Nu är vi i slutskedet av vårt tomtköp, och vi ska välja ett hus som passar oss och tomten. Budgeten totalt är på ca3-3,2miljoner och vår ekonomi kommer fördela sig på följande vis; hus 50% övriga utgifter 25% och slutligen 25% som inte är öronmärkta till något mer än nöjen och kläder, det är bara så sabla svårt att veta hur det känns att leva med en tredubblad boendekostnad mot vad vi har idag!

Finns det någon som vet hur det känns att "offra" ytterligare ca 7000kr i mån för att få drömhuset. Samt är det en vettig fördelning av ekonomin?

Vilsen husbyggare!!! :'(
 
För att kunna bedöma ekonomin har det stor betydelse vad ni har för löner, hur pass stor kontantinsatsen är, och om ni har några andra lån.

Jag vill inte låta för negativ, men om ni verkligen räknar med att tvingas lägga 50% av hushållsinkomsterna på boendet med dagens räntor kan det bli _extremt_ riskabelt i framtiden. Energipriserna lär gå upp snabbare än inflationen, och rörliga räntor lär fortsätta upp ett tag till. Se till att ni klarar räntor som är 2 (helst 3) procentenheter högre än idag.

Det är faktiskt ganska enkelt att veta hur det känns att leva med ett dyrare boende. Om ni inte redan ni sparar så mycket extra per månad är det bara att dra ner på utgifterna och börja. Går inte det är det nya boendet för dyrt :)




 
Visst, kontantinsatser etc är intressant ur perspektivet att man ska kunna gå från huset i ett worst case utan att stå kvar med lån samt även för ev topplån m.m men i detta fall är det de månatliga utgifternas fördelning som är frågan.
Men jag kan inte annat än att hålla med dock, att lägga 50% av inkomsterna (jag antar att det är efter skatt) känns riskabelt.
Vad händer om en (kanske båda) av er blir långvarigt sjuk eller arbetslös?

Som jag förstår dig hamnar ni på lite drygt 10000 i månaden för boendet. Jag skulle göra som ErikL säger och sätta av den förväntade boendekostnaden + att du lägger på minst 30% (helst lite mer) under en period för att se om er ekonomi klarar det.
 
En viktig fråga är ju vad ni menar med att lägga 50% av inkomsterna på huset. Räknar ni då in stora amorteringar, eller annat?

Det är lättare att säga något om huruvida det är rimligt om ni säger era inkomster.
 
Våra inkomster tillsammans landar på ca:30-32000 kronor i månaden netto, i uppskattningen 50% av lönen har jag tagit med en högre ränta samt ca 2500kr i amorterning per månad. Vi har inga andra lån utan kör tjänstebilar båda två och dessa är redan borta från nettolönen.

tusen tack för svaren, forsätt gärna! ;)
 
Dessutom ingår drift med 2500kr, boende kostnaden jag räknat med är 14000 imånaden (jämnkat) och den simulerade räntan är då ca 6%.

:-?
 
Låter betydligt rimligare. Med andra ord är ni inte i närheten av 50% idag, utan det är någon sorts "worst case". 3 miljoner är fortfarande väldigt mycket pengar (mer än de flesta sparar ihop på en livstid), men ta det med en nypa salt - jag vet att jag är stockkonservativ när det gäller ekonomi ;-)

Däremot skulle jag fortfarande rekommendera att prova att spara i förväg om ni funderar på ekonomin - det är så oerhört beroende av hur man är van att leva. Även om man _kan_ dra ner på en massa saker är det lite jobbigare när man plötsligt inser att det kanske inte handlar om att skippa långresan just i år, utan alla år.

Lycka till med bygget!

 
Som folk säger så är det bara att dra ner på kostnaderna och leva i samma standard som ni skulle efter husköpet vilken är det enda sättet för ett utvärdera resultatet av den förhöjda månadskostnaden.

