Provade att försöka förstå att mäta kabeln - först fick jag en värde på ung 2 men sedan jag kapat bort 200meter av 600meter ökade det till ung 15, Trodde då att jag löst det hela och släppte ut maskinen igen.
Om det är resistansen på slingan (i ohm) du mäter så låter värdena konstiga. Koppar har en resistivitet på ca 0,018 ohm per mm2 kabelarea och meters längd av kabeln. Jag tror att Robomov originalkabel är 0,93 mm2, alltså nästan 1 mm2. 100 m kabel bör då ge cirka 2 ohm. 600 m kabel bör ge ca 12 ohm om du kopplar ur slingan och mäter med ohm-mätaren över slingan.
 
F fredda skrev:
Ajdå, då är det nog kabelbrott ändå - 02 = kabelsignal

För att åtminstone begränsa felsökning av hela slingan så kan du dra en ny tråd (vanlig fk duger) från ena polen på laddstationen till första skarven i slingan, testa klipparen igen, om klipparen fortfarande inte funkar så sätter du ihop skarven igen och drar din nya kabel vidare till nästa skarv.

När du får klipparen att funka så vet du att felet finns mellan nuvarande skarv och den förra.

Liten hjälp om du har få skarvar men har man några stycken så kan man ringa in felet ganska bra iaf.
hej får felkod 20 vad är det?
 
C Christoffer. skrev:
Hej igen!
Får tacka för den utmärkta beskrivningen tidigare. Den var till stor hjälp! Efter lite leveransproblem fick jag hem delarna förra onsdagen och bytte ut allt direkt på kvällen efter jobbet. Fick anledning att äntligen inhandla ett skruvstäd :) Det hade jag tänkt på länge men såg inga direkta användningsområden för egen del för stunden. Nåväl, det var iaf till stor hjälp onekligen. Att slå ur sprintarna som höll axeln på plats var inte det lättaste i början, de satt stenhårt. Fick spraya på WD-40 och öka slagkraften så gick det till slut. En kapad spik funkade fint, istället för drivdorn.

Tack till övriga som engagerat sig i min frågeställning också! Mycket uppskattat!

Jag har för övrigt problem med att min klippare ballar ur totalt när jag kör den i alltför fuktigt gräs, i samband med regnväder eller kraftig dagg. Det kan gå bra några körningar efter en torrare period men sedan spårar den ur fullständigt. Den vänder och snurrar, fram och tillbaka. Detta är i sig ingen ny företeelse (hade även problem förra sommaren vid tillfällen) men det var först i somras som jag såg sambandet med fukt och regnig väderlek.

Är det någon som har någon teori om vad detta beror på? Antar att fukt letar sig in på något kritiskt ställe som påverkar sensorerna... Detta skulle jag gärna vilja fixa till.

Mvh/Christoffer


[bild]

Hej, felet med förvirrad maskin vid fukt beror på kantkablen. Skador, sprickor eller dåliga skarvar leder ut spänning från kabeln ut i marken. Detta gör klipparen förvirrad
 
  • Gilla
Robster
  • Laddar…
T tigerkatten skrev:
Hej, felet med förvirrad maskin vid fukt beror på kantkablen. Skador, sprickor eller dåliga skarvar leder ut spänning från kabeln ut i marken. Detta gör klipparen förvirrad
Inte bara det; att min var förvirrad ibland hittade min eminente serviceman på TL-Service i Ryssby. Han demonterade frontkortet under den genomskinliga luckan. Längst ned på kortet fanns en spricka/flisa i det svarta materialet som täcker komponenterna så fukt hade gått in i kortet! Så det blev att byta frontkort. Tyvärr finns maskinens svagaste punkt här. Framhjulets axel löper upp/ned i en plastbussning. Frontkortet sitter precis bakom axeln (med axelns bricka och låsbricka) för att känna av om nosen lyfts. När bussningen blir sliten skaver brickorna på kretskortet så det pajar! Man bör därför byta plastbussning varje år!
 
  • Gilla
Tobb K
  • Laddar…
Min klippare från 2014 började leva om väldigt idag. Provat med nya knivblad utan skillnad. Låter ingenting utan knivar. Är det klippmotorerna som gjort sitt måntro (men då borde det väl låta även utan knivar) ?
Är det relativt enkelt att byta klippmotorerna själv?
 
