V
Bor i en förening som har följande fönsterbeslag... se bifogade bilder
Står Patent Perspektiv på. Beslagen är gamla och det verkar som att många måste bytas ut.
Fråga. Kan man byta ut beslag (mekanismen) till nyare model? Har något sett nygamla till salu?
Handlar om 20-30 fönster.

Har självklart bjudit in några firmor för att ge offerter men vill göra research själv innan. Förutom att byta ut beslag/mekanismer där det behövs kommer fönster att restaureras.

Tack på förhand!
 
  • Gammalt fönsterbeslag med inskriptionen "PATENT PERSPEKTIV" som behöver bytas ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt fönsterbeslag märkt "Patent Perspektiv" i behov av utbyte eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
De där fönstren är nog från 50-talet. Beslagningen/modellen kallas för pivothängda fönster.
Vet inget om reservdelar
 
Hej där.
Det där är patent perspektivfönster från 30/40 talet. Erik Sigfrid Perssons uppfinning. Det är troligen fönster av fantastisk kvalitet.
Jag bor i en förening i Malmö där vi nu slåss mot styrelsen för att få behålla dessa. Kolla Renoveringsraseriets site om du vill veta mer. https://renoveringsraseriet.se/falska-uppgifter-gor-att-unika-teakfonster-kasseras/
Föreningen mitt emot har exakt samma fönster som.de har valt att renovera sina. De har också viss behov av beslag och vred. Har fått kontakt med fönsterrenoverare i Ystad - Petter Gantelius - som hävdat att det går att tillverka mindre upplagor av den här typen till en rimlig kostnad. Kanske skulle er förening och Brf Kilian 5 och min förening, Kilian 7 samarbeta - om jag vinner mot styrelsen.

Mvh
Torbjörn

Delar med några.bilder på beslag jag putsat upp

Närbild av ett putsat fönsterbeslag med texten "PATENT ES PERSPEKTIV" från 30/40-tal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Collage av renoverade fönsterbeslag märkta "PERSPEKTIV PATENT" från 30/40-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Hej!
Hur gick det för er i jakten på beslag?
Jag bor i en lägenhet med precis samma lösning, men i samband med föreningens fönsterrenovering har entreprenören lyckats ha sönder nästan samtliga bleck över gångjärnen, någon enstaka spak och en hiskelig massa draghandtag..
Så jag är också på jakt efter nygamla!
 
V
Hej!
Vi skall starta renoveringen snart. Får se om vi behöver nytt.
Har varit i kontakt med Torbjörn. Skicka en dm så förmedlar jag hans kontaktuppgifter om han inte svarar här.
 
  • Gilla
torbra
  • Laddar…
Hej där.
Detta börjar ju bli en hel rörelse! jag vill komma i kontakt med dig Maria.
Vromanov; Kan du smsa, ringa eller maila; skulle vilja veta namn på föreningen och lite annat.

Mvh
Torbjörn Brange
 
Hej igen!
För att uppdatera övriga som eventuellt är inne och läser i tråden - jag har varit i kontakt med både @vromanov och @torbra ovan.

Torbjörn (torbra) är en av de som driver sin förenings kamp mot styrelsen och har varit mycket hjälpsam även gentemot mig och mina funderingar kring ESP beslag i allmänhet.
Går fler i tankar kring renovering/bevarande av liknande perspektivfönster, hör gärna av er till honom direkt, dels för att stärka hans förenings case men också för att han besitter helt ovärderlig kunskap!

Gällande jakten på nya beslag, en eventuell framtida möjlighet kan vara att 3D printa gjutformar för att tillverka nya. Ingenting är säkert än, men finns det fler som är intresserade av nya beslag skulle vi kunna samarbeta och därmed få ner kostnaderna avsevärt.

Ha en fin dag!
//Maria
 
  • Gilla
torbra och 1 till
  • Laddar…
Och Hej igen!

Precis som Maria skriver letar vi efter fler som har Patent Perspektivfönster och behov av beslag - eller tillgång till nåt gammalt lager med sådana? :)
Dessutom har vi också behov av att dela kunskap om detta och tips på hur man servar dessa fönster t.ex.

Tveka inte att höra av er!

Förövrigt går nu kampen in i ett nytt läge när föreningen nu - återigen - få igenom ett byte och reversera det beslut som Malmö Stadsbyggnadsnämnd tog den 31/3. Vi får se hur det går.

Ha det,
Torbjörn
 
Kan meddela dem som följer denna tråden att nu är bygglovet för bytet av våra perspektivfönster avslaget. Föreningen måste nu renovera, vilket jag gläds över! :)
https://www.instagram.com/p/CPhe3JErRkK/
 
  • Gilla
Hus48 och 2 till
  • Laddar…
Vidare kan också nämnas att jag har identifierat ytterligare en förening med bibehållna och renoverade ESP PAtent Perspektivfönster. Det är Brf Gyllenkrooksgatan 13:15 i Göteborg, som har vitmålade perspektivfönster renoverade av Husögat AB för några år sedan.
 
  • Gilla
MariaairaM och 1 till
  • Laddar…
T torbra skrev:
Vidare kan också nämnas att jag har identifierat ytterligare en förening med bibehållna och renoverade ESP PAtent Perspektivfönster. Det är Brf Gyllenkrooksgatan 13:15 i Göteborg, som har vitmålade perspektivfönster renoverade av Husögat AB för några år sedan.
T torbra skrev:
Och Hej igen!

Precis som Maria skriver letar vi efter fler som har Patent Perspektivfönster och behov av beslag - eller tillgång till nåt gammalt lager med sådana? :)
Dessutom har vi också behov av att dela kunskap om detta och tips på hur man servar dessa fönster t.ex.

Tveka inte att höra av er!

Förövrigt går nu kampen in i ett nytt läge när föreningen nu - återigen - få igenom ett byte och reversera det beslut som Malmö Stadsbyggnadsnämnd tog den 31/3. Vi får se hur det går.

Ha det,
Torbjörn
Hej!
Hur har det gått med detta? Vi bor i en förening med samma typ av fönster, stod klart 1930.. Är i behov av renovering och ska troligen påbörjas nästa år. I vår lägenhet funkar mekaniken fint, vet inte ännu i vilket skick mekaniken är i övriga fönster. Skulle gärna komma i kontakt med dig Torbjörn.

MVH Stina
 
  • Gilla
torbra
  • Laddar…
S stina h skrev:
Hej!
Hur har det gått med detta? Vi bor i en förening med samma typ av fönster, stod klart 1930.. Är i behov av renovering och ska troligen påbörjas nästa år. I vår lägenhet funkar mekaniken fint, vet inte ännu i vilket skick mekaniken är i övriga fönster. Skulle gärna komma i kontakt med dig Torbjörn.

MVH Stina
Hej Stina!
Har skickat ett meddelande här med mina kontaktuppgifter. du är välkommen att kontakta mig.
Mvh
Torbjörn
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.