Jag har en avfuktare i ena hörnet i min krypgrund:

En röd avfuktare monterad på en grå betongvägg med två rör för luftgenomströmning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Röret åt höger går ut i krypgrunden och blåser ut luft vid olika ställen:

Avfuktar-rör längs betongvägg i krypgrund med röda utblåsningsmunstycken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag hör ett dovt buller som kommer från den på våningen ovanför. Förslag på hur man blir av med det? Nere i krypgrunden hör man inte det dova bullret, utan bara ljudet från fläkten/ ventilationen. Kan det vara vibrationer från avfuktaren som sprider sig genom väggen den är monterad på? Kan man komma runt det genom att ställa den på golvet istället? Eventuellt på en vibrationsmatta?
 
P Peppe L-G skrev:
Kan det vara vibrationer från avfuktaren som sprider sig genom väggen den är monterad på? Kan man komma runt det genom att ställa den på golvet istället? Eventuellt på en vibrationsmatta?
Eller kan det vara just "buller" från lufttrycksstötarna som hörs?
Finns det några ljuddämpare monterade på rören?

Annars ar det nog som du skriver, att man minimerar resonansljud från fläktar och motorer genom att sätta fläkten på ett stativ på marken med lite gummidämpare i konstruktionen.
 
H
Den avfuktaren jag har i grunden.
Den går det ett rör som delar sig under huset.
Den var det väldigt viktigt att jag satte gumminipplar i utblåset för att dels strypa så jag fick lika luftström i båda rören.
Och för ljudets skulle.
Det gjorde mycket på ljudet när man satte dit dom.
Ströp man för mycket blev det gällt ljud och för liten strypning fick man dovt ljud.
Jag fick testa ett par gånger för att hamna rätt.
 
Tack för er hjälp!

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Finns det några ljuddämpare monterade på rören?
Tror inte det, men å andra sidan vet jag inte hur sådan eventuellt skulle se ut ^^ Rören hänger ifrån taket iaf:

Rör hängande från tak med gummipackning klämd mellan rör och vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rör med röd ändkåpa och gummidämpare klämda mellan röret och en grå vägg i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Annars ar det nog som du skriver, att man minimerar resonansljud från fläktar och motorer genom att sätta fläkten på ett stativ på marken med lite gummidämpare i konstruktionen.
Jag testade precis att peta dit små gummidämpare där den står:

Röda gummidämpare monterade under maskin stående på en betongplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjorde ingen skillnad. Måste den stå på marken för att gummidämparna ska fungera?

H Hallerudsbo skrev:
Den var det väldigt viktigt att jag satte gumminipplar i utblåset för att dels strypa så jag fick lika luftström i båda rören.
Och för ljudets skulle.
"Gumminipplar" är de röda sakerna på min andra bild på första posten?

Jag har ingen T-delning, men slutet på röret ser ut såhär:

Rör hängandes från tak med röda gummidämpare mot en betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det kanske ställer till det? På alla andra ställen sitter det bara en röd öppning åt gången.

Avgrunden är tudelad av en "vägg" som röret går igenom:

Ett grått rör går genom en öppning i en betongvägg, med synlig försök till dämpning med röda gummidämpare. Dusty pipes through a cinder block wall with red dampers for noise reduction visible.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På "denna" sidan av väggen ligger röret på mot vänsterkanten, och på andra sidan ligger röret på mot högerkanten, kan det vara detta som gör att det låter? Jag testade att klämma dit gummidämpare så att röret inte skulle ligga direkt mot väggen, men det gjorde ingen skillnad, fast mina gummidämpare var tjockare än de fick plats, så fick bara dit dem lite halvt.

Tror ni man kan stänga av avfuktaren nattetid när man sover, och att avgrunden blir tillräckligt torr ändå? Nu ligger fuktvärdet (eller vad det är) på 67%, men det är bara att testa att ha den avstängd nattetid och se om värdet stiger mycket?
 
H
Prova att ta av locken med nipplarna och se om det är skillnad på ljudet.
De ska strypa lite så man får lika luft överallt.
De kan göra att ljuden uppstår.
 
Vilken dun installation.
Jag ställde min Acetec PD250 på en frigolitskiva på sanden i grunden. La ut tre grövre slangar direkt på plasten till varsitt hörn i grunden och en tunnare slang ut till en don. Hörs ingen inomhus. Utomhus hörs det när den blåser ut fukten vilket inte är så ofta.
 
