Jag undrar vad man ska använda för färg invädigt på väggar och fönster i ett lusthus som inte är uppvärmt på vintern. utomhus målar jag med Demidekks Visir som grund och sedan deras utomhusfärg. Förstår att träet måste "andas" åt något håll så "utomhus-receptet" är kanske inte bra att använda invändigt.. Men det blir ju ganska fuktigt i ett lusthus på vintern. Fick tips om att använda utomhuslasyr på insidan - fungerar det?
 
Linoljefärg eller slamfärg både in och utvändigt
 
Tack för tipset - men jag har redan gjort utsidan med Jotuns färg! Så vad råder du mig då?
 
Vilken kulör är du ute efter? Slamfärg har en del olika men ej vitt vad jag vet
 
Jag hade nog tänkt mig en off-white (gräddvit) på väggarna och kanske duvblått (ljust gråblå i taket)
 
Falu Vapen har en slamfärgslik produkt som bygger på en alkydolja. Lika helmatt som en slamfärg och diffusionöppen. Finns i massor med kulörer. En färg som inte alls kritar och färgar av sig som en slamfärg. Perfekt i uterum och inbyggda verandor och liknande. Falu Fasad heter den.
 
Tack Johan Abrahamzzon för din utförliga redogörelse ang diffusionsöppen färg. Jag tar till mig denna kunskap och ska pröva ditt tips.
 
H Helena 73 skrev:
Jag undrar vad man ska använda för färg invädigt på väggar och fönster i ett lusthus som inte är uppvärmt på vintern. utomhus målar jag med Demidekks Visir som grund och sedan deras utomhusfärg. Förstår att träet måste "andas" åt något håll så "utomhus-receptet" är kanske inte bra att använda invändigt.. Men det blir ju ganska fuktigt i ett lusthus på vintern. Fick tips om att använda utomhuslasyr på insidan - fungerar det?
Jag målade vårt lusthus utvändigt också med Demidekk Visir som grund och sedan deras Ultimate. Samma som jag målat huset med. Jag har satt in två ventiler, en på var sida, den ene vid golvet och den andra uppe vid taket för att få bästa luftventilering. Vi har i vinter inte märkt av någon fukt alls i lusthuset.

Däremot fick vi problem med mattan som vi lade in. En specialmatta för balkonger och uterum. Efter två månader utrullad i vardagsrummet för att den skulle krympa färdigt visade det sig att den både krympte mera och även bubblade sig när den kom ut i lusthuset. Reklamerade såklart och nu har vi en ny matta som ligger utrullad för att krympa. Enligt leverantören så rullas attan direkt vid tillverkning så den måste ligga utrullad i minst två veckor för att den drar ihop sig. Ska bli intressant att se om den "nya" gör likadant eller om det var fel på vår första.
 
  • Gilla
Helena 73
  • Laddar…
Tack så jättemycket för svaret och tipset om ventilerna och deras placering!. Är väggarna invändigt trärena eller har du målat dem? Med vilken typ av färg i så fall? Hälsningar Helena
PS.Jag har valt betong-golv som jag troligtvis kommer att måla.
 
H Helena 73 skrev:
Tack så jättemycket för svaret och tipset om ventilerna och deras placering!. Är väggarna invändigt trärena eller har du målat dem? Med vilken typ av färg i så fall? Hälsningar Helena
PS.Jag har valt betong-golv som jag troligtvis kommer att måla.
Ser nu att jag glömde skriva vad jag målade med för färg invändigt. Vi laserade både tak och väggar med vit lasyr för inomhus, efter samråd med en målare
 
H Helena 73 skrev:
Tack så jättemycket för svaret och tipset om ventilerna och deras placering!. Är väggarna invändigt trärena eller har du målat dem? Med vilken typ av färg i så fall? Hälsningar Helena
PS.Jag har valt betong-golv som jag troligtvis kommer att måla.
Jag byggde mitt lusthus på plintar så det kom upp i samma nivå som altangolvet. Har byggt ihop altanen och lusthuset eftersom vi inte har tak på altanen. Så golvet jag har är ett träregelgolv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.