Ponera att jag köper ett hus byggt på 70 talet med platta och dess konstruktion med isoleringen på och tryckad syll. Det luktar ingenting i huset och det är väl dränerad runt kåken.

1. Om jag byter ytterväggsyllen nu när den inte luktar, då behöver jag aldrig oroa mig för lukten????
2. Är ytterväggsyllen mera utsatt för fukt(viktigare) än den bärande innerväggen som också vi antar står på tryckas? Eller är hjärtväggen lika påverkad pga fukten från plattan?

3. Hur skall man tänka vid en sådan renovering, byter syllen utifrån men kan jag låta konstruktionen inomhus vara kvar med 100 mm mineralull på plattan? Eller vad för typ av fuktsäkrare förändring kan man göra inomhus? Ta bort de nedgjutna reglarna lägga cellplast och gjuta över?

Tacksam för svar.
 
Man byter ingenting som har visat sig fungera.
Gamla sortens tryckta syll är en riskkonstruktion. Det innebär inte att alla får problem. Det beror mycket på lokala variationer och på hur väl utförd dräneringen är etc.
Är man extra orolig för en framtida lukt kan man ju göra en fuktkvotsmätning och se vad den visar.
 
Ja absolut håller med bor i hus med krypgrund och är inga problem, men i ett hus med krypgrund kan du säkra upp med att montera en sorptionsavfuktare. Och i ett hus med platta på mark är ju min fråga hur man kan säkra upp? Om man byter syllen så är man säker? Lägga marskskivor runt grunden för att hjälpa isolera plattan mer?

en fk mätning varierar massor under ett år.
 
Redigerat:
Någon där ute som sitter på ett svar? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.