Tack för svaren!

H Hallerudsbo skrev:
Prova att ta av locken med nipplarna och se om det är skillnad på ljudet.
Testade att ta bort några, sen några fler, och till sist alla, men ingen skillnad.

Jag testade även att koppla bort röret helt och hållet från avfuktaren, så att luften blåste ut direkt från avfuktaren, och det gjorde inte heller någon skillnad, så det borde tyda på att ljudet kommer från avfuktaren (ev. vibrationer), och inte röret?

Jag funderar även på om golvmattor på våningen ovanför skulle hjälpa att dämpa bullret ovanför. Eller är det allt för primitivt? Någon som vet? Måste i så fall hela golvet täckas?

Fast först ska jag försöka ställa avfuktaren på en gummimatta på golvet, och se om det hjälper. Behöver bara köpa gummimatta och längre rör att koppla in, och sedan koppla om, vilket jag inte har någon erfarenhet av, men hur svårt kan det va ;P
 
P Peppe L-G skrev:
...så det borde tyda på att ljudet kommer från avfuktaren (ev. vibrationer), och inte röret?
En tanke till:
Går det att justera fläkthastigheten på avfuktaren? I så fall kanske det går att få ner ljudet under smärtgränsen genom att skruva ner fläkthastigheten 10/20/30%.

(Hade liknande problem med vår FTX-installation. Genom att skruva ner lufthastigheten till lägre, men tillräcklig, nivå blev vi av med bruset i alla tilluftventiler)
 
A
P Peppe L-G skrev:
Tack för svaren!


Testade att ta bort några, sen några fler, och till sist alla, men ingen skillnad.

Jag testade även att koppla bort röret helt och hållet från avfuktaren, så att luften blåste ut direkt från avfuktaren, och det gjorde inte heller någon skillnad, så det borde tyda på att ljudet kommer från avfuktaren (ev. vibrationer), och inte röret?

Jag funderar även på om golvmattor på våningen ovanför skulle hjälpa att dämpa bullret ovanför. Eller är det allt för primitivt? Någon som vet? Måste i så fall hela golvet täckas?

Fast först ska jag försöka ställa avfuktaren på en gummimatta på golvet, och se om det hjälper. Behöver bara köpa gummimatta och längre rör att koppla in, och sedan koppla om, vilket jag inte har någon erfarenhet av, men hur svårt kan det va ;P
Skulle gå att testa med fjäderdämpare på aggregatet,men bäst är förstås att ställa den på backen,då elimineras alla stomljud.
https://rentklimat.se/produkt/fjaderdampare-i-stal-4-pack/
 
Handyman 1 skrev:
Skulle gå att testa med fjäderdämpare på aggregatet,men bäst är förstås att ställa den på backen,då elimineras alla stomljud.
[länk]
Det där låter inte som en dum idé om det fungerar, dock behöver man borra och skruva fast dem? Lite för komplicerat för att vara det jag testar härnäst, men tack för förslaget!

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Går det att justera fläkthastigheten på avfuktaren? I så fall kanske det går att få ner ljudet under smärtgränsen genom att skruva ner fläkthastigheten 10/20/30%.
Finns bara två binära inställningar, så inte mycket att testa, och deras kombination är inställd på lägsta fläktnivå. Men tack för förslaget!

Jag är inte så händig, så jag började med väldigt en primitiv lösning till att få bort den från väggen (för att se om det är det som är problemet):

En avfuktare monterad på en improviserad vit metallkorg i ett källarutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min preliminära bedömning är att det här hjälpe en hel del. De dovaste/bullrigaste ljuden är borta, men man hör fortfarande lite från den på ovanvåningen. Inget konstant ljud, så det kanske är vinden utanför jag hör till och från nu, men det var nog att den satt på väggen som var huvudproblemet :)

Men nu till ett par frågor:

1. Den där konstruktionen jag har under den antar jag inte är så hållbar och inte rekommenderad att använda. Vad ska jag söka efter för ord för att hitta något jag kan köpa som är avsett för det? Verkar enklare för mig att köpa en sådan än att mixtra med rör som jag inte kan något om.
2. Har skaffat en gummimatta jag tänkte testa att ha med i lösningen på något sätt. Borde gummimattan ligga på backen så att konstruktionen står på den, eller borde den ligga ovanpå konstruktionen, så att avfuktaren står direkt på gummimattan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.