S
Vår granne har fått använda vår äng för att komma fram till sitt sommarhus i många år. Förr som cykelväg sedan två hjulspår. För 10 år sedan flyttade grannen in permanent o har grusat o tom skapat dike på ena sidan vägen utan överenskommelse. Problemet är att hjulspåren nu blivit en riktig väg och ligger endast 80 cm från vår stallvägg. Vägen börjar nu bli högre än grunden samt att stallet tar skada av plogbilen och tunga transporter som ibland åker till grannen (sönderkörda hängrännor, sättningar, snö mot stallvägg). Har inte bråkat om detta men måste nu ta upp det o gruvar mig.
Hur långt ifrån vår stallvägg är det lämpligt att vägen går? Har han rätt att använda vår mark egentligen om överenskommelse saknas varken muntligt eller skriftligt utan bara en väg som "blivit till" med åren? Hur skulle ni ha gjort? Helst vill jag att han löser sin tillfart helt utanför vår fastighet.
 
  • Gilla
McHolm
  • Laddar…
Cheesen
Utan att vara någon expert på ämnet så kan jag bara svara av forumerfarenhet att här kommer det att behövas mer information ifall du vill ha ett bra svar.
Är tomten avstyckad utan tillfart? Högst osannolikt men möjligt.
Vad står det i fastighetsregistret?
Är tomten avstyckad från er fastighet?

Oavsett vilket så är det rätt snårigt juridiskt sett då ni har en anläggning på er fastighet som ni inte äger. Att stallet tar skada bör ni dock kunna hävda och få ersättning för av anläggningens ägare oavsett servitut eller ej. Tillfartsvägen bör ju ha en försäkring i vilket fall som helst som kan täcka upp för skador på tredje part.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Det är inte omöjligt att grannen kan tilltvinga sig ett servitut om det inte finns något vägservitut till huset. Men det är inte en ovillkorlig rätt om det inte redan finns ett servitut. Var och hur vägen skulle förläggas har ni möjlighet att påverka, likaså skulle ni ha rätt till en engångsersättning för intrånget.

Men mer info behövs för att du ska få bra svar. Hur ligger grannfastigheten i förhållande till er fastighet, andra fastigheter och befintliga vägar? Finns det något vägservitut över någon annan fastighet? En karta eller skiss skadar inte för förståelsen.
 
Ni behöver ordna servitut och dra vägen där det passar er bäst utan att bli olägenheter för grannen. Normalt sett har man rätt att få tillträde till sin fastighet, men inte "hur som helst".
 
Men det kan vara läge att titta på avstyckningshandlingsrna, både rörande er fastighet, och grannens. Det skall inte gå att stycka av en fastighet utan någon form av väg. Det skall framgå av avstyckningshandlingen hur vägfrågan är löst. Och den skrivningen kan då vara ett servitut u sig.
 
Cheesen
Jag tror att du behöver söka efter gränsmarkeringar i terrängen... För mig förefaller det troligt att Gränsen är närmare ditt stall än vad "kartan" visar.. det ser ju ut som om det finns en gammal "Väg" norr om 4:4 och den har troligen vart någon sorts gräns när man styckat av 4:2
Har 4:5 servitut på 4:4 eller 4:2?
 
4:4 måste rimligen blandas in också. Kanske har grannen rent av servitut hos den fastigheten redan. Men vägen borde ju kunna rätas ut lite så att den kommer längre från stallet (men då in på 4:4:s mark).
 
Använd inte kartor från internet, felmarginalen kan vara extremt stor.
Leta upp de riktiga kartorna och tomtmarkeringar först.
Som ordf i en stor vägförening har många klagomål på både det ena och det andra men när de väl hittat tomtpinnarna blir det helt om.

På lantmateriet står det att det är felmarginaler på upp till 3-4 meter.
Hitta.se kan man undra om de ens är på rätt ställe. Eniro har jag aldrig kollat.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
S
Ska förtydliga mig så gott jag kan, tack för att ni ändå provat svara. Min fastighet heter 4:2.
Inget servitut finns, inget skrivet hos lantmäteriet, inget skriftlig el muntlig överenskommelse, det har bara skapats en väg och vi borde förstås sagt ifrån tidigare men åt det kan jag inget göra nu. Vi blev inte påverkade innan stora fordon dök upp.
Bild 1: Det finns ett servitut för VA som går intill vårt stall. Blå linje är det förslag jag tänkte framföra, att grannen tex får ett år på sig att flytta vägen.
Bild 2: Här syns att "vägen" går nära stallet.

Grannen har aldrig behövt betala ersättning för skador på stall uppstår då och då, ej heller ersättning för att använda marken.

