Precis, det skrev jag ju redan i #8...

Och hade säljaren reagerat och berättat detta så hade TS sluppit bli arg och orolig...
 
Yrrol skrev:
*gillar inte bestå-serien längre. omständig då den kräver grundfärg först, fast kanske alla gör?*
Min färghandlare (som inte säljer Alcro eller Becker ska tilläggas) hade en hel del kritiskt att säga om Alcro Bestå, ffa att den är lika dyr som färger av bättre kvalitet trots att den kräver grundfärg på redan målad yta, dvs kostnad för ett extra lager färg. Han menade att i Finland var detta redan lyft och offentlig kunskap, och därför såldes Alcro Bestå till mycket lägre pris än t ex Teknos. Men i Sverige så anses ju gärna "svenskt" som ett kvalitetstecken i sig, och därför så kan man sälja en sämre färg till högre pris. Enligt honom då, men jag är ju ett offer för reklamen och har förstås inte Alcr på väggen...
 
Det jag tycker är förvånande är snarast hur mycket energi folk orkar lägga på (enligt mig) småsaker som nyansskillnader på en garagevägg. Om man stressar upp sig för sånt måste man ju vara stressad för jämnan, låter jobbigt :)

/Adam
 
  • Gilla
Haba_tsutt och 2 till
  • Laddar…
Crebel skrev:
Min färghandlare (som inte säljer Alcro eller Becker ska tilläggas) hade en hel del kritiskt att säga om Alcro Bestå, ffa att den är lika dyr som färger av bättre kvalitet trots att den kräver grundfärg på redan målad yta, dvs kostnad för ett extra lager färg. Han menade att i Finland var detta redan lyft och offentlig kunskap, och därför såldes Alcro Bestå till mycket lägre pris än t ex Teknos. Men i Sverige så anses ju gärna "svenskt" som ett kvalitetstecken i sig, och därför så kan man sälja en sämre färg till högre pris. Enligt honom då, men jag är ju ett offer för reklamen och har förstås inte Alcr på väggen...
Lite sent påkommet att svara på detta inlägget, men vad var det för färg han jämförde med? Alla bättre färger i Norden (med aviserad hållbarhet på 15-17 år) har ju något slags system som bygger på helgrundning med olja eller grundfärg och 2 strykningar toppfärg. Det finns ingen akrylat som läggs 2 gånger direkt på trä utan impregnerande eller vattenavstötande behandling undertill. Eller?

...och Alcro säljs väl bara i Norden? Står ju ingen finska på burkarna vad jag har sett :x

Edit: såg att du skrev grundfärg på "redan målad yta" :p. Där är det ju upp till säljaren att avgöra om grundning behövs eller ej. Jag skulle exv. aldrig våga lägga en akrylat på en 20 år gammal oljefärg utan grundning, även om det skulle vara billigare att chansa på att det håller.
 
Redigerat:
nemlan skrev:
Lite sent påkommet att svara på detta inlägget, men vad var det för färg han jämförde med? Alla bättre färger i Norden (med aviserad hållbarhet på 15-17 år) har ju något slags system som bygger på helgrundning med olja eller grundfärg och 2 strykningar toppfärg. Det finns ingen akrylat som läggs 2 gånger direkt på trä utan impregnerande eller vattenavstötande behandling undertill. Eller?

...och Alcro säljs väl bara i Norden? Står ju ingen finska på burkarna vad jag har sett :x

Edit: såg att du skrev grundfärg på "redan målad yta" :p. Där är det ju upp till säljaren att avgöra om grundning behövs eller ej. Jag skulle exv. aldrig våga lägga en akrylat på en 20 år gammal oljefärg utan grundning, även om det skulle vara billigare att chansa på att det håller.
Som sagt, redan målad yta. De fasadfärger som enligt honom fått godkänt i oberoende test att användas utan grundfärg på redan målad yta var Teknos Panu och Jotuns Demidekk.

Nu var det ju inget direkt problem för mig eftersom jag körde på trärent och därmed behövde grunda ändå...
 
Redigerat:
Lyfter tråden igen, det är alltid en fråga vad och vilken färg som är bäst?
Slamfärg
Oljefärg
Plastfärg

Jag målar husfasaden nu och har valt plastfärg.
Varfär, när jag besökte färgbutikerna sa de alltid att plastfärgen var bäst, hållbarhet och kvalite, men måla bara en sida av träet med plastfärgen.
Jag har tittat på Folksams färgtest, men jag som bor i inlandet har inte det kustklimat som Folksamtesterna visar.
Vår t inlandsklimat är oftast torrt med en begränsad fuktighet.
Jag minns fuktigheten som igår, när jag målade fritidshuset på Orust, Framförallt minns jag hur tunga gipsskivorna var trots att de låg förvarade under tak inomhus.

Nu målar jag huset med Teknos Panu, i bruten kulör till mina favoritnyanser, så att huset inte har samma färgsättning som alla andra hus.

Det jag minns alldeles särskilt är Ragnwei Axellis hus med en fasad i skarpt lila färg, När hon hade barnprogram på SR o TV på åttiotalet hade hon ofta starkt lila kläder på sig.

Vår fasad blir om man får säga så normalfärgad, enligt Becker benämnd Ax, NCS S1005Y20R
Om jag förstått färgskalan rätt är det en vit färg med svagt gul nyans, med en liten inblandning av rött.

Det underliggande ohyvlade råa virket, är grundat med Teknos grundfärg.

Den här gången lägger vi på en svagt grönaktig färg som dekor runt fönster och dörrar, samt på husknutarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.