreningen som är ansvarig för ventilationen och ni måste ha en lösning som fungerar ihop med fastighetens ventilationssystem.

Vi har kontaktat dom redan, men de verkar inte riktigt veta hur det fungerar. Fick svar att vi har ju ett fönster i badrummet så det borde inte vara några problem med ventilationen... Därför tänker jag kontakta dom igen när jag hittat en lösning på vårt problem.

Verkar mycket tveksamt om ni kommer att få lov att göra ett hål i ytterväggen någonsin.
 
Karlia Karlia skrev:
Ventilation kan se olika ut beroende på när huset byggdes. Mitt radhus är byggt på 60-talet, då var självdrag vanligt. Om inte badrummet används flitigt kan det räcka men det blir problem om ex en fyrabarnsfamilj flyttar in och duschar flitigt. Här är kompletterat med just paxfläktar i badrummen.

Ni är nog inte i position att be styrelsen att installera "utblås" i er lägenhet. Utan det ni får göra är att ordentligt kolla upp vad för ventilation som finns och utgå från det. Som flera sagt måste ni förmodligen ha tillstånd från styrelsen för att ändra på badrummet så det inte försämrar den ventilation som finns där idag.
Har ni PAX fläktar till utsidan eller till ett annat rum i huset? Har lite svårt att förstå hur det fungerar. Min första tanke var att sätta en fläkt mellan badrummet och lilla toaletten, men är rädd att fukten från badrummet då kommer in i lilla toaletten.
 
BirgitS
Det borde framgå av protokollet från senaste OVK vad för sorts ventilationssystem det är i huset.
Har föreningen någon teknisk förvaltare eller någon annan som sköter löpande underhåll av det tekniska och kan tänkas veta mer om hur det fungerar?
Om inte kanske ni behöver ta in en ventilationsexpert som kan kolla ritningar och hur det ser ut i huset. Det är ju inte kul att få bakslag på OVK om ett par år och då vara tvungna att börja riva i badrummet.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Det finns ventilationsrör här, så fläkten är insatt i en sådan.

Jag är långt från expert på ventilation, läste på om självdrag eftersom jag skulle bo med det. Men vet att det är komplicerat, särskilt när många lägenheter är inblandade. Du behöver ta reda på vad som gäller hos er. Det står ingenting i besiktningsprotokoll etc?

En vit fläkt insatt i ett ventilationsrör på väggen, med kakel och en hörnlist runt omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.