Granne kommer förstås tycka att det är en dålig idé att behöva flytta 70 m väg när han åker gratis i dagsläget. Men grannens vinst blir att jag kan ge servitut och det borde vara en trygghet. Tycker ni att det är rimligt? Hur skulle ni gjort?
 
  • Kartbild som visar ett förslaget nytt vägsträck med blå linje nära fastighet 4:2 och intill ett stall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Satellitbild som visar en fastighetsindelning med väg nära ett stall och föreslagen ny väglinje markerad i blått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
J Jan_G skrev:
Använd inte kartor från internet, felmarginalen kan vara extremt stor.
Leta upp de riktiga kartorna och tomtmarkeringar först.
Som ordf i en stor vägförening har många klagomål på både det ena och det andra men när de väl hittat tomtpinnarna blir det helt om.

På lantmateriet står det att det är felmarginaler på upp till 3-4 meter.
Hitta.se kan man undra om de ens är på rätt ställe. Eniro har jag aldrig kollat.
Gränsmarkeringar finns utmarkerade och stämmer helt ok med bilden.
J Jan_G skrev:
Använd inte kartor från internet, felmarginalen kan vara extremt stor.
Leta upp de riktiga kartorna och tomtmarkeringar först.
Som ordf i en stor vägförening har många klagomål på både det ena och det andra men när de väl hittat tomtpinnarna blir det helt om.

På lantmateriet står det att det är felmarginaler på upp till 3-4 meter.
Hitta.se kan man undra om de ens är på rätt ställe. Eniro har jag aldrig kollat.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
S
Cheesen Cheesen skrev:
Jag tror att du behöver söka efter gränsmarkeringar i terrängen... För mig förefaller det troligt att Gränsen är närmare ditt stall än vad "kartan" visar.. det ser ju ut som om det finns en gammal "Väg" norr om 4:4 och den har troligen vart någon sorts gräns när man styckat av 4:2
Har 4:5 servitut på 4:4 eller 4:2?
Nej det är ingen gammal väg, grävningar för VA. Inga servitut finns på 4:4 heller. Däremot kommer 4:4 i framtiden att säljas som tre tomter så då behövs väg dit, jag hoppas att 4:5 o 4:4 kan samordna detta utanför min fastighet. Gissar dock att 4:5 är osugen på kostnader.
 
Men om vi antar att fastighetsbildningen här är någorlunda modern, då finns det någon form av vögrättighet för den fastigheten, men kanske inte över din mark.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Skulle föreslå att du pratar ihop dig med 4:4 om vägservitut/samfällighet till alla dessa, dvs 4:5 och de nya. Det borde vara rimligt att vägen går precis utför din tomtgräns.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Det känns på något vis konstigt om det där inte är en etablerad väg. Givet hur små skiften det är, och många på vissa fastigheter (nummer fyra och sju ser vi), så synes det konstigt om det inte alls är reglerat.

Är det inte en vägsamfällighet borde ju TS också behöva servitut över exempelvis 4:4 för att komma till allmän väg.

Som @Anna_H skrev: gör frågan större, men då också så stor att den egna vägen också legaliseras. I slutänden tror jag att det här behöver styras upp för många fastigheter i området om jag inte missförstått något.
 
S
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det känns på något vis konstigt om det där inte är en etablerad väg. Givet hur små skiften det är, och många på vissa fastigheter (nummer fyra och sju ser vi), så synes det konstigt om det inte alls är reglerat.

Är det inte en vägsamfällighet borde ju TS också behöva servitut över exempelvis 4:4 för att komma till allmän väg.

Som @Anna_H skrev: gör frågan större, men då också så stor att den egna vägen också legaliseras. I slutänden tror jag att det här behöver styras upp för många fastigheter i området om jag inte
H hempularen skrev:
Men om vi antar att fastighetsbildningen här är någorlunda modern, då finns det någon form av vögrättighet för den fastigheten, men kanske inte över din mark.
Det är en vägsamfällighet som slutar med en vändplan vid den första punkten på kartorna. Sista biten är formellt ingen väg, som jag försöker förklara utan grannen har fyllt på med massor så att det blivit en väg. Min tanke är inte att gräva av den el jävlas på något sätt, inte ens återställa men:
Min fråga: nog är det väl ett rimligt krav att hen som (tillverkat en väg på eget bevåg) får flytta den åt sidan så att mitt stall inte går sönder? Hur långt ifrån stallet är det rimligt att flytta vägen tycker ni? Jag fattar att inte är gratis att göra en väg men man kan ju inte bara anlägga en väg varhelst man har lust på någon annans mark?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.