Jag avser att ansöka om bygglov för att inreda mitt garage till allrum. Men hur skriver man en kontrollplan? Har letat på internet men hittar ingen som jag förstår mig på. Finns det någon här som kan tipsa om en bra men enkel plan på nätet? Eller vart kan jag, för ersättning förstås, vända mig för att få hjälp?
 
Vill du beskriva förutsättningarna du har så kanske vi kan ge dig tips på kontrollpunkter du kan använda.
 
H huggan skrev:
Vill du beskriva förutsättningarna du har så kanske vi kan ge dig tips på kontrollpunkter du kan använda.
Garage 15 kvm ska inredas till bostadsdel med isolerade väggar, tak och golv. Vägg med garageport ska bli en vanlig vägg med öppningsbart fönster. Ett dörrhål med karm till nästa rum ska sättas in. El finns indraget. Ventilation i övriga huset är ”självdrag”, så det blir nog samma här. En byggnadsfirma ska göra jobbet. Hoppas att det räcker!
 
Vi måste ju hitta saker där du uppfyller kraven i PBL. Då det gäller ändrad användning så får man göra avsteg så vi får hitta några som vi inte gör avsteg från. Tex rumshöjd.


Kontrollen avser: Rumshöjd
Kontrollant: Entreprenör
Kontrollmetod: Mätning
Kontroll mot: BBR 3:3111 Bostäder
Allmän beskrivning: Kontrollera att rumshöjden uppfyller kravet på 2,4m.
 
Är du säker på att du behöver en kontrollplan för att söka bygglov? I min kommun det en del av handlingarna som ska in innan samråd, efter att bygglovet är beviljat.
 
N nybyggarn3 skrev:
Är du säker på att du behöver en kontrollplan för att söka bygglov? I min kommun det en del av handlingarna som ska in innan samråd, efter att bygglovet är beviljat.
Tack för svar, ska kolla det!
 
H huggan skrev:
Vi måste ju hitta saker där du uppfyller kraven i PBL. Då det gäller ändrad användning så får man göra avsteg så vi får hitta några som vi inte gör avsteg från. Tex rumshöjd.


Kontrollen avser: Rumshöjd
Kontrollant: Entreprenör
Kontrollmetod: Mätning
Kontroll mot: BBR 3:3111 Bostäder
Allmän beskrivning: Kontrollera att rumshöjden uppfyller kravet på 2,4m.
Okej. Verkar ju inte alltför betungande. Vet du var man kan hitta ngn bra mall för detta?
 
Efter att ha gjort samma resa och googlat kontrollplaner till leda verkar formalia-kraven vara väldigt kommunberoende så jag skulle kolla på din kommuns hemsida om de har något exempel att utgå ifrån.

I Stockholm finns en exempelmall som mer eller mindre verkar vara ett minimikrav på punkter att inkludera fick jag lära mig då jag fick bakslag på en väldigt godtycklig punkt trots en i övrigt detaljerad plan.

Om kommunen har rådgivning kan det vara en bra ide att ringa dem och bolla lite kring förutsättningar med reservation för att deras råd inte nödvändigtvis stämmer med din handläggares bedömningar
 
Känns som att det borde ligga till såhär.
Steket/plank Max 1,8 får ligga efter tomtgräns så altan Max 1,8 hög borde då också få ligga efter/fram till tomtgräns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.