Hej!

Vad gäller egentligen kring att måla om sitt hus i ny kulör? Får flera olika svar och de regler jag kunnat läsa mig till är inte helt tydliga. Pratat. med bygglovshandläggare i kommunen och enligt denna behövs bygglov men grannar som målat om sina hus har fått till svar att bygglov inte behövs av andra handläggare.

Huset är ett 1,5 plans hus idag målat i gult och vi tänkte byta till en beige färg. Huset ligger inom detaljplanerat område och när området byggdes, 2005 togs en gemensam färgpallet fram som husen färgsattes i. Idag har dock flera grannar frångått detta och målat husen i andra kulörer.

Kan någon hjälpa mig bena ut vad som egentligen gäller?
 
Är nyansskillnaden liten brukar kommunerna inte kräva bygglov. Beroende på vilken gul du har då så kan det ju vara ok. Men kommunen har alltid rätt att kräva ett bygglov om dom anser det.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
H huggan skrev:
Är nyansskillnaden liten brukar kommunerna inte kräva bygglov. Beroende på vilken gul du har då så kan det ju vara ok. Men kommunen har alltid rätt att kräva ett bygglov om dom anser det.
Från den gula till den grå-beiga.
 
  • En enfärgad gulfärgad bakgrund som symboliserar byte från gul till grå-beige färg i ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Färgprover som övergår från gul till grå-beige kulör.
Jag kan tycka att det är för liten skillnad men det är upp till din byggnadsnämnd. Men om du har bra grannar så hade jag nog inte ensa varit orolig och bara målat på.
 
Claes Sörmland
Vad står det i detaljplanen?

Att byta färg på ett en- eller tvåbostadshus är i sig inte lovpliktigt (PBL 9 kap. 5 §). Men det blir lovpliktigt om färgbytet väsentligt ändrar byggnadens eller områdets karaktär. Det är också lovpliktigt om detaljplanen säger att det är det.
 
Jag tycker den nya färgen är vackert gul-beige
 
  • Gilla
jj44
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.