Hej

Skall byta ut äldre central emot ny i samband med pågående husrenovering.

Mitt behov ligger kring 90-100 platser och letar efter en bra och rymlig normcentral. Den enda begränsningen är att bredd mellan huvudmätare och vägg är 47 cm, således går det inte in dubbla 12 skåp.

Det enda jag har hittat är Garo och deras NUM 100-5 (E nr 22 900 26), 5 rader x 20 enheter med 42 cm i bredd.

Övriga tillverkare verkar ha max 4 x 18 platser, tot 72 enheter alt plåtskåp överstigande 47 cm i bredd.

Ingen som har 6 radig x 18?

Det går naturligtvis att sätta en 2 radig + en 4 radig vertikalt, men känns som mer besvärligt än en hel större central.

Min elektriker (kompis med full behörighet) skulle kolla upp lite centraler när han fick det lite lugnare (vilket inte har inträffat ännu på 1 år). Så vi bestämde att jag köper in material, vi bygger tillsammans och han installerar/byter när han får en ledig lucka i arbetsschemat.

Någon skillnad mellan Häger, Garo och Schneider Resi9 normprodukter?
 
Vad är det för hus som har behov av 100 modulplatser? Går det inte att dela upp centralen och sätta nån undercentral på nåt strategiskt ställe?
 
useless useless skrev:
Vad är det för hus som har behov av 100 modulplatser? Går det inte att dela upp centralen och sätta nån undercentral på nåt strategiskt ställe?
Tja, det springer snabbt iväg med platser när huset skall uppgraderas (totalt 270 m2).

En stor förklaring är att vi nu drar enskild slang till varje förbrukare i nytt kök, ny tvättstuga, nya badrum, etc samtidigt som vi behåller den äldre installationen till gemensamma ytor/sovrum. Bygger även pentry i källaren med ny el till kyl, frys, etc. Köket går ju från spis+kyl/frys till häll+2 ugnar+micro+kyl+frys+vinkyl.

Drar nytt utomhus och förbereder för markiser/infravärme/rökgasfläkt.

Nya VVS installationer drar även iväg elmässigt med FTX aggregat, installation av vattenburen golvvärme, etc. Eftersom allt också styrs och regleras digitalt och uppkopplat installerar vi även ny el till IT installationer (dubbla mindre rackskåp).

Från nya centralen kommer det att påkopplas två nya undercentraler; poolhus samt garage/laddbox (avsäkras i nya centralen).

Centralen delas upp i 4 jordfelsbrytare (äldre del, ny del, utomhus samt kylar/frysar) samt 2 PSA (SPA bad utomhus samt kommande dränbrunn).

Vi kommer även sätta en elmätare i centralen som kan styra lastbalansering till laddbox.

Drar även Cat6A till centralen som tar några platser.

Utöver ovan så vill jag ha lite plats för framtida bruk, tex nya förbrukare, Solceller, Plejd/Wieser, etc.

Tittar även på Wieser Energy kit (tar ju 4 platser).

Som du märker går vi ju all-in, så då blir det mycket moduler :)
 
tommib
Hagers normprodukter är väldigt enkla att jobba med. De har många smarta och arbetsbesparande finesser. Garo har jag bara begränsad erfarenhet av men de är ok, kanske lite mindre lättjobbade än Hager. Schneider har jag aldrig provat.

I ditt läge skulle jag definitivt sätta två centraler. Det är inte jobbigare på något sätt, Hagers (och antagligen de andras) är byggda för sammankoppling och det finns färdiga distansklossar för att det ska bli rätt. En stor anledning till att sätta flera centraler är att du kommer behöva minst fyra separata nollskenor, vilket är utmanande att klämma in i vilken enskild kapsling som helst.

Eftersom du gör ett så stort jobb kan du ju överväga att flytta mätartavlan också.
 
P
Skulle precis skriva samma som ovan, flytta mätartavlan.
 
