Hej!

Skulle fästa ett räcke i en fyrkantbalk med ca 4 mm gods i går. 10 mm hål skulle jag borra. Har ingen vana av att borra i stål, och fyra stycken 10 mm borrstål förstördes fullkomligt för bara ett hål. I kväll ska de andra hålen borras och jag har ingen lust att spendera 60 minuter och fyra borrar till varje hål.

Vad är hemligheten?

Bättre borrstål? Någon annan teknik? ...?
 
Borra i etapper, alltså börja med ett litet borr. Själv skulle jag nog borra 4 mm först, sedan 7 och sist 10mm.
Man kan ju även använda skärvätska, det brukar jag oxå kosta på mig ibland när det verkar vettigt.
 
HSS titanborr och lite olja brukar ta det mesta.

Etapper har sin poäng. Om du tittar på "nosen" på en 10 mm borr så är det en nästan 1 mm stor yta som inte har skär. Denna får du alltså trycka igenom stålet om du inte förborrat med t.ex en 4 mm.
 
Låter som du har otroligt dåliga borr...
20-30 såna hål borde man kunna borra innan man behöver slipa.
Gör som någon skrev tidigare, förborra i flera steg. Köp fina borr när du borrar för hand, typ Dormer eller liknande. Gärna med coboltbeläggning ("guldiga" borr). Räkna med att ett 10mm kostar kanske 30-40kr. Det är det värt om du skall borra för hand.
Och kör inte för fort, ett vanligt fel som leder till att det blir för varmt=>borret blir kass...

Lycka till!
 
Låter som om det är en rostfri balk, eller?
I så fall är det ett mycket hårdare material vilket kan förklara dina misslyckade försök.
Annars är det troligtvis något av vad ovanstående har skrivit.

1. Dåliga borr
2. Ej förborrat
3. Du har alldeles för högt varvtal, alternativt du trycker för dåligt


/Funkis
 
Du måste skaffa bättre borrar!

Wedevågs Triple-X är grymma, vi ger 70:- plus moms för en 10mm.
Men dom håller också för väldigt många hål, plus att dom är snabba och lättborrande.

Jag byggde tex en båtvagga modell stor av U-balk som var bultad med M12 istället för svetsad.
Totalt ett hundratal hål (13mm) på tre borr 7, 10 och 13mm. och dom funkar fortfarande.
Man kan lätt borra ett 10mm hål i ett 10mm plattjärn utan förborr pga den speciella slipningen dom har.
 
Ah, tack för alla svar!

Borrarna är inte av bra kvalitet. Jag ska i dag köpa något som är lite bättre. Sen så ska jag nog testa att förborra. Sen det där med varvtalet. Jag drog på järnet direkt. Tryckte gjorde jag så hårt jag bara orkade.

Lägre varv alltså?
 
  • Gilla
Markus Karlsson1
  • Laddar…
daniel_168 skrev:
Ah, tack för alla svar!

Borrarna är inte av bra kvalitet. Jag ska i dag köpa något som är lite bättre. Sen så ska jag nog testa att förborra. Sen det där med varvtalet. Jag drog på järnet direkt. Tryckte gjorde jag så hårt jag bara orkade.

Lägre varv alltså?
Ja, lägre varvtal är det absolut viktigaste. Generellt gäller att ju större diameter på borret desto lägre varvtal.
 
Ok, var på lunchen på K-rauta och köpte en borr. De hade dock inte så stort sortiment så det blev en som heter Hi-Tech Piranha HSS-CNC DIN 338 från Black & Decker. På förpackningen står mycket riktigt att man ska hålla sig inom 800-1000 varv per minut.

En kompis här på jobbet tipsade om att man kan smörja in borren med kopparpasta. Är det att rekommendera?
 
Mikael_L
Jag, som aldrig har skärvätska hemma, brukar faktiskt bara ta lite vanlig olja (motorolja). Om det börjar ryka när man borrar så gör man fel, för då är tempen för hög.
 
testa annars med festools metall borr dom är super och kostar inte så mycket ,har för mig att 1 st 5mm kostar 17:-
 
Vanliga fel man gör är att köra för fort, ha felaktiga/slöa borr och att förborra med för stort borr!
- Köp ett borr av bra kavlite av välkänt fabrikat (Gühring, Dormer, Wedevåg mfl.) bör kosta runt 60-80:- ink moms. Det finns nu borr med Tin-beläggning bara på toppen och dessa är mycket prisvärda. Luras inte av "gula" borr då många mindre seriösa har nån riktigt Tin-beläggning utan bara färg...
- Förborra med ett mindre borr, typ 3mm (om man tittar på borret från änden så ska man inte förborra med större borr än dom små skären i mitten).
-Kör riktigt sakta med borrmaskinen och släpp knappen ibland så borret inte går varmt! (Lite skärolja är aldrig fel...)
 
  • Gilla
Simsu
  • Laddar…
Mikael_L
Jag frågade en av killarna på vår verkstad, han om någon borde veta :)

Motfrågan; "Vilket stål, vilken sorts borr ?"

Men generellt, med låglegerat kolstål så sa han; ungefär 500 rpm (10mm borr) och kraftig matning, spånorna ska bli ganska tjocka. Då kyls borret av materialet som borras!

En vanlig elborrmaskin brukar väl ge ca 3000 RPM vid fullfart.

Det är bra om du har en med vxl-låda, för många maskiner blir ganska svaga när hastighetsregleringen används.
 
  • Gilla
Simsu
  • Laddar…
Hej Mikael!

Bra med växellåda.... ja helt överlägset i jämförelse med den löjliga "elektroniska varvtalsregleringen". Tänk att inte folk begriper det!

Hur många gånger börjas det inte med lämpligt lågt varvtal, i ett förborrat hål, och borret strax stannar. Varvtalet ökas och borret bränner.

Egentligen borde man ha två borrmaskiner, minst, en snabbgående liten maskin för små borr och en "långsam", den senare gärna med två fasta varvtal.

Detta inser man om man är ägare till en pelarborrmaskin hos vilken det verkligen går att anpassa varvtalet.

Vid borrning i rostfritt gäller fyra saker: skarpt borr, hård matning, mycket lågt varvtal och cutting compound (smörjmedel).

Slutligen rekommenderar jag ett borrstativ till den "långsamma" maskinen.

per
 
  • Gilla
Simsu
  • Laddar…
Säger som de andra: Dormer cobolt-beläggda borr, stegvis ökning av borrdiametern, lågt varvtal och kylning. Skärvätska är fint (finns att köpa som sprej), annars duger T-Röd eller vanlig motorolja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.