G GreenMoose skrev:
Min klippare från 2014 började leva om väldigt idag. Provat med nya knivblad utan skillnad. Låter ingenting utan knivar. Är det klippmotorerna som gjort sitt måntro (men då borde det väl låta även utan knivar) ?
Är det relativt enkelt att byta klippmotorerna själv?
mycket troligt ett eller flera lager i någon eller båda av klippmotorerna som är kass. Låter som min gjorde när ett av lagren hade gett upp. Lagringen i motorn sitter i en aluminiuminfattning som nöts ut när lagret börjar glappa. Den det är enkelt att byta motorerna själv. Det är gjort på 5 minuter. Lossa ”karossen” koppla isär kabelanslutningen till motorn. sen lossas motorn underifrån genom att ”vrida” den vita låsmekanismen som håller fast motorn (om jag inte minns helt fel? ) har för mig motorbytet var helt ”skruvlöst” man brukar också kunna känna om motoraxeln är glapp när man lossat på knivarna
 
Redigerat:
  • Gilla
GreenMoose
  • Laddar…
G GreenMoose skrev:
Min klippare från 2014 började leva om väldigt idag. Provat med nya knivblad utan skillnad. Låter ingenting utan knivar. Är det klippmotorerna som gjort sitt måntro (men då borde det väl låta även utan knivar) ?
Är det relativt enkelt att byta klippmotorerna själv?
såg nu att man kanske inte ens behöver lossa karossen för att koppla från motor utan det görs när man lossat motorn underifrån. Här är en bra instruktionsvideo
 
  • Gilla
GreenMoose
  • Laddar…
G GreenMoose skrev:
Min klippare från 2014 började leva om väldigt idag. Provat med nya knivblad utan skillnad. Låter ingenting utan knivar. Är det klippmotorerna som gjort sitt måntro (men då borde det väl låta även utan knivar) ?
Är det relativt enkelt att byta klippmotorerna själv?
Klippmotorn som har blivit skev, testa med att ha kniv på bara ena motorn för att se/lystna om det är en eller båda som behöver bytas.

Japp, är väldigt enkelt att byta klippmotorn själv
 
  • Gilla
GreenMoose
  • Laddar…
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Klippmotorn som har blivit skev, testa med att ha kniv på bara ena motorn för att se/lystna om det är en eller båda som behöver bytas.
Ah smart, det var bara en om lät så hon får åka med en kniv tills nya motorn kommer. Tack!
 
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
Min RS 630 har gett upp nu efter 6 år! Det är någon kortslutning i den som varken jag eller reparatören som sålde den hittar!
Vad är alternativet idag? Jag tycker att det borde ha hänt mer i utvecklingsväg under dessa år. T ex
• Varför måste den traska hela vägen längs halva slingan för att hitta hem? Den har ju en inbyggd GPS så att den åtminstone borde kunna börja med att leta efter laddstationen i rätt ände av trädgården.
• Borde det inte vara lite längre livslängd på de ganska dyra delarna? (Motorer som delar sig och förstör växlarna för att skruvarna inte är låsta med Loctite från fabrik.
• Kunde den inte vara lite smartare än att studsa som en biljardboll mot slingan och klippa 10 ggr på samma stråk och missa att göra det oklippta precis intill.
Segway Navimow verkar ju betydligt "intelligentare" men de har knappt kommit ut på marknaden och fått erfarenheter hur man gör en klippare som håller i längden. Kanske det är risk för barnsjukdomar? Annars låter det ju fint med att den ritar upp klippytan i minnet och sedan försöker klippa parallella stråk, ungefär som man klipper med en gammaldags klippare.
 
A Andreas Frost skrev:
Beställde av Tretti tidigare i veckan men de har problem med leveranser just nu så får nog vänta ett tag på paketet.

MEN jag har faktiskt lyckats på annat vis nu. Istället för att ge mig på bladen lossade jag hela motorn med två mejslar (skulle ändå byta kablar och klippmotor). Sen gick det lättare att få av bladen.

Nu går klipparen tyst och bra igen. Ett tips till er alla är att gå in i servicemenyn och sänka klipphastigheten om ni finner ljudnivån vara för hög.
Jag vill sänka hastigheten på min 622a, är det någon som vet var koden till skärmnummer är?
 
Andreas OH Andreas OH skrev:
Jag vill sänka hastigheten på min 622a, är det någon som vet var koden till skärmnummer är?
897
 
Nytt år nya fel!
Går inte ut automatiskt, reagerar inte på knapptryck i laddaren. Kan dra ut den och starta. Startar inte via app när den står i laddaren.
Känner inte igen symbolen med en stickpropp på displayen?
Schema är på och det är inom arbetstiden. Nån som vet?
 
  • Närbild av en elektronisk display på maskin, smutsig, utomhus, synliga knappsymboler, grön och svart design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av en app i mobil, förmodligen för gräsklipparscheman, med text på svenska och användargränssnitt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Strömkabeln sitter i rätt urtag och inte i vinterladdningsurtaget.
 
Sådär ser det ut när min är avstängd på laddaren, "på" knappen har en liten lampa som lyser rött.
Kan det vara det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.