Chica Lovely
Hej,

Min gräsklippare är trasig och jag fick låna en Stiga Sprint 375 motorgräsklippare. Det står inget på den, har ingen manual och får inte tag på personen jag lånade den av. Visst ska man blanda olja i bensinen? Hur mycket? Vågar inte slänga i ren bensin och chansa.

Har oljeblandad bensin i en dunk till moped (gammal 30 km/h-variant). Är det samma blandningsförhållande? Någon som vet?
 
Tror jag inte du ska ha är nog en fyrtaktare
 
Det är en Bridge & Stratton 4-takts motor.
Den skall alltså INTE ha någon oljeblandning i bensinen.

Om du tittar så kommer du hitta en oljesticka på motorn.
Den har alltså separat smörjning till skillnad från en 2-taktare.
 
Chica Lovely
Tusen tack! Då är det bara att fylla bensin. Den blev servad för bara ett par veckor sedan, så då bör det finnas olja så det räcker.
 
Chica Lovely skrev:
Tusen tack! Då är det bara att fylla bensin. Den blev servad för bara ett par veckor sedan, så då bör det finnas olja så det räcker.
Ingen dum ide att kolla oljan ändå. Särskilt om din tomt lutar. / LOB
 
Och efterssom det är en 4taktare skall den inte dra/förbruka någon olja. Samma princip som en bilmotor. Typ.
 
Swamp skrev:
Och efterssom det är en 4taktare skall den inte dra/förbruka någon olja. Samma princip som en bilmotor. Typ.
Fel! Står i manualen att den förbrukar olja. Cirka 3cl per 10 eller om det var 100timmar.
 
Ungefär som en bil då.
Men ja 2msk per 100 eller 10h
Om det är per 100h så bör ju det hanteras iom oljebytet vid säsongens slut.
Om nu inte ts har en åker att klippa eller försörjer sig som gräsklippare. Men om så är fallet har jag ett par förslag som skulle effektivisera.

Jag ville förstärka budskapet att det inte är några 2% det rör sig om.
 
L Lutte skrev:
Fel! Står i manualen att den förbrukar olja. Cirka 3cl per 10 eller om det var 100timmar.
Hej
Har du lust att dela med dig av manualen?
Jag hittar den ingenstans. //S
 
T Tvärnitad skrev:
Hej
Har du lust att dela med dig av manualen?
Jag hittar den ingenstans. //S
Gräsklipparen förgyller dagen hos en ny ägare nu, och dom fick med manualen
 
  • Gilla
Tvärnitad
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.