Diskuterade möjligheten till att flytta mätartavlan, men min elektriker var lite tveksam. Nämnde något om att det då fanns risk att Eon ville att mätartavlan skulle flyttas från källaren till nytt fasadskåp utomhus.

Enligt honom går då kostnaden för ny installation av detta (inkl nya matarkablar, grävning, etc) på mig, inte Eon.

Mätartavla i källare med flera kablar och elektrisk utrustning på en vägg, intill en dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib tommib skrev:
Hagers normprodukter är väldigt enkla att jobba med. De har många smarta och arbetsbesparande finesser. Garo har jag bara begränsad erfarenhet av men de är ok, kanske lite mindre lättjobbade än Hager. Schneider har jag aldrig provat.

I ditt läge skulle jag definitivt sätta två centraler. Det är inte jobbigare på något sätt, Hagers (och antagligen de andras) är byggda för sammankoppling och det finns färdiga distansklossar för att det ska bli rätt. En stor anledning till att sätta flera centraler är att du kommer behöva minst fyra separata nollskenor, vilket är utmanande att klämma in i vilken enskild kapsling som helst.

Eftersom du gör ett så stort jobb kan du ju överväga att flytta mätartavlan också.
Tolkar Garos information såsom att centralen kommer med 5 separata nollanslutningsmöjligheter; 16+16+12+16+16
Tabell med elcentraler visande E-nummer, typ, rader, moduler och anslutningar.
Elcentral med snabbplint för 20 moduler och flera nollanslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Det finns en sådan risk. Det finns dock också en chans att de kan ta åtminstone en delar av kostnaden. Troligen har din elektriker koll på detta om hen jobbar lokalt.

Det ser iofs ut som att du har en servissäkringslåda där så du/ni kanske inte måste blanda in nätägaren alls, ni kan bryta i lådan och sen förlänga servisledningen till tavlans nya plats en meter till vänster.. Eller ja, de får ju komma och plombera om mätaren och lådan när ni flyttat den.

Du får också tänka på att centralen inte får sitta för nära golvet så du har inte obegränsat med plats i höjdled heller.

En variant är kanske att ha en central till vänster om mätartavlan om den nu är omöjlig att flytta.
 
C cfs75 skrev:
Tolkar Garos information såsom att centralen kommer med 5 separata nollanslutningsmöjligheter; 16+16+12+16+16
[bild]
[bild]
Fick besked från Garo att det inte skall vara något problem gällande nollskenorna.
Schematisk illustration av elektriska nollskenor och anslutningar.
 
tommib tommib skrev:
Det finns en sådan risk. Det finns dock också en chans att de kan ta åtminstone en delar av kostnaden. Troligen har din elektriker koll på detta om hen jobbar lokalt.

Det ser iofs ut som att du har en servissäkringslåda där så du/ni kanske inte måste blanda in nätägaren alls, ni kan bryta i lådan och sen förlänga servisledningen till tavlans nya plats en meter till vänster.. Eller ja, de får ju komma och plombera om mätaren och lådan när ni flyttat den.

Du får också tänka på att centralen inte får sitta för nära golvet så du har inte obegränsat med plats i höjdled heller.

En variant är kanske att ha en central till vänster om mätartavlan om den nu är omöjlig att flytta.
Får bjuda över min kompis/elektrikern på en öl igen och diskutera vidare :)
 
useless useless skrev:
Vad är det för hus som har behov av 100 modulplatser? Går det inte att dela upp centralen och sätta nån undercentral på nåt strategiskt ställe?
Nuförtiden går det fort att fylla upp en central med massa roliga prylar. Även jag kommer upp i ca. 90-tal modulplatser, men fördelat på två ställen.

Ett gäng JFB-er, ett gäng PSA:er, tidur m.m. I garaget gick jag från tidigare fyra platser till ca 30! Sen har jag förstås direktel som tar en del plats :)
 
  • Gilla
cfs75
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.