Detta är samtidigt bra för att kunna jobba ihop en bra handpenning!

Dock så tycker jag att ni ligger lite väl lågt i lön för det boende ni satsar på, ligger själv (+sambo) i startgroparna för ett Sjödalshusbygge med en produktionskostnadskalkyl på 3,5milj och jag känner att det kommer bli lite tajt med budgeten.

Vi ligger på en månadsinkomst tillsammans på c:a 45' netto, dock oftast mer än så utslaget per år!
 
Frågan är ju då hur stor kontantinsats man har med sig, men visst jag håller med, det är lite tajt, dock har vi en kanontomt 150 meter från vattnet (hav). med relativt god vy dock ingen panoramautsikt men ändå. Huset ligger 45min från göteborg.
Det är ju hopplöst att veta vad som händer i framtiden, blir en arbetslös och räntan går upp till ca 6-7% så har man ju bara till mat och boende.
 
Tycker att det låter mycket..vi skall börja bygga vårat andra hus nu.Har ca 34000/mån netto + 1 tjänstebil..betalar alltså för 1 bil...och kommer att ha ca 1.800 000 i lån detta pga ca 1,2-1,4 mil i kontantinsats..tycker personligen att vi ligger lagom då..
 
Ja det är mycket! men det betyder att vi får lån på ca 2,4-2,6millar när vi dragit vår kontantinsats från produktionen. Det är svårt att hitta bra och fräscha begagnade hus för de pengarna och när vi nu gör en vinst på mellan 500-800tusen på det gamla huset så har vi ju chansen att uppfylla en dröm. Vad har du själv räknat med för minimigräns i månaden att ha kvar iplånboken när alla fasta och rörliga kostnader är borta (alltså bara nöjen och oförutsett kvar)? Vi bör ha ca 4-5000kvar till nöjen och shopping. Det kan ju visserligen innefatta sparande i vissmån ex semesterkassa.

Vad bygger du för hus förresten?
 
Om huset och boendet betyder mycket för Er, så är det klart att ni klarar av det. Vad gäller amorteringen, kanske ni skall kolla upp vad detta betyder, på kanske 5 år framåt. Lönerna kommer (förmodligen) att stiga även framöver, och om 5 år är räntekostnaden mindre av inkomsten, än idag (med bibehållet ränteläge) så fundera över att skippa amorteringen de första åren. men visst kan det kännas skönt, att ha betalt huset när det är tid att ta på den "vita klänningen" ::)
 
hur lätt är det då att få amorteringsfritt på ett så stort lån, själv har jag inte grottat ner mig i den frågeställningen än, det verkar som banken (fsb) vill att man amorterar?
Trots att huset med stor sannolikhet värderas till minst produktionskost.
:-? :-?
 
snickar jonte skrev:
hur lätt är det då att få amorteringsfritt på ett så stort lån, själv har jag inte grottat ner mig i den frågeställningen än, det verkar som banken (fsb) vill att man amorterar?
Trots att huset med stor sannolikhet värderas till minst produktionskost.
:-? :-?
Den viktigare frågan är inte om banken går med på det, utan hur smart det är. Rent spontant tycker jag det är ett nytt specifikt svenskt oskick att inte alls amortera på sitt boende (eller spara motsvarande på annat sätt).

Även om ett hus är nytt idag kommer det att behöva repareras i framtiden, och man ska definitivt inte räkna med att värdet fortsätter upp som det gjort de senaste åren så att det finns utrymme att öka lånen. När sådana räkningar börjar komma om tio år gäller det att kunna betala - antingen med sparade pengar eller att man amorterat ner lånet.

I professionella sammanhang brukar man skriva ner fastigheters värde (utom tomten) med ca 1.5% per år, och det är ett hyggligt riktvärde även privat för att ha utrymme för framtida kostnader. Har man ett hus på 2.5Mkr är det alltså rimligt att amortera eller på annat sätt spara drygt 3000 i månaden.


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.